A műszeres beszabályozás önmagában nagyon pontos - csak maga a mechanikus óra nem az. Egy normális vibrográfon tényleg elvileg 0/0 pontosságig is beszabályozható egy olyan werk, ami amúgy nagyon precíz - de a gyakorlatban ez egy pillanatnyi állapot, és idővel úgyis "elmászik".
Itt jegyezném meg, hogy az óraszerkezetek 9x%-a eleve, már a műszeren nézve sem "betonstabil", "szőrös", kicsit kóválygó, pár percig figyelve erre-arra "elindul" a vonal, és ez alól még az akár milliós meg COSC minősített órák sem kivételek (eleve a COSC ugyebár napi +6/-4mp-en belüli szórást vár el), havi pár másodperces pontosságot kiváló állapotú, frissen szervizelt és egyébként rendkívül gondosan beszabályozott hajókronométertől vagy csillagászati ingaórától lehet esetlegesen elvárni (de inkább csak az utóbbitól).
Ettől függetlenül, ha valaki nagyon odafigyel a saját, amúgy kronométer pontosságú, és egyedileg jól beszabályozott karórájára, kiismeri a rigolyáit, vagy simán csak "ráérez arra", milyen pozícióban, hogyan kell letenni este, hogy reggelre nagyjából pont kompenzálja a napközben összeszedett eltéréseket - akkor akár heteken keresztül is másodperceken belüli pontossággal járhat az órája - de azért ez valamilyen szinten akkor is önbecsapás - a valóságban, simán csak hordva, ezzel nem foglalkozva az bizony nem ilyen eredményt produkálna. Tartósan legalábbis nem, mert azért egy Rolex minőségű mechanikát előfordul, hogy véletlenül sikerül úgy "belőni", hogy napokon, akár egy-két héten át is látszólag teljesen pontos, de végül teljesen biztos, hogy "elindul valamerre", ez egyszerűen inherens tulajdonsága a mechanikus órának.
Adalék, ha valakit érdekel - most zajlik egy tengeri világ-kerülő "veterán" hajós verseny (Golden Globe Race), Kopár István kiváló hajósunk részvételével (https://koparsailing.com/ - itt a pillanatnyi helyzete is látható). Mivel a versenyen csak hagyományos eszközöket lehet használni, vitorlás hajó, 1950 előtt készül navigációs eszközök, így a hagyományos hajókronométer-szextáns a használható műszer csak. Istvánnak az amúgy egyetlen hazai hajózási múzeum, a zebegényi adott kölcsönbe szponzorációként egy hajókronométert - amit úgy válogattunk össze, hogy a legjobb állapotú-minőségű három órájukat felújítottam, beszabályoztam, és a legjobb lett a "nyerő". Amúgy ez a legjobb nagyjából azt hozta, amit a hajókronóktól általában elvárnak (a másik kettő picit rosszabbat, azok már elhasználódottabbak, de valójában hajózásra még mindig alkalmas pontosságúak voltak).
Ha érdekel valakit, egy hosszabb (102 napos !!) beszabályozás eredménye az alábbi két táblázat - hozzátéve, hogy az órák természetesen először vibrón, műszerrel kerültek beszabályozásra - és ott simán hozták a 0/0 pontosságot mindhárman. A gyakorlatban is nagyon pontosak voltak az órák, különösen a tesztgyőztes Russels, ami képes volt két hetes időtartamokat eljárni bármiféle látható eltérés nélkül - de végül változott a hőmérséklet, a légnyomás, több külső tényező, és finoman elkezdett eltérni. A tengeren, valós körülmények között ehhez még hozzájön a hajó mozgása, a sokkal gyakoribb hőmérséklet-ingadozások is - ott a gyakorlati eltérés is nagyobb, de ugyebár az egyenlítőn a navigációban 1mp (emberi, szextánsos mérésnél igazándiból nem is nagyon kezelhető...) eltérés cca. 460 métert jelent, és azért egy hajózásban pár 10km eltérés még nem probléma, valójában nagyjából ilyen pontosan tud legfeljebb mérni a szextánssal egy igen gyakorlott navigátor is - ez már "látótávolság" a kikötőtől, ez megfelelő, tehát ha az óra egy hajóúton pár 10mp eltérést produkál, az teljesen megfelelő.
De ha ennél több kell - akkor tessék szépen GPS-t használni. :-)))
Szóval a táblázatok, meg egy kis grafikon statisztikának - a tendenciák láthatók róla nagyon szépen - újra hozzátéve, hogy valódi, ténylegesen hajózott, jó állapotú, frissen felújított-beszabályozott, minőségi hajókronométerekről van szó:



W Wempe Hamburg kronométer R Russels London TM Thomas Mercer London Napok: Eltérés: Eltérés: Eltérés: Megjegyzés: W R TM 1 0 0 0 felhúzva, Wempe szabályozva 2 1 1 -2 3 2 3 -4 felhúzva, mindhárom szabályozva 4 2 0 -4 felhúzva, Mercer, Wempe szabályozva 1 -2 1 1 2 -2 1 1 felhúzva 3 -3 1 2 4 -2 1 2 felhúzva 5 -3 1 3 6 -3 1 4 felhúzva 7 -5 1 5 8 -4 0 5 felhúzva 9 -5 0 5 10 -4 0 5 felhúzva 11 -4 -1 6 felhúzva 12 -4 -1 8 13 -4 -1 8 felhúzva 14 -5 -1 9 15 -5 0 9 felhúzva 16 -5 0 11 17 -3 0 12 felhúzva 18 -4 0 13 19 -4 0 14 felhúzva, Mercer szabályozva 20 -6 0 -2 21 -7 0 -5 felhúzva, Mercer, Wempe szabályozva 22 0 0 -1 23 0 0 -3 felhúzva 24 -1 0 -5 Mercer szabályozva 25 -2 0 0 felhúzva 26 -5 0 0 27 -6 0 0 felhúzva, Wempe szabályozva 28 0 0 0 29 3 0 0 felhúzva, Wempe szabályozva 30 0 0 0 31 1 1 0 felhúzva 32 0 2 1 33 2 3 -1 felhúzva 34 1 3 1 35 2 3 1 felhúzva 36 3 4 2 felhúzva 37 1 3 2 38 1 3 3 felhúzva 39 1 3 3 40 1 3 -1 felhúzva 41 1 3 -1 42 2 3 -2 felhúzva 43 1 4 -1 44 2 4 0 felhúzva 45 1 4 0 46 3 4 1 felhúzva 47 2 5 2 48 4 5 2 felhúzva 49 4 5 2 50 6 5 3 felhúzva 51 6 5 3 52 7 5 4 felhúzva 53 7 5 4 54 8 5 5 felhúzva 55 8 5 6 56 10 5 7 felhúzva 57 10 6 8 58 12 6 9 felhúzva 59 13 6 9 60 15 6 9 felhúzva 61 0 6 0 felhúzva, Mercer, Wempe szabályozva 62 0 7 0 63 1 7 0 felhúzva 64 0 7 -4 Mercer szabályozva 65 0 8 0 felhúzva 66 -1 8 -1 67 1 9 -1 felhúzva 68 0 9 0 69 1 9 0 felhúzva 70 0 10 -1 71 2 10 1 felhúzva 72 1 11 1 73 2 11 1 felhúzva 74 2 12 1 75 1 12 2 felhúzva 76 1 14 2 77 2 15 4 felhúzva 78 1 14 3 79 1 15 3 felhúzva 80 1 16 2 81 2 17 2 felhúzva, mindhárom nullázva 82 0 0 1 83 1 0 2 felhúzva 84 -1 0 2 85 -1 0 3 felhúzva 86 -2 0 3 87 -3 1 4 felhúzva 88 -4 1 5 89 -3 1 6 felhúzva 90 -2 2 7 91 0 2 10 felhúzva, Mercer szabályozva 92 -1 3 0 93 0 3 0 felhúzva 94 0 3 0 95 0 4 -1 felhúzva 96 0 5 -1 97 1 7 -2 felhúzva 98 1 8 -1 99 2 8 -1 felhúzva, Russels nullázva 100 1 0 -1 101 1 0 -1 felhúzva 102 1 1 -2