takarito Creative Commons License 2019.07.02 0 0 21922

1 kor 5,7

Károli: Tisztítsátok el azért a régi kovászt, hogy legyetek új tésztává, a minthogy kovász nélkül valók vagytok; mert hiszen a mi húsvéti bárányunk, a Krisztus, megáldoztatott érettünk.

 

Káldi: El a régi kovásszal, hogy új tésztává legyetek, hisz valójában kovásztalanok vagytok! Mert a mi Pászkánkat, Krisztust feláldozták.

 

Szent István T:El a régi kovásszal, hogy új tésztává legyetek, aminthogy kovásztalanok is vagytok! Hiszen húsvéti bárányunkat, Krisztust feláldozták.

 

Pál valóban a Pászka eseménnyel köti össze Krisztus áldozatát. Ha tehát megvizsgáljuk mint jelentett eredetileg a pászka esemény, (és nem a Pál utáni judaista változatokat vesszük alapul) mindjárt teljesen látható, hogy a kereszténység teljesen jól értelmezi Krisztus megváltását Pál korinthusi idézete alapján:

Az egyiptomi kivonulást megelőzően említi a Biblia Peszách ünnepét. A héber szó elkerülést jelent. Niszán hó idején minden héber családnak le kellett vágnia egy bárányt és elfogyasztania. Vérével megjelölték a két ajtófélfát és a felső küszöböt. "S legyen a vér nektek jelül a házakon, ahol vagytok, s midőn látom a vért, elkerüllek (ufászáchti) benneteket, hogy ne legyen rajtatok a pusztító csapása, midőn sújtom Egyiptom országát (Mózes II.12:13.). A pusztító szellem, angyal (máschit) a vér láttán elinal. A vörös szín bajelhárító. A jel (ót) az eredete annak a szokásnak, hogy a zsidó házak ajtófélfájára amulettet, mezűzát erősítenek. Az áldozati húst tűzön sütötték és kovásztalan kenyérrel (máccá, többes számban máccot, innen a mácesz) és keserű gyökerekkel fagyasztották el (Mózes II. 12:8.).

 

2 Móz 12:27. Akkor mondjátok: Páskha-áldozat ez az Úrnak, a ki elment az Izráel fiainak házai mellett Égyiptomban, mikor megverte az Égyiptombelieket, a mi házainkat pedig megoltalmazta. És a nép meghajtá magát és leborula

 

 Nincs értelme ide keverni egyéb áldozati eseményeket vagy ünnepi szertartásokat, mivel a Tóra kifejezetten meghatározza a Pászka áldozat jelentőségét, ami Páli szimbolikában egyértelműen azt fejezi ki, hogy a hívő keresztény, aki elfogadta a bárány (Krisztus) vérét, azt elkerüli a halál. Ezért mindenki újítsa, tisztítsa meg az életét. Világos hogy ezzel Jézusra utal, mert az ő kereszthalála alapján jelenti ki egyáltalán ennek az eseménynek a fontosságát. Az engesztelés meg a szabadítás összefügg, mert a haláltól való szabadítás oka Pál szerint a bárány engesztelő áldozata.

 

Rm 3,25 Kit az Isten eleve rendelt engesztelő áldozatul, hit által, az ő vérében, hogy megmutassa az ő igazságát az előbb elkövetett bűnöknek elnézése miatt

 

Hogy az engesztelés ünnepe a zsidóknál ősszel van? Mi köze annak Jézushoz? Tartsák meg a zsidók ősszel. Ő itt szimbólumokat használ, amelyek Jézus szerepét hivatottak a Megváltás területén megvilágítani, nem ünnepi szertartásokat akar követni, vagy betartani.

   

 

 

 

Előzmény: balivi (21914)