diamandula Creative Commons License 2020.02.26 0 0 87

Hamlet: anyagnak lenni, vagy nem lenni!?
 
„A Hamlet által "sugárzott" szellemiséget például sosem fejthetik meg a szavak számának és kapcsolódásának, a tinta vegyi összetételének, a papír szemcsésségének és mulekulasúlyának vizsgálatával. ………………….A Tadzs Mahalnál például a szerelmet és őrjöngő fájdalmat kell érezni, nem a köveket számba venni.“
A fenti idézett hozzászólásból az következik, hogy a szerző számára megoldhatatlan problémát jelent egy irodalmi mű mondanivalójának átérzésének, megértésének anyagiságát  tudomásul venni.
A kisgyermek életének első hónapjaiban, éveiben megismerkedik tapasztalatai által a környezetében előforduló tárgyakkal, vagyis azokat  alakja, nagysága, formája, színe, tapintása, súlya szerint meg tudja különbözteti egymástól. Mindet kivétel nélkül az érzékszervein, elsősorban a szemén keresztül érzékeli és az agyában bió-elektro-vegyi folyamattal tárolja, miközben az idegsejtek (neuronok) milliói csoportos és speciális összeköttetése történik axonok, szinapszisok segítségével.
De nemcsak ezek, hanem az életben tapasztalt, átélt érzetek, érzelmek és  események emléknyomok formájában van tárolva.
Például: elesik, megüti a térdét. Az ott lévő idegvezeték szabad vége (receptor) kémiai átalakulás következtében az idegvezetéken keresztül (gerincvelõ) elektromos jelet juttat az agyba. Néhány sejt kémiai összetétele, egyensúlya megváltozik és ezt, mint kellemetlenséget veszi a gyermek tudomásul. Szüleitől megtanulja, hogy ezt a „kellemetlenséget“ fájásnak, fájdalomnak hívják.
Ha valaki arról beszél, hogy fáj valamije a saját tapasztalata alapján tudja miről van szó, együtt tud érezni. Más a helyzet ha például fogfájásról panaszkodik valaki és a gyermeknek még nem volt fogfájása. Azt csak akkor tudja átérezni, ha már megélt fogfájást, addig csak olyan fájdalommal tudja helyettesíteni, amit már megélt, vagyis az agyban „anyagilag“ tárolásra került!
Alig várja, hogy apja a munkából hazaérkezzék, mert megigérte leányának, hogy egy „Barbi“ babával ajándékozza meg. Az idő közeledtével  a középagyban termelt dopamin a homloklebenybe jutva megnöveli annak koncentrációját  és a kisleány előre örül az ajándéknak. Az apja azonban elfelejetette megvenni a babát és a kisleány agyában  a nemcsak a dopamin utánpótlása szűnik meg, hanem a szerotonin nevű hormon mennyisége csökken és csalódottság érzése lesz urrá a kisleányon.
A csaknem-felnőtt fiatalt egy különös érzés keríti hatalmába ha egy a másik nemhez tartozó fiatallal kerül közelebbi kapcsolatba. Ezt az érzelmet  az oxitocin, a prolaktin, és a vazopresszin hormonok hatása váltja ki. A másik fél viszonzása, vagy elutasítása, vagy egyéb komplikációk az adrenalin és noradrenalin  nevű hormonok jelenlétének változásával jár.
Minden egyénileg tapasztalt jelenségnek, mint például tájékozódás, gondolat zavar, alvási zavar, rémképek, hallucináció, ideiglenes illúzió, kitörõ öröm (eufória), bánat, sikerélmény, csalódottság, düh, kényszerérzet, szexuális hajlam, stb. mind-mind valamilyen anyag hiánya, jelenléte, vagy túltengése, a kiváltó, vagy fenntartó oka!
Az agyban az emlékek, az emlékképhez  tartozó minden érzet és érzelem emlékkel együtt kerül tárolásra. Az agyban egy emlék felidézésekor, vagy gondolat képzésekor az agysejtekben és azok között elektromos impulzusok (-80 és +30 mV között), illetve nátrium, kálium iónok áramlanak és így a leolvasott, (bekapcsolt) neuronmintázat a gondolat.
Ha valamire gondolunk, akkor az ahhoz tartozó összes élmény-emlék-képét, a kiváltó, vagy kiváltott érzelmeket, a hozzá tartozó hangot és illatot, a lexikális adatokat stb. tartalmazó sejtcsoportok között is állandó és folyamatos "összeköttetés", vagyis jeláramlás folyik. Máshogyan kifejezve, minden gondolat egy sokezer idegsejt dinamikus térbeli hálózata.
Térjünk vissza a kiindulási pontunkhoz ,Hamlethez!
Ha egy 8-10 éves gyermek hallja, vagy olvassa Hamlet történetét, nem érti meg, nem fogja fel, mert hiányzik a szükséges equivalens (élet)tapasztalata! Más a helyzet 40 év múlva, mert az agy anyagi állapota azt lehetővé teszi a megélt és tárolt érzelmi tapasztalatok alapján!
Tehát a megértés kedvéért:  nem a tinta vegyi összetételéről, a papír szemcsésségének és mulekulasúlyának vizsgálatáról van szó, hanem az olvasó agyáról és abban a hormonok, vagyis vegyi anyagok jelenlétéről, vagy hiányáról, működéséről!
Csak abból a ténybõl kiindulva, hogy ha az emberi szervezetbe bizonyos anyagot bejuttatva az egyén érzelmét, érzelmi világát befolyásolni lehet, egyértelmû bizonyíték, hogy az érzelem is anyag, és nem valami különleges anyagtól független valami.
Vége