Empok Nor Creative Commons License 2020.04.03 0 1 22900

Nem baj, ha nem érted az indulatot, de szerintem meg nincs azzal baj, ha valaki erősen áll ki a véleményéért. Mindegy.

 

Van néhány mondatod, amire még szeretnék reagálni:

"Amit nem érzek teljesen fairnek, hogy itt komplett, sokévados sorozatokat vetünk össze egy útkereső első évaddal."

 

Erre már közben válaszoltam másnak, semmi nem utal rá, hogy ezeket a sorozatokat is ugyanúgy meg fogják szeretni az emberek. Egyrészről azért, mert ilyen sorozatokból manapság max. 4-5 évad készül, és egy évad manapság 10-12 rész maximum. Ezzel szemben a régi ST-ek 24-29 részből álltak évadonként. Másrészt azért, mert ez a sorozat nem epizodikus, csak egy nagy történet jut egy évadra. Nem sok esély, lehetőség és idő van megszeretni ezeket a karaktereket, nem látjuk a mindennapjaikat, a hétköznapjaikat, csak a folytonos drámázás és akció megy megállás, a történet levegőzése nélkül. A Discovery második évada rosszabb kritikákat kapott, mint az első, már a harmadik évad jön és a régi ST rajongói még most is izzó gyűlölettel vannak iránta. Mikor fogják vajon a korábbi ST sorozatokkal egy szinten kezelni? Megérjük még mi azt?

 

Ami nagyon tetszett, hogy itt az ellenfél nem a gonosz Voldemort. (Dukat, Dominium, Borg, Xindi, tetszőleges)

Amiket itt felsoroltál, azokból pont, hogy egyik sem Voldemort. Dukat épp azért volt olyan különleges gonosz, mert szimpatikus pillanatai is voltak a sorozat közepén, amikor például a lányát megkímélte és hazavitte, mert tényleg szerette. A lánya elvesztése után őrült meg végleg. A Borg nem gonosz, egyszerűen csak érzéketlen, de a Borg királynő ostoba bevezetése előtt nem volt szándékosan az ártás szándékával gonosz, csak gépiesen mentek előre. A Xindik meg pláne nem, ők információt kaptak a jövőből, hogy az emberiség el fogja pusztítani őket, a végén ki is békülnek a földiekkel és Degra is melléjük áll, míg meg nem ölik. Ha tényleg Voldemortot akartál volna mondani, akkor inkább Gömbépítők, Pagh démonok, akik kifejezetten aljasságból gonoszak.

 

1. Biztos én vagyok hülye, de nem tudom mik lehetnek Picard bűnei. Talán az, hogy ő volt az egyetlen, aki kiállt a Föderáció értékeiért? Picard 40 évig a flotta legnagyobbja volt, 2379-ig, aztán 2385-ben már bűnei vannak amiket meg kell váltani?? Mik lennének ezek? Hogy Raffi lecsúszott? Hát igen, mert Raffi önmaga nem felelős a saját tetteiért, a karrierjéért és családjáért, hanem Picard feladata őt felügyelni? És miért pont őt? A többi barátja, tanítványa nem csúszott le Picard nélkül?

Ha viszont Picard tényleg hibát követett el az elvonulással, akkor az az öreg nő admirális jogosan ordítja neki, hogy "csináld azt amiben jó vagy, fuss haza". Akkor neki van igaza abban a jelenetben.

 

2. Erre is közben pont reagáltam azóta. Bemásolom:

Azzal szoktak még érvelni, hogy "De hát a Deep Space Nine is sötét volt és nem tökéletes utópia" - na igen, csakhogy az baromi jól meg volt írva. Ott nem a flotta, hanem a 31-es Szekció végezte a piszkos munkát, amiről igen, egyes flottatisztek is tudtak, de ettől még mindannyian tudták, hogy ez erkölcstelen, etikátlan cselekedet volt, Ross admirális is tudta. Csakis amiatt csinálták mindezt, mert nagyon-nagyon nyomós okuk volt rá, a Domínium az egész Alfa kvadráns elfoglalásával fenyegetett és nem is voltak messze a céljuk eléréséhez. A flotta végső elkeseredésében már ilyen módszereket is elfogadott a végén a hatalmas veszély miatt. És nem előítéletből nem szeretik a Domíniumot, hanem azért mert nap mint nap gyilkoltak föderációs polgárokat.

Ugye mennyivel hihetőbb ez így, mint a Picard sorozat, ahol az egész flotta, sőt az egész Föderáció egyszer csak előítéletből utálni kezdi a romulánokat, sőt, ezt még a bolygójuk pusztulása után is folytatják, bármilyen valódi, komoly ok nélkül. Még csak háborúban sem álltak.

 

3. és 5. "A Nemezisben a Romulánok ki akarták irtani az emberiséget." Minden Star Trek sorozat minden évadában van legalább egy valaki, aki ki akarja irtani az emberiséget. :D Mégsem lett még a 250 éves Föderáció története során egy olyan sem, ami alapjaiban egy tartósan kirekesztő, gyűlölködő magatartást okozzon a lakosság körében. A Föderáció mellesleg nem csak az emberiség, bár ez a sorozatban nem látszik...

Nos, a riporternő így beszélt róluk: - Romulan Lives?

Mintha a romulán életek, egy másik humanoid, intelligens faj élete kevesebbet érne. Mondja ezt egy sok száz fajból álló szövetségi állam riportere. Ilyen magatartást nem lehet nyomós ok nélkül magyarázni. És az egész flotta utólag is - bocsánatkérés és sajnálkozás helyett - még nekik áll fentebb, hogy Picard számon kéri őket. De vajon miért???

 

Ja, és egy kis kiigazítás: a Nemezisben egyetlen romulán sem akarta kipusztítani a Földet, azok a rémánok voltak és egy ember, Picard klónja, Shinzon.

 

11. A "Vulkáni úr", "Egyes", "Hetes" szellemes becenév. A J. P. viszont mezőzés. Vagánykodás, lazáskodás. Gettóban beszélnek így, manapság. És a Star Trek soha nem lehetne menő és vagány. Maximum a holofedélzeten, poénból. A Star Trek nem menő. És ez nagyon is jó.

 

8. Lehet, hogy így van, de én nem is erről beszéltem, hanem hogy ez a narratívát zavarosság teszi. Nem mutathatsz be a sorozatodban egy közösséget szánnivaló hontalanokként, akiket a Föderáció elárult, hogy aztán 2 résszel később ők legyen a csúcs-gonoszok is fekete ruhában, anélkül, hogy világosság tennéd, hogy nincs kapcsolat a kettő közt és hogy miért van ez az ellentmondás. Nem a nézőnek kéne ilyen elméleteket gyártani hozzá normál esetben, még akkor is ha jó az elméleted. De itt is a kapkodás, az összecsapott forgatókönyv látszik.

 

9. Nekem is vannak barátaim, de egyik sem nálam lakik, egyiket sem alkalmazom ház körüli munkára.

 

10. Elnor nem gyerek, hanem egy fiatal felnőtt. De én azon nem tudom túltenni magam, hogy kardot használ 2399-ben és csak akciójelenetei vannak, karakterépítés helyett. Képzeld el, hogy Wesley milyen idegesítő lett volna, ha még az akciójelenetek is róla szóltak volna.

 

16. Nem, nem olyan. Sisko anyja egy történeti elem, egy szál. Vagy jó, vagy nem jó, az más kérdés, viszont annál, hogy egy apa és fia tökéletes klónok, nos, itt nincs mentség. Ilyen nem volna lehetséges,

 

20. A Zhat Vash célja legyen bármi is, ezt a szintetikus-hackelést akármikor csinálhatták volna. Azelőtt, hogy kiderül, hogy felrobban a napjuk és azután is, hogy megmentették a romulánokat. Erre pont akkor, amikor kipusztul tőle a nép nagy része. De könyörgöm, nem épp őket akarják megmenteni? Ha elpusztul a népük, onnantól már felesleges is megállítani a pusztítót. Ekkora flottát meg hogy építettek, ha szinte csak legendák? Bármekkora is a titoktartás, a Zhat Vash létezése kiszivárgott volna, ha ekkora flotta kell nekik.

 

Tényleg az a bajod, hogy nincs Fekete és Fehér?

 

Nem, nekem az a bajom, hogy a KÜLSŐSÉGEKBEN úgy van előadva, hogy igenis van jó és rossz, Picardék a jók, fényes, színes hajón, a másik oldalon meg te is említetted Oh-t, ahogy a fekete hídon, fekete ruhában főgonosz szövegeket mormol. Narissa is egy pszichopataként van bemutatva. CSAKHOGY közben meg ha a céljaikat nézzük, a Zhat Vash az, aki nem kockáztatja meg a világvégét és Picard az, védelmezi Sojit a flotta ellen egy szál hajóban, aki épp a világ elveszejtésén ügyködik...

 

Na ne mondd már nekem, hogy ez egy szándékos koncepció része volt, hogy szándékosan akarták elmosni, hogy Picardnak vagy Oh-nak van igaza. Ha így lett volna, akkor külsőségekben is utalnak erre legalább egy kicsit. Ha agy nélkül nézzük, akkor világos, hogy kit szántak jónak és gonosznak, de ha mögé gondolunk, akkor rájövünk, hogy ez tévedés. Ez inkább forgatókönyvírói lustaság, mint szándékos koncepció.

 

De inkább arra lennék nagyon nagyon kíváncsi, hogy erre a felvetésemre mit mondasz, amit lentebb is írtam:

 

A sorozat üzenete mi lenne? Hol vannak azok az elemek, amik igazán Trekké tették a ST-et? A társadalmi, kulturális, etikai, morális kérdések hihetetlenül felnőtt és intelligens feszegetése? Az egész csak arról, szól, hogy "ne engedj a féééélelemnek", mert most minden Hollywoodi film erről szól. A hollywoodi elit retteg a jobb és baloldalon is megjelenő elitellenes mozgalmaktól és ezért azt a választ adja, hogy "jaj, azok amiket ők mondanak, csak félelemkeltés meg összeesküvés elméletek". Ezt leszámítva meg többi nyálas klisé. Nagyjából ez a "Ne engedj a félelemnek" "Te választod meg, hogy ki vagy" "Mindig van esély helyesen dönteni." stb. stb. stb.

Melyik Hollywoodi filmben nincsenek ezek benne? Még a gagyibb szuperhősös filmekben is benne vannak ezek a gondolatok. És egyébként ezek jó tanácsok is és fontos gondolatok. Úgy 16 éves kor alatt. Utána ennél - nekem legalábbis - több kell a ST-től.

 

A régi sorozatokban olyan kemény, felnőtt, erős etikai és filozófiai kérdéseket latolgattak, hogy az valami hihetetlen. Gondoljuk akár az eredeti sorozat "Let that be your last battlefield"jére, ahol az egykori elnyomó és elnyomott is ugyanolyan hibás és a a sérelmeiken nem tudnak túllépni. A többi ST is tele volt olyan epizódokkal, amik a tudomány és vallás viszonya, a gép és élő határa, az orvosi etika legnagyobb kérdései, kínzás árán nyert életmentő tudás felhasználása, emberjogi viták ahol mindkét félnek igaza van, mekkora áldozatokat lehet hozni az önvédelem címén, van-e jogunk másokra kényszeríteni az életet akik nem akarnak élni, mennyi jogunk van mások ügyibe avatkozni jó szándékkal, stb. stb. stb. És persze olyan erős emberi, személyes drámák, mint a "The City on The Edge of Forever", a "Latent Image" vagy talán a legerősebb, az "Inner Light", amitől máig kiráz a hideg, olyan erős dráma.

 

A régi Star Trekben Shakespeare-től idéztek rendszeresen, itt meg olyanokat mondanak, hogy "sheer f. ing hubris" meg "shut the f. up". Nos ez a különbség a kettő között számomra.

Előzmény: HPéter1978 (22891)