kitadimanta Creative Commons License 2019.07.16 0 0 21974

Szép ez az eszmefuttatás, de hajítófát sem ér Jézus áldozatiságának eredeztetésével  kapcsolatban, hiszen egy lehetséges áldozati formát választottál:

"A törvény átka alóli megváltást a Fiú halála hozza el, hiszen ez egy szabadító áldozat (Pészah)."

Ami nem is fedi a valóságot:

A Pészah az "elkerülés" ünnepe, a kivonulásról való megemlékezés rituáléja. A törvény átkának semmi köze ehhez.

Itt nem a törvény alóli felszabadulásról van szó, hanem az egyiptomi fogság alól.

 

Pál viszont Jézust féltucat okból áldozatként állította be.

- a fiúság elnyerése:

Gal 4:4-5. "...kibocsátotta Isten az ő Fiát, ... Hogy a törvény alatt levőket megváltsa, hogy elnyerjük a fiúságot.

- engesztelő áldozat:

Rm 3:23-25. "Mert mindnyájan vétkeztek, és szűkölködnek az Isten dicsősége nélkül.

Megigazulván ingyen az ő kegyelméből a Krisztus Jézusban való váltság által, 

Kit az Isten eleve rendelt engesztelő áldozatul, hit által, az ő vérében, hogy megmutassa az ő igazságát az előbb elkövetett bűnöknek elnézése miatt,"

- a zsidó nép megváltása:

Ef 1:14. "A ki záloga a mi örökségünknek Isten tulajdon népének megváltatására,

- az első szövetségbeli bűnök váltságáért,

- az örökkévaló örökségnek ígéretéért:

Zsid 9:15 „És ezért új szövetségnek a közbenjárója ő, hogy meghalván az első szövetségbeli bűnök váltságáért, a hivatottak elnyerjék az örökkévaló örökségnek ígéretét.”

- és bűnök eltörlése:

Zsid 9:28. „Azonképen Krisztus is egyszer megáldoztatván sokak bűneinek eltörlése végett,…”

 

Bárhonnan is nézzük, volt néhány elképzelés, miért is kellett volna Jézusnak áldozatot vállalnia. Egy dolog közös a páli változatokban: Jézus a zsidók áldozati báránya, mindenki más törölgetheti a szemét... Tehát a ker. teológia szerinti Jézus általános, mindenkire kiterjedő áldozatisága ebben a kontextusban nem létező dolog. Pál erről meggyőzően ír, nem hagy kétséget felőle.

 

Előzmény: balivi (21965)