Lovrin Creative Commons License 2020.05.24 0 9 39023

(2-es vonali topikból áthozva)

 

r1232_ "Épp most zárult le eredményesen egy közel 500 milliós 2 éves alkatrész javítási keretszerződés tendere Bz motorkocsikhoz."

 

Ez továbbra sem jelent forgatókönyvet arra, hogy nem a kivonásuk lenne most a cél, csak azt, hogy 2 évig még fog valamennyi járni, ami kb. borítékolható már most.

 

Az biztos, hogy valamennyire szükség lesz még:

1, Maradnak még bézés vonalak.

2, A maradék rövid mozdonyvontatású vonatoknak (főleg a csörgősöknek) ugyanúgy vége van. Ezek további motorvonatot igényelnek pótlásként, amire ideig megfelelnek. Drót alatt rohangálásra is elmegy pár darab.

 

Ezek elhasználhatják azt az 500M Ft értékű alkatrészt.

 

De amennyiben megint drasztikus vonatkilométer-csökkentés lesz, megint sorokban fognak állni a letétes bézék, mint 2012-ben álltak. Aztán egyesek vagy feltámadnak onnan, vagy maradnak donornak és végül selejtnek.

 

Viszont eléggé egyértelmű, hogy

- nincs koncepció a hosszú távú üzemeltetésre, hogy ezek a motorvonatok 2030 után is üzemben legyenek valamilyen felújított/átépített formában.
-- Ha ez előfordul is egyes példányokkal, biztosan nem fognak rendelkezésre állni a mai mennyiségben

- nincs koncepció arra, hogy a Bz-knek funkciójában, méretében, felhasználhatóságában megegyező váltótípusa legyen (buszokat leszámítva).

--- használt jármű beszerzése ellen kézzel-lábbal tiltakozik a vasút, presztízs, kényelmi vagy nem tudom milyen okokból. Pedig csak az lenne a túlélés kulcsa.

--- új jármű beszerzése egyértelműen kívül van az anyagi realitásokon, olyan számban és kivitelben, hogy maradéktalanul pótolni tudják a bézéket (ezt külön komplikálják az egyre szigorúbb szabályozások amik ellehetetlenítik a könnyű mellékvonali motorvonatok gyártását).

 

Tehát: ha váltótípus nincs, hosszú távú továbbüzemeltetési koncepció nincs, akkor ezek a vonatok ki lesznek vonva. A kérdés az, hogy 2022-ben, 2025-ben, 2029-ban vagy mikor, de a számuk monoton csökkenni fog, szintúgy az általuk teljesített vonatkilométer, mert a kieső teljesítményt nem pótolja semmi.

 

Lehet lesznek tovább túlélő példányok amik utoljára hullanak ki, ők futnak még 8 évet, nekik kell karbantartás. De a visszaeső megrendelt teljesítmény mellett nem fogja a MÁV olyan szinten üzemben tartani a járműparkot hogy az bármikor képes legyen kiszolgálni az esetleg helyreállított menetrendet. 2007, 2009, 2012 után sem így történt.

 

Nem látom hogy ez a folyamat hol fordulna meg a közeljövőben. Összedobtam egy ábrát, csak úgy hasra rajzoltam a pontosság igénye nélkül, magát a folyamatot akarom láttatni, ahol a csökkenő mellékvonali teljesítménynek mindig alálicitál a KTI. A vasút kicsit tiltakozik (vagy nem), aztán belekényelmesedik az új helyzetbe, amíg nem jön a következő leépítési kör. Ami megint "váratlanul éri" - pedig épp hogy eközben kellene dolgozni azoknak a koncepcionális problémáknak a megoldásán, amik ezt a leépülési spirált lehetővé teszik. Nem csak jármű, pályaoldalon is ez figyelhető meg.