Bakancs4 Creative Commons License 2018.12.23 -3 1 46392

Így december végén előjön a gyenge fűtés problémája . A közhiedelem a régebbi mopedautók közül jónak tartja a Ligier fűtését , gyengébbnek a kislámpás Aixamét és még rosszabbnak az újabb nagylámpás Aixamemeket .

Magam részéről úgy vélem , hogy a Ligier kedvezőbb fűtésében szerepe lehet annak , hogy ott a fűtőradiátor viszonylag alacsonyan van , és emiatt ki tud belőle jönni a levegő . Ezzel szemben az Aixam fűtőradiátora -- főleg a nagylámpásé -- magasabban van , mint a hűtő teteje , vagyis fizikailag nem lehet annyira megtölteni a rendszert hűtővízzel , hogy a radiátorba ne maradjon levegő . A motor beindítása után a vízpumpa annyira intenzíven fog hajtani , hogy valószínűleg átsöpri a levegőt a radiátoron és végülis beindul a fűtés , de a motor leállása után "vákumra" fog ülni a folyadék és ... ha ilyenkor kinyitjuk a hűtő tetején a sapkát akkor nemcsak a radiátorból kisöpört levegőt engedjük ki , hanem a nyomást is , ami miatt még jobban "lógni fog" a radiátorban a víz . Jó , tudom , hogy a víz elvileg 10 méterig megtartja magát , de ez a fajta megoldás akkor se kerek nekem .

Én harmad évszázada a távfűtésben dolgozom , munkán legjellemzőbb része a fűtési rendszerek légtelenítése . Ebből kiindulva nem tudom elfogadni azt az állapotot , hogy a fűtésre használt vízkör ne legyen rendesen kilégtelenítve , hogy abban levegő maradjon vissza .

Ezzel valószínűleg nem csak én vagyok így , mert ebben -- a jószerivel velem egyidős -- régi autós szakkönyvben is foglalkoztak a magasan elhelyezett radiátor problémájával .

 

Barátomhoz behozták vidékről a kis 400-as Aixamet ilyen-olyan kisebb gondokkal . A javítások során megejtett próbautakon feltűnt a fűtés nagyon gyenge mivolta -- most nem arra gondolok , hogy ez a kocsi főtt meg Rácalmásról hazafelé jövet a vásárlás napján . Mivel a járgány évekkel ezelőtt volt nálam , és már akkor is mániáztam a légtelenítésen , ezért a fűtőradiátor tetejét megfúrtam és vágtam bele menetet , ekképp téve lehetővé a radiátor alapos kilégtelenítését . A mostani panaszt megelőzően a korábbi időszakban rendben volt a fűtés .

 

A mostani beavatkozást barátom még megtetézte annyival , hogy megemelte a kocsi orrát a hűtő(fűtő)folyadék betöltéséhez és akkor légtelenítette ki a radiátort az általam pár éve vágott nyíláson . És láss csodát ! A fűtés megjavult , hogy őt idézzem : sivatagi levegőt fúj a technika . Amíg csak a gyári technikákat alkalmazta -- vagyis a talajon , vízszintesen álló kocsiban járatta a motort és nyitogatta a hűtő tetejét addig ezt nem tudta elérni . 

Előzmény: oljeg12 (46198)