balivi Creative Commons License 2019.07.01 0 0 21914

Nagyon a levegőbe lógónak érzek néhány állítást, ezért az érthetőség kedvéért hozzáfűzök néhány információt.

 

Említettem már, hogy Pál, mivel Jézus (mint Isten fia) halálát a pészahhoz köti, ezzel egyértelművé teszi azt, hogy a Fiú halálát, halálra adását, megáldozását nem tekinti engesztelő áldozatnak. A Fiú (mint pészahi, szeplőtelen bárány, mint kovásztalan kenyér) leöletése áldozat ugyan, de mivel húsvéti áldozat, ezért nem engesztelő áldozat, hanem egy védő, óvó, szabadító áldozat, (ahogyan az az eredeti történtben is megjelenik), hiszen ez az aktus fog lehetőséget adni a hitre.

 

Ez az 1Kor5:7 versből első olvasatra nem teljesen egyértelmű, és képezheti vita tárgyát, hiszen a legtöbb fordításban ott szerepel a "Krisztus" kifejezés is, ami látszólag olyan jelentést kölcsönöz a versnek, amiből úgy tűnik, hogy Pál itt a Krisztus haláláról beszél. A Sinaitucus szerkesztői javaslata szerint ez a rész elhagyható, valószínűleg betoldásnak minősül. A kódex szövegvariánsa segít megérteni, hogy a „Krisztus” kifejezés nem a bárány személyére utal. Az elhagyhatónak minősített ετυθη Χριστός- etythi Christós kifejezés nagyjából annyit tesz, hogy „a Krisztust megkapjuk”. Tehát ez a rész a bárány (a Fiú) leöletésének céljára utal, és nem a megölt személyére, vagyis:

Tisztítsuk meg a régi kovászt, hogy friss tésztává legyen, mint a kovásztalanok; mert a mi húsvéti bárányunk is feláldoztatott nekünk (hogy a Krisztust megkapjuk). (1Kor5:7)

 

A kérdés tehát nem az, hogy ki áldoztatott fel, ki öletett le, hanem az, hogyan lehetséges ez, hiszen mindez nagyon különös lenne, ha Jézus (a fiú) ebben a narratívában valódi (hús vér) ember lenne, akit Pészahkor öltek meg, hiszen ez a zsidó törvényekkel ellentétes volt. Ezért van az, hogy Pál sosem mondja, hogy a Fiút (mint bárányt) keresztre feszítették. A Fiú, a bárány leöletett, de nem engesztelés céljából, hanem mint a pészahi bárány, szabadítás céljából. Pál leveleiben sosem szerepel a Jézus keresztje kifejezés, amikor Pál a keresztről beszél, akkor mindig a Krisztus (felkent) keresztjéről beszél. Szóval ki áldozta fel, ki ölte le a bárányt?

Előzmény: balivi (21913)