takarito Creative Commons License 2019.09.10 0 0 23279

Pál és Márk közötti ellentmondások nem támasztják alá, hogy Márk arról a Krisztusról beszélt volna, akit Pál tanít. Ugyanis a Márk szerinti Jézus egyáltalán nem halad a Megváltás eszméje felé, hiszen fő mondanivalója az Isten Országának elközelítése.

1,15. És mondván: Bétölt az idő, és elközelített az Istennek országa; térjetek meg, és higyjetek az evangyéliomban

Itt persze felmerül pár kérdés, például mit jelent "megtérni", vagy mi az "evangyéliom". Sajnos nincs komoly tanítás egyikről sem, amelyben pontos leiratot lehetne találni a megtérésről, vagy az ige hirdetésének tartalmáról, de például a megtérés Márknál semmi esetre sem a "kereszthalálába vetett hit" elfogadásáról szól, ami Pál alapvető üzenete, hanem az emberi magatartás megjobbulásáról, megtisztulásáról, Jézus tanításának követéséről szól. A cselekedetek fontosak, nem úgy mint Pálnál, aki nem a cselekedetek által igazítja meg az embert.

 

 3,35. Mert a ki az Isten akaratát cselekszi, az az én fitestvérem és nőtestvérem és az én anyám.

Márk nem támasztja alá a test és kívánságainak kárhoztatását sem, mert a szívből származtatja a gonosz gondolatokat, amely gyökere sokkal inkább a szeretetlenség vagy a félelem legyőzésére terelné a megoldást, nem pedig a test megsanyargatására, a kívánságok megöldöklésére, ahogy Pál képzeli a megoldást.

7,21. Mert onnan belőlről, az emberek szívéből származnak a gonosz gondolatok, házasságtörések, paráznaságok, gyilkosságok,
  22. Lopások, telhetetlenségek, gonoszságok, álnokság, szemérmetlenség, gonosz szem, káromlás, kevélység, bolondság

A Megváltás cáfolataként hangzik el Jézusnak a szőlőmunkásokról szóló tanítása is Márknak, ahol a szőlő gyümölcséből nem adó munkások megölik a Fiát. A következmény tagadja az Apa kegyelmét, nem tekinti engesztelő áldozatnak a halálát, hanem megbünteti a szőlőmunkásokat:

12,8. És megfogván azt, megölék, és a szőlőn kívül veték.
  9. Mit cselekszik hát a szőlőnek ura? Eljő és elveszti a munkásokat, és a szőlőt másoknak adja.

Márk Jézus csodáit írja le inkább bőségesen, mint Jézus tanítását, így komolyabb hasonlóságot vagy ellentmondást igazolni Pállal igen nehézkes Márkból. Márk szándékából az tűnik ki, hogy Jézust a megtett csodák segítségével emelje fel, és Isten Fiúságát nem mint Megváltó állítja be, hanem mint aki "cselekszi az Isten akaratát" és ezért adja meg az Isten neki a gyógyítás és ördögűzés hatalmát.

 

Előzmény: balivi (23155)