András aki jár Creative Commons License 2019.07.18 -5 0 777

Magyarország egy 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötőjében 31 millió euróért, 60 éves koncessziós szerződés keretében - közölte július elején Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter Matteo Salvini olasz belügyminiszterrel tartott sajtótájékoztatóján az olaszországi kikötővárosban.

  • Magyarország egy 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötőjében 31 millió euróért, 60 éves koncessziós szerződés keretében - közölte július elején Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter Matteo Salvini olasz belügyminiszterrel tartott sajtótájékoztatóján az olaszországi kikötővárosban.

A vámszabad kikötőben majdnem 100 millió eurós infrastrukturális beruházást is terveznek, hogy a magyar vállalkozások innen bonyolíthassák le exporttevékenységüket - mondta Szijjártó. Évi körülbelül kétmillió tonnás, avagy 78 ezer konténeres forgalomra számítanak.

A vétel és a beruházás részleteiről nem közöltek részleteket, a hvg.hu azonban a trieszti kikötőfelügyeletre hivatkozva azt írja, hogy a terület nagy része két olasz cég, a Teseco és a Seastock, kisebb része pedig az olasz állam tulajdonában volt. Az ingatlan jelenleg kihasználatlanul áll, korábban olajfinomító működött rajta.

Nem alkalmas kikötőnek

A lap forrásai szerint a magyar szállítmányozási szakma értetlenül áll a projekt előtt. A tengeri export ugyanis szinte teljes egészében konténerizált: magyarországi telephelyükön a cégek konténerekbe rakják az árujukat, majd elszállíttatják abba a kikötőbe, ahol a célországba tartó konténerhajó horgonyoz.

A most vásárolt terület azonban nem alkalmas nagy konténerhajók fogadására: partszakasza csupán 300 méter hosszú, vize pedig csak 13 méter mély. Lesz hova tenni azt a 100 millió eurót, amit a kormány a fejlesztésére szán, most ugyanis se kikötő, se logisztikai központ nincs ott.

De még ha fogadhatna is méretesebb hajókat a magyar terminál, ahhoz előbb le kellene szerződni hajótársaságokkal is, amelyek kegyeiért a kikötők kemény harcot vívnak, a magyar export pedig alig számít valamit e cégek forgalma felől nézve.

https://hu.euronews.com/2019/07/17/kikoto-helyett-elhagyott-olajfinomitot-vett-a-magyar-kormany-triesztben