a motor pörög, de az autó nem akar gyorsítani.
Ez jellemzően szekunder variátor hiba szokott lenni . Vagy a körmös menesztő retesze , vagy az egész variátort a tengelyhez kapcsoló hosszú retesz nyíródott el , emiatt elforog . Hidegen van valamennyi kapcsolat , aztán kicsit megmelegszik és akkor teljesen minimalizálódik a rendszer nyomaték-átvivő képessége . Mivel csúszás közben folyamatosan kopik-nyíródik az egész rendszer ezért egy métert se szabad menni az ilyen hibával -- még a hazaevickélés is meggondolandó , mert mire hazaérünk addigra annyira kifaragja az alkatrész belsejét , hogy menthetetlen lesz .
Persze lehet egyéb hiba is -- pl. valami rejtélyes rugótörés , vagy a szekunder rugó kibújása , esetleg a közvetítőtengelyre sajtolt fogaskerék fellazulása -- de én elsősorban a fentebb említett vonalon vizsgálódnék .
Ha a fentebb említett jelenség ( retesz) okozza a hibát akkor az indulás is keserves : a legkisebb emelkedő is meggátolja , hogy a jármű megmoccanjon . Ha viszont jól indul , csak a végsebessége alacsony -- esetleg csak 5-10-20 km/óra -- de erő van benne ( hegymászás) akkor valami fennakad valamelyik variátorban . Nekem volt már ilyen hibám , lenti képen látható szekunder variátorral vettem a kocsimat , és néha ( aztán egyre gyakrabban ) beakadt a rugó a körmös menesztőbe és valahol a felénél megállította a szíjat , az nem tudott kimenni a peremre . Ekkor a jármű végsebessége bőgő motorral olyan 30 km/óra volt .
![](https://img.index.hu/imgfrm/7/8/4/5/THM_0015837845.jpg)