kitadimanta Creative Commons License 2019.09.30 0 0 23586

"Köszi, bár ez inkább észrevétel, mint cáfolat:"

Szívesen. Valóban inkább észrevétel, de miután eltérő az Általad vázoltakhoz képest, így cáfolatként is értelmezhető, noha nem ragaszkodom ehhez a kifejezéshez, mert nem ez a lényeg.

A fontos az, hogyan tudod ezeket az észrevételeket a saját elképzeléseddel összeegyeztetni.

 

"Nem az a lényeg, hogy mi lehetséges és mi nem, hanem az, hogy megértsük mi volt Pál misztikája, amivel lehet nem egyet érteni, de ez nem jelenti azt, hogy Pál nem gondolhatta úgy, ahogy leírta."

A fogalmak (részbeni) tisztázásával éppen arra  akartam rámutatni, hogy Pál miért nem gondolhatta azt, amit Te feltételezel.

Ezért hoztam példát arra, hogy

1. / Pál Jézus valódi (hús) testéről ír,

2./ A Fiúnak Jézus Krisztus a neve Pál szerint is,

3./ Jézust páska-bárányként, bűnért való áldozatként és a földtulajdonlás ígéretének közbenjárójaként említi,

(Ebbe Te is belebonyolódtál, mikor kizárod, majd előtérbe helyezed Jézus engesztelő áldozatiságát.)

4./ és nem utolsó sorban az áldozat bemutatásának előírásaira hívtam föl a figyelmet.

5./ végül a Messiás, azaz Krisztus nevek jelentését is helyesen kell értelmezni.

Összegezve: Csak a levelekből is az derül ki, hogy Pálnak nem volt egységes koncepciója semmiről. Szerintem semmi egyéb nem lebegett az író(k) szeme előtt, mint az, hogy Jézust valamiképpen áldozatként mutassa be: A pogányoknak/izraelieknek az ő bűneik megváltására, a zsidóknak páska-bárányként és az új szövetség közbenjárójaként.

"Ha a modell alapján módosult szöveg nem mond ellent a modell által feltárt értelmezési keretnek, akkor jogosan gondolhatjuk, hogy a hiba a szövegvariánsban van, és nem a modellben. Ellenkező esetben a modellt módosítani kell."

Alapjában véve ez rendben is volna, de nekem mindig az a problémám ezzel a konkrét feltevéssel, hogy nem illeszkedik a történelmi háttérhez, nem összefüggéseiben tárgyalja a dolgokat, hanem - ahogy mondtad - csak irodalmi-teológiai vonatkozását vizsgáltad.

Még azt is elfogadom, hogy Jézus nem volt történeti személy, csak kitalált figura, akinek neve alatt egy népcsoport érdekei, ideológiája, világnézete, reményei sűrűsödtek egy történetté, de ennek Pál nem volt részese, ellenkezőleg, minden ponton vissz-visszatért a mózesi tanokhoz, és Jézus szereplését a Tórából (törvényekből) vezette le, arra építette, s ezáltal állítva egy teljesen hamis célt (megváltástan)Jézus alakjának.

Ha a történelmi hátteret nem veszed figyelembe, csak és kizárólag valamilyen teológiai vonalat próbálsz kihámozni, teljes biztonsággal mondhatom, hogy zsákutcába futsz, mert hiányozni fognak a stabilitást adó alapok. Ti. a történelmi háttér minden ideológia alapja.

"Próbáld használni a modellt:-) Ki fog derülni, hogy nincs ellentmondás."

Még nem igazán értem a modelled lényegét, de ez mit sem változtat azon a tényen, hogy Isten nem kínál föl saját magának áldozatot, hiszen azt az embertől várjak megemlékezésül az egyiptomi eseményekre:

2M12:3-8. "Szóljatok Izráel egész gyűlekezetének, mondván: E hónak tizedikén mindenki vegyen magának egy bárányt az atyáknak háza szerint, házanként egy bárányt.
[...]
A bárány ép, hím, egy esztendős legyen; a juhok közűl vagy a kecskék közűl vegyétek.
És legyen nálatok őrizet alatt e hónap tizennegyedik napjáig, és ölje meg Izráel községének egész gyülekezete estennen.
És vegyenek a vérből, és azokban a házakban, a hol azt megeszik, hintsenek a két ajtófélre és a szemöldökfára.
A húst pedig egyék meg azon éjjel, tűzön sütve, kovásztalan kenyérrel és keserű fűvekkel egyék meg azt."

Ebből az idézetből kiderül: Jézus megölése nem felelt meg  a fenti leírásnak, így semmiképp nem tekinthető páska-báránynak.

Magnyugtatásul: Nemcsak páska- de semmilyen áldozati "bárány"-ként nem felelt meg, hiszen a megölése nem a szigorú szertartás szerint zajlott. Jefte rendesen elégette a lányát, az rendben is volt, de Jézusnál semmi ilyesmi nem történt... Egy emberölésre - akár törvényszerű, akár nem - nem lehet ráfogni, hogy az áldozat volt!!! Ilyen a mesében sincs!

Amíg ezeket az alapvető kérdéseket nem tisztázzuk, egy lépést sem érdemes tovább menni, mert tévúton fogunk járni. Ezt borítékolom!

"Mindenesetre köszi, hogy vetted a fáradtságot és elolvastad, mi több észrevételekkel láttad el."

Nekem kedvenc témám Jézus és Pál, nem fáradság erről olvasni bármit. (no, jó, ami hülyeség az hülyeség...)

Meg egyébként is, azért fórumozok, hogy minél több ismerethez, információhoz jussak... és valamit át is adhassak másoknak belőle.

Előzmény: balivi (23551)