Én saját tapasztalataimat tudom megosztani, azzal, akit érdekel. 1979-töl vezetek (B) kat. 1990-től (D) hivatásos ként naponta. Első autómon (S-100) még diagonál gumik voltak, (terhelhetőségük miatt ezeket használták teherautókon és buszokon is). Fiatalon azért tetszettek, mert a legkisseb sebességnél is kanyarodáskor csikorgó hangot adtak. De ránézésre mindig „laposnak” tűntek, pedig megvolt bennük a megfelelő nyomás. Hamar elkoptak, de télen is lehetett vele közlekedni a diagonál jellege miatt. Később a radiál gumik élettartamuk és biztonságosságuk miatt átvették az uralmat. Kipróbáltam a csak nyári, a kétévszakos és a nyári – téli változatokat. A nyári – téli vált be. MIÉRT: A gyári előírás szerint egy gumi 5 évet bír ki, állaga megváltozik, keményé válik. Ez tény, így van! CSAK NYÁRI: (5 évesen) Lehet, hogy a mintázat miatt még a gumi jónak néz ki. De nyáron csúszkál vele a jármű, télen meg már veszélyessé válik. Ránézésre jó, de cserélni kell. KÉT ÉVSZAKOS: Ezek nem érték meg az öt évet, hamarabb kellett cserélni. Vagy kopás, vagy keményedés miatt. Itt megjegyezném azt is, hogy ezekkel a gumikkal szereztem a defektek többségét. NYÁRI – TÉLI:. Nem csúszkálok annyit az úton, nyáron és télen is biztonságosabb az elindulás és a megállás, nem beszélve az oldalszelekről, kanyarokról, amik okoznak néha váratlan meglepetéseket. ANYAGILAG: Ötévente, ha kell, ha nem én cserélem, mind a két készletet. Nem veszem meg a leg drágábbat. A közepes, de még az olcsóbbak közül is van, ami elmegy öt évet. BIZTONSÁG: Külön felniken téli – nyári, ezért szerelés nincs. Gumishoz elviszem centríroztatni, majd magam cserélem, így tudom nyomon követni melyik hol, mennyit fut. Csere, mosás, ápolás, átnézés így tisztába vagyok az állapotukkal. Van, aki havonta 100 000-et megy? Az havonta jár gumishoz és nincs szüksége tanácsokra, ad neki a szakember! Nekünk, akik munkába, boltba, szórakozni és A – B eljutni használjuk a kocsinkat, elég évente kétszer szakemberhez fordulni és ötévente gumit cserélni a járművön a biztonságos közlekedés érdekében. ÉRDEKESSÉG: Téli baleseteknél a hatóság jegyzőkönyvben szerepelteti a téli gumi állapotát és gyártását. Lehet, hogy valaki pont az nap vett és cserélt gumit. A gumin pedig az látszik, hogy azt öt éve vagy több gyártották. Ez a tény hátrányosan befolyásolja a baleset megítélését. A végeredményben szerepelni fog az „elhasznált gumik” szerepe, a baleset bekövetkeztének megítélésénél. VÁSÁRLÁSNÁL! Meg kell nézni a gumi oldalán, mikor gyártották. Vannak, akik hordják be az új, nem használt, de már rég gyártott gumikat. Mert egyes országokban ez már selejt. Selejtként megvenni, nálunk újként eladni, nagy haszonú üzlet! VIGYÁZZATOK! FIGYELJETEK! Ahogy kezdtem! „saját tapasztalat”