Túlélik. A legkisebbek mint pl a Celestyal esetleg bedőlhetnek, de a nagyok nem egy-egy céget jelentenek, hanem 6-10 cégből álló cégcsoportokat, megfelelő tőkeerővel.
Az MSC meg nem véletlenül olyan olcsó (a szinvonal és az ügyfélkezelés most más téma), ott nem az utasokból származik a bevétel hanem "egyéb" cargo tevékenységekből. Akiknek meg csak az MSC-re futja és a legfontosabb, hogy legyen elég arcoskodó fotó a közösségi médiában, a faluban az alpógármesternek a fedélzetről ellopott ajándék kávésbögre meg törölköző, azt nem fogja eltántoritani még az ebola sem attól, hogy a citibankos hitelkertyával megvegye az utazást.
A legtöbb kikötő ahová a hajók járnak, főleg a karib térség, óceánia, ez az egyetlen bevételforrás. Vagy, ha nem is az egyetlen, a legnagyobb és a legkiszámithatóbb, állandó bevétel. A másodlagos gazdasági okokról meg már ne is beszéljünk (pl a legtöbb hajó Nassau-ban rakja le a szemetet és a hulladékot, nem véletlenül számit a hulladékkezelés óriási üzletnek, vagy nézzük azt, hogy Puerto Rico-ban a tankoló hajók kb egy hét alatt vásárolnak annyi üzemanyagot mint a teljes lakosság 5 év alatt - és most ez többszörösen igaz, mivel a benzin már szinte ingyen van, de a gázolaj ára nem változott lényegesen - a hajó meg azzal megy).
Ugyanez igaz az olyan helyeken is mint pl Miami. Napi 8-10 hajó kikötő használata, ugyanennyi hajó tankolása, kiszolgálása. Hajónként 25-30 kamion áru a helyi kereskedőktől - és ennek az adótartalma most kiesik.
Igy lesz elég lobbiereje a hajóstársaságoknak ahhoz, hogy mihamarabb elérjék azt, hogy normális, vagy ahhoz közeli "üzemmódban" működhessenek tovább.
Az észak-amerikai emberek hozzállása elve más mint az europai. Nem fognak otthon maradni ha lehet utazni, vásárolni, költeni. A hajós utasok 80%-ka pedig még mindig észak-amerikai, még az európai hajókon is.