Szerintem nem akarnak piacnyitást 2024-ben sem, akkor már rég erről beszélnének.
A piacnyitás két teljesen különböző dolgot jelenthet:
1, A magánszereplők indíthatnak belföldi vonatjáratokat saját üzleti kockázatra. Ez gyakorlatban azt jelenti majd, hogy néhány fővonalon (1, 100, 80) meg fogja érni magántársaságoknak piaci alapon szolgáltatni, adott esetben alávágva a normál díjszabásnak. Az IC forgalom lefölözésén túl azonban nem szokta megérni a dolog.
2, Az állam megpályáztathatja egyes vasútvonalak közszolgáltatás peretén belüli üzemeltetését. Azaz X vasúttársaság átveszi Y vasútvonalat, amin ugyanúgy az állam által megrendelt vonatok közlekednek majd, ami után megkapja a magántársaság ugyanazt a költségtérítést ami most fixen a Stop zsebébe kerül. De ugyanúgy a vasútellenes KTI kezében lesz a szolgáltatásmegrendelés. Azaz ha lesz akarat a normális menetrendre, aztmegrendelhetnék akármikor a MÁV-tól is, ha nem lesz, akkor a maszek se jön be.
A magántársaságok nem szoktak befektetni a pályába, az 1. esetben nem kizárólagos használók, a második esetben a szokásos 10 éves üzemeltetői szerződések mellett nincs értelme.