"Igen, de hol van ebben a szabadság?"
Ott, hogy nem köti őt a törvény.
De ha a törvény által nem ismeri még a bűnt? Akkor hiába nem köti őt a törvény... szabadsága csak feltételes és látszólagos marad.
Gondolkodj egy kicsit: Ki volt aki a Törvény ellen szót emelt? Ugye, Jézus.
Ismered gondolom az "érted haragszom, nem ellened" érzést. Itt is ugyanerről van szó. Nem a Törvénnyel volt alapvetően a baja Jézusnak, mert azokra akkor és ott szükség volt. "Nem a törvényt eltörölni jöttem"- mondja. A baj azzal volt, hogy a törvények betartása, szigorú és merev követése, nem csak itt, hanem minden esetben és mindenhol, merő formaságokkal és külsőségekkel jár (...) a baj akkor van, amikor fontosabbá válik a külső formaságok szerinti látszatok fenntartása, mint maga a törvény... a törvény ekkor már üres, kiüresedett, és már csak arra való, hogy a látszatok fenntartása érdekében, lehessen rá hivatkozni.
Ki volt aki a törvény mellett tört lándzsát? Ugye, Pál.
Akkor most hogy lehet, hogy Pál saját maga ellen beszél?
Képzeld csak magad az ő helyébe és rögtön meg fogod érteni. Pál szerette a népét, közéjük való volt, és a "törvény melletti lándzsa törése" is ennek "köszönhető" és tudható be.
Pál is ezen sajnálkozott, mert ugye, ő csak a törvényből tudta, mit lehet és mit nem, neki (mint hithű zsidónak) nem volt erkölcsi értékrendje. (A miértet ne firtassuk...) Számára, a zsidók számára a Törvény létkérdés.
Rm7: 7 „Mit mondunk tehát? A törvény bűn-é? Távol legyen: sőt inkább a bűnt nem ismertem, hanem csak a törvény által; mert a kívánságról sem tudtam volna, ha a törvény nem mondaná: Ne kívánjad.”
A törvény által ismerszik meg a bűn. De ha a bűnt nem ismerjük meg, kérdéses, hogy mit ér a törvény?
(Megj: A szívbe írt isteni törvény, amit Jézus is hirdetett, nem azonos a Jahve-Mózes isteni törvényekkel. Ezt soha senki nem akarja figyelembe venni, pedig mindennek ez az alfája és ómegája...)
Ahogy a jézusi áldozathozatal sem volt azonos a Mózes-kori áldozatbemutatási rituálékkal.
Mert ezt a levelet nem ő írta... Ilyen egyszerű.
Azt hittem pedig, egész idáig Pálról és az ő leveleiről beszéltünk. De ha nem ő írta, akkor miért Pál erkölcsi értékrendjét firtattuk?