nazareth Creative Commons License 2021.01.21 -2 5 103381

Nekem RocoLine sínekből sikerült jelentős mennyiséget összehörcsögösködnöm az évek alatt. Az ex-szobámban egy kétvágányos "vonal" futott végig, rajta egy 5 vágányos állomással (amelyre simán befért egy 10 kocsis gyorsvonat), mindkét végén részben dupla lírával, bázeli váltóval, nagysugarú dupla köríves váltókkal, mindegyik távvezérelt (az állomás hosszú vége pont elketyegett egy "kihelyezett" dekóderről). Idővel sikerült az R2 és R3-as íveket is száműznöm. Szóval kihoztam mindent a szőnyegvasútból, amit csak ki lehet. Szerintem a legkorrektebb ágyazatos vágányrendszer, és talán a legstrapabíróbb is.

 

Töltés: szerintem nagyon korrekt, szép széles, és a rézsű sem túl meredek. Természetesen emiatt a váltóknál a gyök felől "ütközés" van, így ott papírforma szerint faragni kell. Viszont a töltés kiszedhető, a vágányok töltés nélkül, csak a töltés alatti merevítőráccsal is jól használhatóak, összepattinthatóak a töltéses vágányokkal. A sima vágányok alól egyszerűen ki lehet szedni a töltést, a váltóknál viszont forrasztani kell. Így megúszható a vagdosás (persze azért egy-két egyenest, R9-es ellenívet én is megvágtam, de a váltókörzetekben nem nagyon volt töltés).

 

A váltók szerintem elég szépre és üzembiztosra sikerültek. Bár gyökcsaposak, de kifogástalanok a csúcssínek; a szívek is elég passzentosak, nekem pl. a Brawa halbikkal sem volt gondom sosem. Sajnos az alacsony nyomkarimás (RP25 és újabb NEM szerinti) kerekek kissé döccennek. A sima 15°-os váltókból van szívpolarizált (ezeknél a polarizációt a kézi állítómű végzi, így a dolog elektromos hajtómű nélkül is működik); illetve kis szerencsével még fém vezetősínes változat is kifogható. A bázeliek és angolok mind polarizáltak.

 

A geometria az említett vagdosásos kompromisszum árán szintén elég elegánsra sikeredett, szerintem a nagyobb szögű, 15°-os is egy nagyságrenddel szebb, mint a Trix C 24,3°-os villamoskitérői. Érdekessége, hogy a váltók kitérő irányú ága az állomás tengelyére vetítve pont egységnyi hosszú, azaz komolyabb vágánykapcsolatok is rendkívül egyszerűen összeállíthatóak. Ennek a módszernek az előnye, hogy nem kell mindenféle kiegészítő vágányokat besorakoztatni az egyenesekbe; a hátránya, hogy a keresztezésekből-átszelésekből is elvileg ugyanúgy lehet jobbos és balos. Ezt a Roco úgy oldotta meg, hogy a keresztezésekhez mellékel apró, 2mm hosszúságú vágánydarabkákat. A gyakorlat azt mutatja, hogy atombiztosan működik a dolog.

 

Ha pedig a jövőben úgy döntesz, hogy mégis asztalt építenél, az ágyazatos vágányanyagról az ágyazatot és merevítőrácsot leszedve teljes értékű vágányzatot kapsz.

Előzmény: R-Cs-Cs (103373)