Köszi, hogy tartalmilag reagáltál arra, amit írtam. Ahogy már írtam, én örülnék neki a legjobban, ha valami csoda folytán a következő évad egy felnőtt, jól megírt Star Trek sorozat lenne. Abban az esetben nem győzném dicsérni.
Érdekes egyébként, hogy ebben a topikban ilyen sikert aratott az új széria. A legtöbb angol nyelvű Star Trek oldalon, csatornán, amiket a régi sorozatok rajongói csinálnak, nálam is sokkal cifrább jelzőkkel illették ezt a sorozatot. A ST kedvelő közönség finoman sem volt oda összességében ezért a sorozatért. Pedig biztos nem csak öregemberek kedvelik a régi sorozatokat, ismétléseken, Netflixen keresztül sok fiatal ismeri meg a régieket is.
Nézzük meg például, hogy a közönségi szavazatok alapján az összes ST-et milyen arányban tetszett az embereknek a Rotten Tomatoes szavazói körében:
A The Next Generation 89%
Az eredeti sorozat 88%
A Deep Space Nine 86%
Az Enterprise 77%
A Voyager 75%
Ezzel szemben a Picard ott áll 61%-on és szinte biztos vagyok ennek a nagy része nem a történetnek, hanem Picard, Riker, Hetes, Data, Troi puszta jelenlétének köszönhető, ugyanis a Discovery jelenleg, 2 évad után 42%-on áll, vagyis mondjuk ki: gyűlölik.
És persze ilyenkor el szokták mondani, hogy "majd ha ezekből is lesz 3-4-7 évad, ezeket is meg fogják majd szeretni". Csakhogy erre semmi nem utal. Egyrészről azért, mert ilyen sorozatokból manapság max. 4-5 évad készül, és egy évad manapság 10-12 rész maximum, másrészt azért, mert ez a sorozat nem epizodikus, csak egy nagy történet jut egy évadra. Nem sok esély, lehetőség és idő van megszeretni ezeket a karaktereket.
Innentől:
SPOILER
Nem fogok most mindre reagálni, de viszont van néhány mondatod, amivel kapcsolatban még eszembe jutott néhány dolog:
1. "Mindenkivel szemben idegengyűlölők lenne a Föderáció? Ilyen szerintem nem hangzott el, de a romulánok sokat tettek érte, hogy így érezzenek velük szemben. Óvatosnak kell lenni velük, hiszen szeretnek a háttérből manipulálni, szerintem érthető velük szemben a bizalmatlanság."
Hát... ez is egy álláspont, részben egyet is értek, viszont akkor ez azt is jelenti, hogy ott az első részben a riporterrel vitatkozó Picard valójában egy naiv idióta és a riporternek van igaza, valóban nem lehet megbízni bennük. Az a riporter nem bizalmatlan volt a romulánokkal, hanem utálta őket. Pedig valójában mindketten tudjuk, hogy miről akart szólni az a jelenet, hogy a Föderációban gyűlölködnek a romulánok iránt, Picard pedig, mint a tolerancia bajnoka fellép ez ellen. Csakhogy ezzel az a probléma, hogy - ahogy írtam is - a puszta bizalmatlanságnál sokkal erősebb utálat érződik a romulánok ellen, de teljesen OK NÉLKÜL. Ahhoz, hogy a 200 éve toleranciában élő Föderáció, az összes faj, vagy legalábbis a nagy részük a kirekesztő politika mellé álljon és ilyen riporterek legyenek, minimum az kellene, hogy a romulánok miatt mondjuk a teljes Föderáció fél lakossága kipusztuljon, hogy az életmódjukat, a családjaikat, mindenüket elveszítsék nagy tömegek.
De semmi ilyesmi nem történt. A Föderáció saját androidjai a Marson elkövettek egy támadást. Ez a Wolf 359-hez vagy a Domínium háborúhoz képest szúnyogcsípés. És emiatt nem segítenek a romulánoknak? Nemcsak az emberek, hanem az összes faj? Emiatt kell 15 évvel a bolygójuk pusztulása után utálni őket? Nyilvánvaló, hogy ez így totálisan értelmetlen, ebben nincs logika a Star Trek univerzumban. Mondom, az előző 5 sorozat szereplői azonnal fellázadtak volna a Csillagflotta ellen.
Értem én, hogy ez itt politikai propaganda, hogy a Föderációból is az lett, ami (szerintük) a világban az általuk nem helyeselt politikai események (Brexit) során egyes országokból. Ez viszont azt jelenti, hogy hiába harcoltak annyit a hőseink az 5 eddigi sorozatban, a végén úgyis egy kirekesztő, indok nélkül gyűlölködő állam lett a Föderáció. A Star Trek márpedig SOHA nem nyúlt így a társadalmi kérdésekhez.
2. "Nem egy helyre telepítettek át mindenkit, amit Picard meglátogatott, az a hely eléggé lepukkant"
Nem is írtam, hogy ez helyre, csak azt kérdeztem, hogy miért jött bármennyi romulán is a Föderáció területére? Miért nem maradnak romulán területen? És persze hogy kerül az a kettő Picard lakásába? Elég nehéz elhinni, hogy ne tudnának saját lakhelyet szerezni a replikáció korában. Akkor talán szándékosan, ott rejtőzködnek? Az sem valami jó ötlet, hogy ez ismert egykori csillagflotta-tisztnél rejtőznek el? Arra pedig igazán nehéz indokot találni, hogy miért végeznek ház körüli munkát. Miért nem végzik ezt a munkát mások és miért nem segítenek Picardnak valami emelkedettebb módon? Ahogy mondtam, ezek nem Szíriából jöttek, hiába lenne ez a párhuzam amit akarnak a készítők. Egy ex-Tal'shiar ügynök nem lesz kertész-takarító. Ha visszavonultak, akkor lehetnének saját lakásban és kertészkedhetnének ott. Ha segíteni akarnak Picardnak, attól még lehetne saját házuk, saját kertjük, saját céljaik és Picardtól teljesen független életük.
3. "Pont egy kockán volt (Soji) ,így ott kellett figyelniük."
De elvileg azért figyelték, hogy megtudják hol az android-bolygó! Közben nem úgy volt, hogy őt odaküldték az android bolygóról? Ha viszont odaküldték, akkor miért ültettek el a fejében egy olyan emléket, ahol látja a szülőbolygóját kislányként? Ezzel csak pont azt érték el, hogy akár a romulánok valahogy kiolvassák a fejéből, akár ő maga fog hazamenni és ezzel odavezesse a romulánokat, de mindenképpen leleplezzék a bolygójukat. Ők is magukkal csesznek ki, ahogy a romulánok is? Ebben a sorozatban mindenki hülye?
Ja, és a kedvencem: Narek a világ leglassabban terjedő mérgével akar végezni Sojival. Bezárja egy szobába és elmegy. Mintha direkt azt akarta volna, hogy el tudjon menekülni. Ebben az esetben viszont kár volt sírnia, ráadásul a testvére sem olyan hülye, hogy ne jöjjön rá, hogy direkt egy lassú gázt használt. Ha meg akarta volna ölni, adott volna neki egy bombát, ami azonnal robban, vagy jön 4 romulán őr és szitává lövik. Ha megszöktetni akarta volna, akkor bármikor beavathatta volna Sojit és sokkal hihetőbben tehette volna meg. Vagyis ez - bármit is akart - hülyeség. Ja, és utána a "hőseink" hasonlóan idióta módon próbálnak vele végezni, egy bomba kerül a kezébe ami HANGOSAN PITTYEG robbanás előtt. :DDD Tipikus hollywoodi klisé a pittyegő bomba, de 2399-ben még rosszabb.
4. "Ez a Picard 30 évvel öregebb"
Ez nem jelenti, hogy a karaktere teljesen kifordulhat magából. Az a szemfedős ripacskodás például nagyon gáz volt, ilyet a TNG-ben megismert Picard soha nem csinált volna. Ráadásul miért alakítja ilyen rosszul a franciát, ha ő elvileg francia?
5. "egy-egy lecsúszott ember lehet a 24. században is, nem?"
Igen, persze, de arra utaltam, hogy az zavar, hogy ez a "lecsúszás" pontosan ugyanúgy néz ki, mint a 2020-as lecsúszás. Most képzelt el, hogy egy lecsúszott ember hogyan élt 1661-ben. Ennyit jelent a 379 évvel a jövőben. A ST-ben azt is szeretni lehetett, hogy az emberek viselkedésén, életmódján, gondolkodásmódján is érezni lehetett, hogy ez nem az a világ, amiben ma élünk. Pl. klasszikus zenéi koncertek voltak, ami az egyetemes kultúra része, valószínűleg sosem megy ki a divatból. Erre pl. a Discoveryben a mai sötétben ugrabugrálós tu-tuc zenére táncos buli ment, miközben pontosan tudjuk, hogy amilyen gyorsan jönnek ezek a szokások, úgy fognak menni.
Talán így lehet megfogalmazni legjobban:
A Picardban és a Discoveryben viszont a világ pontosan ugyanolyan, mint amiben mi is élünk, kivéve a technológia és az idegen lények. De maga az ember nem változott. Ennek tökéletes példája a füves, lakókocsis, menősködő, JP-ző Raffi. "Ex-B", "J P" meg az állandó káromkodás, ezek nem éppen futurisztikusak, inkább 2020-ban beszélnek így nem éppen művelt emberek. Vagy nézd meg hogy nézett ki az a bolygó, ahol Maddoxot keresték, mind a mai korban a Föld. A 24. században a Földön nincs szegénység, sokszor mondták ezt régen.
Miért nem lehet a lecsúszását ST-kompatibilis módon, vagy mondjuk úgy "korhű" módon bemutatni. Vagy annyira primitív nézőkre számítanak, hogy lakókocsi és drog nélkül nem fognák fel, hogy le van csúszva?
Összességében nekem az volt a sorozattal a bajom, hogy az alapjainál nem volt jól felépítve és nem nagyon hittem el, hogy ez ugyanaz az univerzum, amiben a többi ST játszódik. Két dolog járt folyamatosan az eszemben a sorozat nézése közben.
I. A science-fiction "science" része a dolognak egyre inkább háttérbe kerül. A Star Trek sosem volt hiperrealisztikus sci-fi, DE azért a híres "technoblabla"-val egy elég hihető világ épült fel. Sok epizódban az emberek csak élték a hétköznapi életüket, a saját kis drámáikat. Csak dolgoztak, paneleket, gombokat nyomogattak. A technológiákat pedig megpróbálták a legvalószerűbben bemutatni, nem véletlenül beszéltek annyit a NASA-val, nem véletlenül ismerjük olyan jól a térhajtómű működését. Amikor pedig csillagközi politikát mutattak be, az is valószerű volt, ebben a DS9 volt a legjobb, hogy milyen jól mutatta be ott a Bajor, a Föderáció, a Kardassziaiak, a radikálisabbak és mérsékeltebbek bonyolult kapcsolatát, a lassú változást, az apró politikai csatározásokat, belharcokat, civil és katonai erőket, érdekszövetségeket.
És akkor mit látunk a Picardban: víziók a jövőről, ősi idegenek bolygókat mozgattak, ősi legenda, "a pusztító" története, egy legendákból ismert szekta (Zhat Vash), az egész Univerzum veszélyben, ősgonosz gépek egy másik univerzumból polipkarokkal, gonosz kirekesztők és jót akaró hősök, meg bűnöző-bolygók.
Nos, ez inkább egy fantasy-be való így, nem sci-fi-be. A dráma (inkább melodráma), az akció, a menőség, "epikusság" érdekében háttérbe szorult a realizmusa ennek a kitalált világnak. Korábban ilyen fantasy-sek max. a Próféták voltak, de 1. ott is erősen jelen volt egy kb. reális tudományos magyarázat, 2. az ott nem a nagy, fő szál volt. Egy szó mint száz: a science-fiction és fantasy aránya ebben a sorozatban már inkább közelít a Star Warshoz, mint a régi Trekhez. Ami nem meglepő, Alex Kurtzman ugyanis jobban szereti sokkal a Warsot.
II. A sorozat üzenete mi? Hol vannak azok az elemek, amik igazán Trekké tették a ST-et? A társadalmi, kulturális, etikai, morális kérdések hihetetlenül felnőtt és intelligens feszegetése? Az egész csak arról, szól, hogy "ne engedj a féééélelemnek", mert most minden Hollywoodi film erről szól. A hollywoodi elit retteg a jobb és baloldalon is megjelenő elitellenes mozgalmaktól és ezért azt a választ adja, hogy "jaj, azok amiket ők mondanak, csak félelemkeltés meg összeesküvés elméletek". Ezt leszámítva meg többi nyálas klisé. Nagyjából ez a "Ne engedj a félelemnek" "Te választod meg, hogy ki vagy" "Mindig van esély helyesen dönteni." stb. stb. stb.
Melyik Hollywoodi filmben nincsenek ezek benne? Még a gagyibb szuperhősös filmekben is benne vannak ezek a gondolatok. És egyébként ezek jó tanácsok is és fontos gondolatok. Úgy 16 éves kor alatt. Utána ennél - nekem legalábbis - több kell a ST-től.
A régi sorozatokban olyan kemény, felnőtt, erős etikai és filozófiai kérdéseket latolgattak, hogy az valami hihetetlen. Gondoljuk akár az eredeti sorozat "Let that be your last battlefield"jére, ahol az egykori elnyomó és elnyomott is ugyanolyan hibás és a a sérelmeiken nem tudnak túllépni. Mennyivel jobb anti-rasszista üzenet az, ahol a békére törekszik és nem arra, hogy az egyik fél elnyomó a másik meg szegény áldozat és kész. A többi ST is tele volt olyan epizódokkal, amik a tudomány és vallás viszonya, a gép és élő határa, az orvosi etika legnagyobb kérdései, kínzás árán nyert életmentő tudás felhasználása, emberjogi viták ahol mindkét félnek igaza van, mekkora áldozatokat lehet hozni az önvédelem címén, van-e jogunk másokra kényszeríteni az életet akik nem akarnak élni, mennyi jogunk van mások ügyibe avatkozni jó szándékkal, stb. stb. stb. És persze olyan erős emberi, személyes drámák, mint a "The City on The Edge of Forever", a "Latent Image" vagy talán a legerősebb, az "Inner Light", amitől máig kiráz a hideg, olyan erős dráma.
A régi Star Trekben Shakespeare-től idéztek rendszeresen, itt meg olyanokat mondanak, hogy "sheer f. ing hubris" meg "shut the f. up". Nos ez a különbség a kettő között számomra.
Senkitől nem akarom elvenni a jogot, hogy élvezze persze. De ettől még én is elmondom a véleményemet.
A legrosszabb nekem az, hogy jók a színészek, a zene, az effektek. Csak nincs jó forgatókönyv.
És ez így egy kihagyott ziccer, elszalasztott esély.
A "The Orville" című ál-Star Trek sokkal inkább viszi tovább a ST szellemiségét és stílusát, a ST Continues youtube-on lévő sorozat pedig jobban van megírva, mint a hivatalos, sok dolláros sorozat.