elegem van ebből a gazdaságtalan variátor dologból
Régebben nekem is nagyon bökte a csőröm ez a variátor dolog , de mostanra nagyjából megbékéltem -- úgy látszik öregszem . Ezt a gokartos dolgot nézve : alig 30 ezer Ft a 10 kW teljesítmény átvitelére képes komplett szett . Hmmm ... Bár az élettartamát jó lenne tudni .
Egyebütt olvasva az erőátvitel hatékonyságára 88 %-ot írnak , valóban elveszik 5-6 % a fogaskerék áttételhez képest -- erre a versenyzők érzékenyek , ott jobbára nem is használnak variátort . Nyilván a versenyen nem számít a fogyasztás , sem a motor élettartama .
A variátor egyébként diadalmenetben van : a kisebb motorkerékpároknál szinte egyeduralkodó -- próbálj meg 125 ccm-nél kisebb hengerűrtartalmú járművet venni , azt fogod látni , hogy 5-ből 4-ben variátor van . Mi is alig tudtunk felhajtani valami kis járgányt amivel a gyerekek tanulhatnak váltós motort vezetni .
De variátorosak az önjáró fűnyírók is -- nem csak a traktorok , a tologatósok is . A kvadokban , bagikban is elég általános .
És persze ott van a nagy testvér : az olajban úszó fémláncos CVT váltó a normál gépkocsikban .
Az a mi pechünk , hogy mire hozzánk kerül egy-- már újonnan is túlárazott -- mopedautó addigra illő volna újra cserélni a komplett variátoros miafrancot . Ami persze a jármű értékének jelentős része . Ebben persze az a bosszantó , hogy egy olcsó kisautó ( legyen az Kispolszki vagy Opel Corsa ) még 30 évesen is a gyári bontatlan váltójával parádézik .
Van néhány régebbi fajta variátoros rendszerem , konkrétan három :
- -- az egyik egy Puli variátora
- -- a másik valami 50 ccm-es kis háromkerekű autócskáé volt
- -- és egy beépítve és berohadva egy 3 kerekű Sulkyba
Ezek az őslények vasból vannak , bronz a csúszógyűrűjük -- masszív szerkezetnek tűnnek . Kíváncsi lennék , hogy ha be tudnám építeni valamelyik akkor milyen hibákat és élettartamot produkálnának .