Mindenkinek köszönöm a válaszokat !
Az mindeneképpen megnyugtató, hogy azért vannak még, akik figyelemmel kísérik a fórum életét.
Ali-bának:
Jogos az észrevétel, én sok ilyet láttam, nekem természetes, hogy mi hogyan működik, de nem feltétlenül egyértelmű ez másoknak.
Mellékelek egy rajzot, amin talán jobban érzékelhető a működés.
(Videó is akad a témához, de közel 50 Mb a mérete, az lehet, hogy túl nagy lenne ide)
Szóval a lényeg, hogy kell egy tengely, amire ráhúzom, majd rögzítem a fogaskereket.
A tengelyt valaminek tartania kell (nevezzük csapágyazásnak) és valaminek hajtania is kell.
(A meghajtás lehet kézi, vagy motoros. A kézi meghajtás fő előnye, hogy olcsó. A motoros meghajtás az már sokkal előnyösebb, mert amellet, hogy drágább megoldás, akár automatizálható is. Felettébb hasznos, ha a szellőző akkor is nyílik/záródik szükség esetén, ha senki nincs otthon. A motoros hajtásnál az a legfőbb kihívás, hogy mindenképpen hajtóművel egybeépített lassú kimeneti fordulatú hajtás szükséges. A vezérlés legegyszerűbb esetben lehet egy időkapcsoló óra, vagy egy termosztát.)
A fogaskerékre ráteszem a fogas ívet, ami a fogaskerék forgatásakor előre/hátra irányuló mozgást végez. A fogasív egyik vége a kinyitandó nyílászáróhoz kapcsolódik, míg a másik vége szabadon mozog. Azért, hogy a fogasív ne ugorhasson le a fogaskerékről kell egy kengyel, ami összetartja a fogaskereket, meg a hozzá kapcsolódó fogas ívet úgy, hogy közben akadálytalanul mozoghassanak egymáson.
Röviden ennyi.
Illetve még annyi, hogy nem csak ablak, hanem ajtó nyitása is megoldható vele.