Bakancs4 Creative Commons License 2019.01.08 -1 2 46486

Atörlésért, milyen alapon kértek pénzt?

 

Hát ez bonyolult , és hivatalok saját belső logikája alapján -- márha van egyáltalán ilyen -- érthető is . Ennek előtte 5 évvel egy eredetvizsga szükségessége miatt állásfoglalást kellett kérnem a központi okmányirodától , és akkor egy füst alatt ( ha már levelezünk ) megkérdeztem a "B" záradék törlését is . A "levelezünk" azt jelentette , hogy az ügyem elfogyasztott 2-3 ügyintézőt , volt egy iratvesztésük (!)  is  , majd végre-valahára 16 (!) hónap után megjött a válasz . Az eredetiség vizsgálat dolgában nekem lett igazam , de záradék törlése macerás maradt .

A műszaki vizsgáztatók ( tkp. NKH ) érdemben nem tudnak , nem írhatnak be semmit a forgalmi engedélybe , bebélyegzik az időszakos műszaki hosszabbítást és passz . Nem fér hozzá a törzsadatokhoz , nem tud forgalmit nyomtatni . Ha kézzel bele is körmölné és lebélyegezné a változást a központi adatállományba is be kéne vinni . Végülis érthető .

Ezzel szemben az okmányiroda -- ami ki tudja állítani  az új  adattartalmú forgalmit  -- a saját feje után semmit nem írhat át a járművel kapcsolatban . Ha te bármilyen változással beállítasz hozzájuk , pl.  hogy a járgányod most nem nem sárga hanem kék , javítsák ki a forgalmiban akkor azt mondják hozzál erről pöcsétes papírost , hogy tényleg kék és akkor majd beírják kéknek . A nőcik ott a pult mögött ezt hogyan tudnák eldönteni , nem látták a kocsit .Végülis érthető . Bár a jogszabály alapján egyértelmű változást megírhatnák , de ne legyünk telhetetlenek .

Így aztán kialakult az az ügyfélbarát megoldás , hogy ugyanolyan metódus szerint kell eljárni , mintha a Volkswagen Golfodat festetted volna át kékre . Kimész a telepre , Műszaki SZEMLE ( nem vizsga !) keretében megállapítják , hogy Jé , ez tényleg kék ! és adnak róla egy papírt . A jármű egyéb paramétereit ( fék , rugózás , emisszió stb. ) nem vizsgálják , de értelemszerűen kopott gumival és törött szélvédővel , repedt kipufogóval nem mutogatjuk a verdát a szemlén sem . Alvázszám, motorszám , papírok , fotó ... És az egész hókusz-pókusz 1.770 Ft , ami piaci alapon nézve bagó összeg : ennyiért egy normális szervizben csak szelepsapkát cserélnek . Csak ez tovább tart , esetenként rámegy a fél délelőtt

És akkor kap az okmányiroda hivatalos okmányt (Műszaki adatlap )  a változásról , ami alapján kiadja az új , záradéktól megszabadított forgalmit .

A berendszámozáskor kiadott egyedi forgalomba-helyezési engedély fél évig érvényes . Amikor kollegám eladta a Microcar-ját bement és megcsináltatta 1.770 Ft-ért leendő vevője megnyugtatására a záradék törléséhez szükséges adatlapot akkor kérdezte : ez most meddig érvényes . Azon hümmögtek , hogy normál kocsiknál az ilyesmi a következő műszakiig szól ... de mivel ezen örökös műszaki van ezért tkp. határidő nélküli . Majd ha bármi okból forgalmit cserélnek -- ez a gyakorlatban elvesztés , megrongálódás vagy tuljdonos/üzembentartó váltás -- akkor kell bejegyeztetni .

Ez van . Ha érdekel a pár évvel ezelőtti levelezés akkor átküldöm privátban .