Bakancs4 Creative Commons License 2019.11.12 -1 1 47446

A kecskeméti viszonteladói társulat által hirdetett JDM Titane II-es Lombardini 15LD315 motorral szerelt masina .

Ezt az erőforrást ha ritkábban is , de szerelték (gyárilag) mopedautóba . A motor maga egyhengeres , léghűtéses közvetlen befecskendezésű 315 cm3-es dízelmotor , eredeti verzióban 3600-as fordulatnál 5 kW-os , illetve 15 Nm-t produkál 2400-nál .

Szerelték a JDM-en kívül  Chatenetbe is , elméletileg a Ligier Ambra is készült vele , illetve valamelyik minikabriót is ez röpítette a napfényes tengerparton . A farmotoros Luna dízelmotor esetén kizárólag ezzel készült ( illetve 50-es kétütemű benzinessel ) , de az Aixam a 300-asba a Kubota gyártmányú hasonló egyhengeres levegős dízelét tette .

Az olasz egyhengeres dízelnek a  mopedautós szakmai közönség részéről a megítélés vegyes . Egyrészt némelyek eleve ellenérzéssel fogadják az olasz gyártású erőforrásokat , másrészt kétségtelen tény : hangosabbak és gyengébbek mint kéthengeres társaik , illetve a léghűtéses rendszer révén a fűtési rendszer is vérszegényebb egy ilyenféle masinával . A közvetlen befecskendezéses szisztéma  ( kamra nélküli ) sajátossága , hogy nincs benne izzítógyertya , így a beindítása  lényegében ÁRAM NÉLKÜL  , kizárólag a főtengely megforgatásával történik -- evégett eredeti verzióban berántós a szentem , olyannyira hogy egyes korai mopedautókban az elektromos önindító mellett meghagyták a berántós indítás lehetőségét is .

Érdemes megnézni : https://www.youtube.com/watch?v=u7Fe0tJn_4c

  A közvetlen befecskendezés velejárója a kemény dízeles járás mellett az igen jó hatásfok , tapasztalataink szerint a legalacsonyabb fogyasztást ezek a járgányok produkálják -- a gyakorlatban ez azt jelenti , hogy résztávon le lehet vinni  jó állapotú erőforrás esetén 2,5 liter alá , illetve éves átlagban ( város , tél ) a 3 l/100 km alá az értékét . A léghűtésből adódóan elmaradnak a vizes nyűgök : hűtő , vízpumpa , termosztát , fagyveszély , kilyukad-elfolyik ill. a hengerfej-tömítés jellemző mizériái .

Ismereteim szerint maga a motor , mint egyhengeres dízelmotor a maga kategóriájában igen jónak számít , egyszerű , megbízható szerkezet .

Hogy szót ejtsünk az autóról is . A JDM Titane ritkábban került ezzel a motorral gyártásba , jellemzően a Yanmar 2TNE68  523 cm3-asvizes kéthengeresével szerelték , ami egy legendásan erős motor , személyes tapasztalatom szerint is ezek  a legfürgébb mopedautók -- értelemszerűen nem olyan takarékosak , mint az egyhengeresek . A korai JDM-ek súlyos nyűge a zártszelvényből hegesztett létraváz ( alváz) korróziója , ez a vásárlás előtt nagyon gondosan ellenőrizendő . Olykor ügyes lakatosok újra legyártották az elrohadt vasszerkezetet , de ezt esetenként a gyári alvázszám bánta ...

A szélvédő sem az egyszerűen beszerezhető alkatrészek közé tartozik , ezt tapasztaltuk amikor egy ismerősöm pár éve lerobogott az útról a JDM-ével . Bár a szélvédők beszerzési nehézsége a huszonéves mopedautók esetében az ismertebb ( Aixam , Ligier , Microcar ) gyártmányoktól eltekintve jellemzően fennáll .

Ha már ezen a vonalon nézelődsz figyelmedbe ajánlom a 100 ezerrel drágábban hiretettet is .

Előzmény: klaricsabi (47443)