WooDoo Creative Commons License 2021.01.08 -2 3 48420

Ma reggelre két privát üzenetet is kaptam a tegnapi hozzászólásommal kapcsolatban, hogy miért álltam így bele Bakancs kollégába. Most hideg fejjel átolvasva talán valóban túlzásokba estem, de nem hinném hogy sértő lenne amit írtam, és Péter meg tudja védeni az álláspontját, nem szorul másokra, ha érvelni kell...

 

Az tény, hogy kicsit felhúztam tegnap magam, mert tele van már a hócipőm a hamis villany autós sztereotípiákkal. 2021-ben már nem valami távoli jövő a villanyautózás, hanem a jelen, a kőolaj származékot égető járművek agóniája már megkezdődött. A mopedautók diesel motorjait jóideig még biztosan megtűrik az utakon, de ha őszinték vagyunk, akkor sajnos el kell ismerni, hogy ezek az Euro nullás motorok, többet szennyeznek, mint egy 2-3x annyit fogyasztó Euro 6-os SUV...

 

Nem akarok sebeket tépkedni, de hideg fejjel írnék még pár sort. Azt írta Bakancs, hogy szerinte a Twizy hajtásláncát inkább egy "normális" mopedautóba kellene beépíteni. Hát nyitott kapukat dönget, mert szinte minden gyártónak van már elektromos változata, nézzük példának okáért az Aixamet. A City és a Coupe típust lehet náluk kapni elektromos változatban, mindkettő 4000 euróval drágább, mint a diesel motoros változat. De ha azt nézem, hogy az Aixam Miniauto csak 8999 EUR, akkor a legolcsóbb diesel motoros, és a legolcsóbb elektromos Aixam között 5000 EUR a különbség. Ez a 1,5-1,8M Ft-os felár neken nagyon csípi a szemem, pláne akkor, amikor 6000 EUR-ért meg lehet venni a Citroen Amit. Értem én, hogy az Ami egy fura kis gnóm, de egy vadi új elektromos mopedautót adnak annyiért, amennyiért a bizonytalan műszaki állapotú használt dieseleket hirdetik itthon. Egyébként szerintem nem nyomorékabb, mint a 3 kerekű mopedautók (Sulky, Amica), amiből azért van néhány itthon. Ja, és az Amit odadaják részletre is, a beugró kb. 200e Ft, utána havi 150e a törlesztés. Sajnos csak Franciaországban, a hazai Citroen központnak fogalma sincs, hogy mikor lesz itthon is kapható. De ha valami csoda folytán árusítani fogják, rögtön lesz hozzá országos szervizhálózat is, ami egyik mopedautóról se mondható el. Mert ami Érden van, azt márkaszerviznek nevezni erős túlzás...

 

A Twizy-ről meg csak annyit jegyeznék még meg, hogy az tulajdonképpen egy quad, úgy is kell kezelni. A Tvizy-vel legálisan lehet közlekedni a közutakon, nem borul fel olyan könnyen, mint a benzinmotorosak, és még egy minimális eső védelme is van. Nem tudom mivel van több létjogosultsága egy rendszámozhatatlan benzinmotoros quadnak, amiből szerintem sokkal többet adnak el, pedig még a földutakon se lehet velük legálisan közlekedni, mert a rendőr ott is megbüntet, ha véletlenül arra jár.

 

Azt továbbra sem értem, miért ne lehetne horgászni menni a Ligier Be Sunnal. Elég csak megnézni az Opel Combo terepszögeit, meg a hasmagasságát, rögtön látszik, hogy a Be Sun sokkal  huplisabb utakon is elmegy. Járok földutakon, van összehasonlítási alapom, amikor a Beetle-vel megyünk a sógoromékhoz, sokkal óvatosaban kell vezetnem, hogy ne koccoljam le a lökhárítót.

 

A nehezebben mozgó emberek jogos panasza, hogy mélyen vannak a mopedautók ülései, nehéz belőlük kiszállni, és nem lehet rendesen kilátni. A kifejezetten mozgáskorlátozott embereknek tervezett járművek mind magas üléspoziciójúak, akárcsak a teherautó formájú BeSun, vagy az Estrima Biro. Az utóbbi élőben nagyon is jól néz ki szerintem, Olaszországban a zsúfolt belvárosokban sokat lehet látni belőlük. A 300 literes csomagtartó valóban nem nagy, de egy átlagos bevásárláshoz szerintem elég. 4000 EUR körül meg lehet venni a 3 év körüli Estrimákat, normál testalkatú embereknek jó választás lehet, ha elég naponta az 50 km hatótáv. 

 

https://www.leboncoin.fr/voitures/1883220341.htm

 

A villanyautó nem a szegény emberek mobilitását fogja megoldani, de szerintem hozzá fognak drágulni a benzines-diesel autók is, mert a CO2 kvóták miatti büntetéseket az autógyárak át fogják hárítani a vásárlókra. Az egyéni autós közlekedés egyre nagyobb luxus lesz a jövőben, sokan anyagi okokból lesznek kénytelenek kis gnóm autókkal furikázni, ha nem lesz normális tömegközlekedés.