Tapasztalatok egy vezérlés cseréről.
C3 1.6 HDI 16V 2002. Közel 200000 volt az autóban (csere 250000-et ír vagy 10 évet). A szíj láthatóan jó állapotban volt. A szükséges alkatrészek vízpumpa és vezérműszíj a görgővel ajánlott jobb minőség én nem tudom jót választottam-e sachs mellett döntve (kb.30-40000 Ft). Minden esetre egy rögzítő készlet vagy csigafúró is szükséges a szerszámok mellett. Igen nagy munka, műanyag doblemez, motortartó, vezérműszíj fedél, hűtővíz leeresztés (bár lehet elkerülhető), vízpumpát érdemes cserélni ilyenkor (bár látszólag minden rendben volt vele), fontos a tengelyek rögzítése, a szíj pontos felhelyezése és feszességének jó beállítása, úgy emlékszem a főtengely érzékelőket is le kell szedni, itt a főtengelyen érzékeny impulzus adó réteg van, erre nagyon kell vigyázni, mint sok másra is. Minden esetre 1-2 óra alatt lecseréltem a fenti dolgokat, majd miután, ahogy illek forgásirányban 3-4-et tekertem a motoron (óvatosan) valamiért megakadt, így tovább kerestem a hibát. Le kellett bontani a vezérmű tengelyekig mindent (szelepfedél, befecskendezők, szívó torok műanyag fedél, EGR cső, levegőszűrő és csövei, a a vezérmű tengely külön blokkban volt azt is ki kellett venni (ennek megfelelő tömítése nagy odafigyelést szakértelmet igényel, mint ahogy a nagynyomású rész megóvása minden apró szennyeződéstől), itt tapasztaltam, hogy a jó pár tömítés, szimering érdemes a cserére, illetve az EGR rendszer kitakarítását is be kell ütemezni, befecskendezők leszorító tőcsavarja, amit szintén el kellett távolítani speciális torx kulccsal, nem volt egyszerű, egy bele is tört - nehezen azért kiszedtük - (1200 FT-ért kaptam másikat). Itt derült ki, hogy mi is a baj, a 16 szelep miatt 2 vezérmű tengely van, és közte egy lánc oldja meg a kapcsolatot ez teljesen szét ment, miután egy ilyen szerelés nem minden napos érdemes a hidro láncfeszítőt is kicserélni (amikor az autó megy akkor az olaj nyomás által feszíti a láncot, ezért amikor kézzel tekertem nem volt feszítés így átugrott, ezért nem jelent meg a probléma menet közben, de akár meg is jelenhetet volna hatalmas károkat okozva), a lánc a feszítővel (28-40.000 Ft), itt is minőségre törekedtem (érdekes módon a lánc jelölései nem voltak megfelelőek). Majd következhetett az összeszerelés (sok apróságot kellett még leszedni (vezérműtárcsa, jeladó stb) amiről nem beszéltem, mindent szépen megtakarítva, le ellenőrizve (különösen a tömítések), raktam össze, figyelve a nyomatékokra is. A befecskendezőkre különösen figyelni kell (új tömítések is kellenek). Nagy probléma a légtelenítés, különösen a nagynyomású részen - itt voltak praktikák -, nem indult a kocsi hipp-hopp ami meglepett, voltak tanácsok ami részben bevált, de mindenképpen egy jól feltöltött akkumlátor kell.
Mindez nekem 2-3 hét délutáni munkát jelentet az 1-2 óra helyett, benne a várakozási idő is az alkatrészekre, senkinek nem kívánom. A vezérműszíj cserénél 16 szelepes C3 1.4 HDI-nél legalább is, mindig cserélj vezérműláncot is (persze vízpumpát, szíjfeszítőket is célszerű) , ez már nem kis munka, bizonyára munkadíjban sem és árban sem - szerencsére legalább 150.000 km -ert jó minőségű alkatrészek esetén el kell bírnia. Azt szerettem volna szemléltetni, hogy mekkora nagy munka, odafigyelés szükséges az autószereléshez, és milyen egyszerűen lesz 1 órából több hét. (Nem vagyok autószerelő, csak "finom" mechanikai szakmám van.)
Elfogadom az építő kritikákat.