Nagy vonalakban egyetértek veled, ugyanakkor hagy hívjam fel a figyelmedet arra a veszélyre, hogy ha minden mellékvonalat egy kalap alá veszel, akkor ugyanabba a hibába esel, mint azok, akikkel szemben érvelsz.
"...a mellékvonali hálózat felett eljárt rég az idő és csak politikai okokból tartják életben..." Ez a kijelentésed végtelenül sarkos, noha a megszüntetett, és a napjainkban vegetáló mellékvonalak jó részére kétségtelenül igaz. Mit mondasz azokról a mellékvonalakról, amelyek megyeszékhelyek, vagy éppen Budapest vonzáskörzetében üzemelnek? A 142 alsó része ma kétvonatos alibi szakasz. Egyszerre helyezkedik el Kecskemét és Budapest agglomerációjában. Ne lenne benne potenciál? Felétek: Újszeged és Makó között ma nincs túl nagy döngetés, ugyanakkor van esély arra (még ha pillanatnyilag nem is túl nagy), hogy egyszer tram-train legyen belőle.
"a többi mellékvonalon meg dolgozik a pályafenntartás, működtetni kell a biztbert, sorompókat, fizetni a bejárás,t a gyomirtás a...sok mindet"
Ahol vannak állomások, ott valószínűleg rendszeres teherforgalom is van (lád 4-es, 5-ös vonalak), így a személyszállítás kilövésével gyakorlatilag tényleg csak a Bz (ami drágább, mint a busz)+utazószemélyzet (szintén drágább, mint a busz esetén)+gázolaj spórolható meg. A mellékvonalak fenntartására fordított pénz valószínűleg töredéke a fővonalakénak, ami biztos, hogy nem 0, mert (ahogy írtad) pár éven belül fák nőnének a pályából. Mindenesetre érdekes lenne megbízható forrásból származó számokat látni azzal kapcsolatban, hogy egy-egy vonalon mekkora üzemeltetési költséggel kell számolni, annak milyen összetevői vannak.
Ahol relatíve kicsi népességsűrűség van, ott körülményesebb, fajlagosan drágább bármilyen közüzemet létrehozni, legyen szó szennyvíz elvezetésről, vagy villanyáramról, esetleg girbe-gurba vasútvonalakon dülöngélő Bz-kről vagy szakadt, kátyús utakon zötyögő Credo buszokról. A politika mindezekre úgy tekint, mint a vidék népességmegtartó képességét növelő tényezőkre. Jogos kérdés, hogy mi fontosabb ezek közül, minek a fejlesztése javítja jobban, vagy minek az elvétel rontja kevésbé a népességmegtartó képességet. Egyáltalán, szükség van arra, hogy vidéken tartsuk a lakosság egy részét?