Bakancs4 Creative Commons License 2020.12.27 0 1 48373

Hogyan is működik ez az adagoló/porasztó kombó? Van egy szár, amit egy tengely nyomogat, mint egy szelepet a hengerfejben. Ez egy bizonyos nyomást hoz létre, amikor is kinyit a tű rugója, és beporlasztja a gázolajat? Valami ilyesmi? A fölösleg visszaáramlik. aztán a tűnek alaphelyzetbe állva zárnia kell?

 

Hát tulajdonképpen erről van szó . A fölösleg visszaáramlásáról annyit , hogy kétféle fölösleg van . Egyrészt az üzemanyagpumpa által szállított  gázolaj nagyrészt átszalad az adagolón és vágtat vissza az üzemanyagtartályba . Ekképp egyrészt légtelenít , másrészt kicsit felmelegíti a gázolajat -- hogy nagy hidegben ne tudjon beledermedni a tartályba . Szóval kering a nafta . Ebből , az adagolón átrobogó gázolajból vesz ki a befecskendező-dugattyú annyit , amennyit éppen bespriccent hengerbe : indításkor-padlógázon sokat , normál üzemben kevesebbet , alapjáraton keveset , motorféküzemben vagy leállításkor semmit .

Aztán van még a résolaj . Ez utóbbi úgy keletkezik , hogy amikor a befecskendeződugattyú benyomja 150 atmoszférával a gázolajat a porlasztóba , akkor az üzemanyag egy része felkúszik a porlasztó-tű mellett a rugó felé -- ezt hívják résolajnak . Nagyon minimális mennyiség , de ezt is el kell vezetni -- egyszerűen belecsatlakozik az adagolón átrobogó anyagba és együtt mennek hátra a tartályba .

 

Hát kormos-ragacsos nem lehetne a porlasztó-csúcs , megtisztítani illendő . Azonfelül le van tömítve az égéstér felől , két tömítés van benne . Az egyik egy lyukas 2 filléresre emlékeztető valami , csak még hullámos is . Ez a porlasztó-csúcs végéhez van szorítva , értelemszerűen a porlasztó kiemelése után bennmarad a hengerfejben . Ha ez hiányzik , vagy nem tömít ( nem cserlik újra szereléskor ) akkor az égési nyomás és hő eléri a porlasztót , túlmelegíti azt -- véleményem szerint az okozhat olyan problémát , amiről írtál , mert esetleg a túlmelegedett tű megszorulhat .

Ennek a lyukas kétfilléresnek a beszerzése nem probléma , mert más kocsikban is használják , az autóalkatrész -kereskedelemben előforduló mütyürkéről van szó .

Nekem a legfőbb nehézséget az jelentette , hogy rájöjjek milyen néven szerepel náluk ez a tömítés .

A hengerfejből úgy lehet kibányászni , hogy benyúlunk egy horgas végű szerkezettel és felfelé kiemeljük . Ha kormos a motor akkor lehet erősen odaragasztotta magát . És persze nem lehet csak úgy akárhogy betenni , pozícionálva van .

 

Komolyabb gond viszont a másik tömítés , ez a porlasztócsúcs derekánál van , ez 19 mm (belső) átmérőjű réz ( vagy mi ) tömítőgyűrű . A normál életben használt szabvány tömítőgyűrűk 18 ill. 20 mm-esek . Még én sem tudtam szerezni , valószínűleg valami Lombardinis vonalon a gyárira kell fanyalodni .

 

Szerintem első nekifutásra elég lehet kitisztítani a már szétszedett részeket . Ha már mindenáron cserélgetni akar valaki akkor porlasztócsúcsokat cserélhet -- jó eséllyel koptak valamelyest egy 20 éves járműben -- pláne ha koromban álltak , az jó csiszolóanyag . A kopott végű porlasztótűnek más a porlasztási sugárképe , ami kedvezőtlenebb égésfolyamatokat eredményez : kormolás , füstölés , teljesítmény csökkenés .

Persze csere után illő volna beállítani a nyitási nyomást .

 

Az adagolót nem boncolnám tovább , a képen levő részben lényegében csak a nyakasszelep (fejszelep) van , nem egy romlékony alktrész : ha a kocsiban normális üzemanyagot használtak ( nem étolajoztak vele nagyon durván nagyos sokáig ) akkor valószínűleg rendben van . A tünetek alapján se tippelnék a hibájára . Azonfelül szétszedni se egyszerű -- kell hozzá egy speciális , lyukas 16-os imbuszkulcs . Én is csak most készülök gyártani egy ilyen kulcsot magamnak .

 

Előzmény: barnazol75 (48372)