Bakancs4 Creative Commons License 2020.12.27 -1 0 48376

elegem van ebből a gazdaságtalan variátor dologból

 

Régebben nekem is nagyon bökte a csőröm ez a variátor dolog , de mostanra nagyjából megbékéltem -- úgy látszik öregszem . Ezt a gokartos dolgot nézve : alig 30 ezer Ft  a 10 kW teljesítmény átvitelére képes komplett szett . Hmmm ... Bár az élettartamát jó lenne tudni .

Egyebütt olvasva az erőátvitel hatékonyságára 88 %-ot írnak , valóban elveszik 5-6 % a fogaskerék áttételhez képest -- erre a versenyzők érzékenyek , ott jobbára nem is használnak variátort . Nyilván a versenyen nem számít a fogyasztás , sem a motor élettartama .

A variátor egyébként diadalmenetben van : a kisebb motorkerékpároknál szinte egyeduralkodó -- próbálj meg 125 ccm-nél kisebb hengerűrtartalmú járművet venni , azt fogod látni , hogy 5-ből 4-ben variátor van . Mi is alig tudtunk felhajtani valami kis járgányt amivel a gyerekek tanulhatnak váltós motort vezetni .

De variátorosak az önjáró fűnyírók is -- nem csak a traktorok , a tologatósok is . A kvadokban , bagikban is elég általános .

És persze ott van a nagy testvér : az olajban úszó fémláncos CVT váltó a normál gépkocsikban .

Az a mi pechünk , hogy mire hozzánk kerül egy-- már újonnan is túlárazott -- mopedautó addigra illő volna újra cserélni a komplett variátoros miafrancot . Ami persze a jármű értékének jelentős része .  Ebben persze az a bosszantó , hogy egy olcsó kisautó ( legyen az Kispolszki vagy Opel Corsa ) még 30 évesen is a gyári bontatlan váltójával parádézik .

Van néhány régebbi fajta variátoros rendszerem , konkrétan három :

  • -- az egyik egy Puli variátora
  • -- a másik valami 50 ccm-es kis háromkerekű autócskáé volt
  • -- és egy beépítve és berohadva egy 3 kerekű Sulkyba

Ezek az őslények vasból vannak , bronz a  csúszógyűrűjük -- masszív szerkezetnek tűnnek . Kíváncsi lennék , hogy ha be tudnám építeni valamelyik akkor milyen hibákat és élettartamot produkálnának .