jgyurka Creative Commons License 2018.12.19 0 0 4096

Szia Cavill!

 

Hát ezt jól benéztem, tényleg sorba vannak kötve, nem tud kiesni csak egy tekercs! Bocsánat, így már nem is olyan jó az a hozzászólás.. :D

 

 

"Holló"nak volt már problémája szelénnel, arra válaszolva írom ezt a bejegyzést, érdemes visszaolvasni az ott leírtakat is (1868).

A szelén egyenirányító nagyon fura szerzet. Mindenhol azt olvasni, hogy idővel megnő az átmeneti ellenállása, és hosszú évek alatt tönkre megy. Valahol olvastam egy cikket, ami ezt egy picit árnyalta:

 

A szeléncellák papíron 60 000(!) üzemórát bírnak, és nem találtak egyértelmű összefüggést az öregedés és teljesítmény romlás között. Ha egy berendezés folyamatosan használva van, a cellák is rendben üzemelnek. De állítólag az évekre lekapcsolt berendezésekben a szelén "ellustul", megnő az átmeneti ellenállása, és záró irányba a szivárgási árama is. Egy ilyen cella üzemi terhelésre nem működik megfelelően, és erősen melegszik is, akár túl is hevülhet, és tönkre is mehet. De a cikk szerint, ha a hosszú alvás után kap egy 10-15 perces bejáratást félterheléssel, akkor magához tér, és utána újra terhelhető.

 

Ezt a Pannónia mozdony esetén elég nehéz lenne kivitelezni (rádiókról szólt a cikk), mert 10 V-tal kéne megtáplálni, de arra még nem indul el a mozdony. 15 perc alatt szerintem túlhevülhet a motor így. Esetleg kiszedve a szelén blokkot, izzókat rátéve terhelésként.. De a Pannónia kapcsolódobozra és Helikon trafóra jól alkalmazható, ha valaki ilyen helyzetbe kerül, és kísérletezni van kedve!

 

Üdv,

gyurka

Előzmény: a_hollo (1868)