a ruszok ekkor
a Szurozsi Szent Istvánról írt élet-rajz. Az írás sokszorosan kommentált óorosz fordítása arról számol be, hogy kis idővel a szent halála után megérkeztek Novgorodból Bravlin fejedelemcsapatai, és Kherszontól Kercsig elfoglalták a föl-deket („ѡт Корсоунѧ и до Корча”), majd ezután betörtek Szugdeába / Szurozsba (IVANOV 2006,159–161).
Ugyanennek a forrásnak az örmény fordítása a következőket mondja:„Évekkel később, a kegyetlen és pogány (barbár) népből származó bizonyos Prolis megérkezett seregeivel és kifosztotta Kercset és környékét. Ezután Kherszon (Shrson) felé indult, pusztítva és rabságba ejtve férfiakat, nőket és gyerekeket, a többieket pedig kardélre hányva. Ezután seregeivel betört Szugdeába (Sougda)”(BOZOYAN 2006, 104–105). Később mindkét fordítás elbeszéli azt a csodát, amely a Szent Szófia templomban történt, és ami a barbárok megkeresztelésével végződött.
* Βρουλις – „Врул / Брул” (Vrul/Brul)
és itt már maszatol Komar
Akárhogyan is értékeljük a ruszok 860–870-es évekre tehető megkeresztelésére vonatkozó bizánci forrásokat (BIBIKOV 2003, 103–108), mindenképpena bizánci diplomácia valamilyen sikeres kísérleteit tükrözi a Russzal való kapcsolatok rendezésében. Mivel 941-ig a ruszok csak vízi úton törtek be erre a területre, így a Szurozsi István Életrajzában leírt szárazföldi támadás, amely széles vidéket érintett Kherszon és Kercs között, nem a ruszok mellett tanúskodik.
lehettek más keleti szlávok (viszont a ruszok megkeresztelése eléggé rámutató)
https://en.wikipedia.org/wiki/White_Croats