Kis háttér a műszaki részhez - kívülállóként.
Amennyit lehetett látni a TV-képekből, az az volt, hogy a körhinta - feltehetőleg egyedi készítésű - tartószerkezetében egy zártszelvény eltört. Mindenki rejtett anyaghibáról beszél, pedig itt szerintem nem erről van szó. A képen látható zártszelvény szemmel láthatóan egy átlag-szerkezeti anyag volt, szemben ezen körhinta működési elvével, amely átlagot messze meghaladó dinamikus terhelést jelent. Ehhez nem akrámilyen anyagok, különösen nagy szívósságú, magas ütőmunka-értékűek, célszerűen szavatolt minőségűek kellenének. Az összes ilyen típusú szórakoztató eszközre, vagy típusbizonyítvány, vagy egyedi szilárdsági számításokkal alátámasztott dokumentáció kellene, különös tekintettel az ún: kifáradási határ elelnőrzésére. Ez lényegében azt jelenti, hogy a megengedett terhelés alatt üzmelő, de igen sokszor ismétlődő erőhatás is kiválthat akkora szerkezeti hatást ami a szokásosnál gyorsabb öregedést, azaz elhasználódást eredményez. (Pl: ehhez hasonló okok miatt szüntetik meg a veszélyes eszközök, tömeg szállító járművek futó- és fékszerkezetei, repüllő, atomerőművek üzemeltetését a terveztt élettartam lejárta után; még akkor is, ha úgy a roncsolás-mentes vizsgálat, mind a szemrevételezés nem mutat semmi eltérést. Mivel a hiba mint lehetséges kockázati tényező előállhat, a tervezett időben történő leállítás és MEGSEMMISÍTÉS lehet a kielégítő megelőző módszer.)
Namármost nálunk nem ez a jellemző. Bontóból építenek járműveket, gépeket, házilag barkácsolnak, pl: hegesztett kötésekkel, stb.
Megoldás: szigorúbb és betartatott műszaki-biztonságtechnikai előírások, a balkáni szemlélet fölszámolása, igényesség az élet minden területén. Summázva: az életminőség javítása és ennek át is ültetése az élet apró perceibe.
Domi