Nálunk ahol én járkálok talán nincs olyan nagy tülekedés az utakon , ezért a szabad kigurulás is megvalósítható -- az efféle szabadonfutást az autóipar állítólag "vitorlázás" néven ismeri . Én nagyon szeretem , komoly gondom a mopedautókkal , hogy képtelenek meggurulni : enyhe lejtőkön is nyomni kell a gázt , illetve megállás előtt sem tudok hosszan kigurulni , márpedig ha a mögöttes forgalom ezt lehetővé teszi szívesen élek ezzel pl. a váltós járgányokon .
Kigurulás 100 %-os hatásfokú -- ha megfelelő időben veszed le a lábad a gázról és iktatod ki a motorféket ( pl. üresbe kapcsolsz ) és pont a célnál állsz meg akkor nyerő vagy , mert ugyanúgy nem használtad a féket ( kopás ,és mozgási energia elpusztítása ) , miközben hamarabb szüntetted meg hajtóenergia felhasználását . Ha a visszatöltős rendszert használod akkor jobban rá kell közelíteni a megállási célra ( tovább dolgozik a motor mert rövidebb lesz a lassulási táv ) , de az visszatöltéssel nyert energia nem 100% , mert ugye van veszteség a megtermelés , a tárolás és az újrafelhasználás során is .
Persze a belsőégésűek egyenlegét tovább árnyalja , hogy a (régebbi) dízelek és modern benzinesek motorféknél nem fogyasztanak .
A fogyasztásrekorder ( pl. Shell Eco-marathon ) masinák pulzáló üzemben működtek : bekapcsolták a motort , felgyorsította a járművet , majd üresbe kapcsoltak és kigurultak , majd lassulás után újra beröffent erőmű , felgyorsítottak . Állítólag így kevesebbet eszik a gép , mint folyamatos haladással -- vélelmezem a hosszú kigurulás ( amikor a motor áll és fogyasztás nulla ) többet hoz a konyhára mint amit gyorsítás elvisz . Márpedig aki olyan gépet tákol össze ami több ezer (!) km-t elmegy egyetlen liter üzemanyaggal az valószínűleg pontos fogalmakkal rendelkezik a takarékosságról . Ráadásul azok extrém könnyű ( vezető nélkül 13-30 kg-os ) járművek .
A fentiek kapcsán azon tűnődök , hogy mennyiben befolyásolná a mopedautóm fogyasztását , ha szabadonfutó lenne az erőátvitelben .
Ebben a villamos hajtásláncban ilyen ilyen piktogram utal a visszatöltésre :