DigitXT Creative Commons License 2018.07.23 0 0 13788

Én sem okoskodásnak ill. vészmadárkodásnak szántam, csak 5 év alatt pár pofonba belefutottam ennél a vasnál, azért írtam le, hogy mik lehetnek buktatók.:-) Meg még ezer más persze... De ha már hűtés: konkrétan a fotón mutatott alu hűtőborda lyukasra rohadása (amin így a szentlélek tartotta csövet), nem látszik kívülről, amíg le nem veszed magát a vízcsövet is. Nekem csak az tűnt fel tavaly nyáron, hogy elfogyott a vizem. (Illetve először az, hogy baromira melegszik*, mintha nem nyitna a termosztát.) Kiderítettem, hogy nem igazán volt már nyomástartó a vízkör, többekközt pl. a tágulási tartály sapkája sem tartotta meg a ráírt max. 1 bar nyomást. Szóval arra gondoltam, hogy a víz elfogyása inkább ilyen-olyan tömítetlenségek, és szivárgás miatt volt. Bár az lett volna! Valójában az olajba távozott a víz...:-( Pedig még mintát is vettem az olajból, és nem volt rajta semmi gyanús. De két hónapra rá, amikor a tágulási tartály sapkáján (amikor lecseréltem) látszott az ilyenkor szokásos hab... Akkor már bizosan tudtam, hogy gebasz van: másnap meg kinyomta a fehér füstöt, ahogy kell. De azért lábon elment a szerelőhöz.:-D Én hengerfejre tippeltem. Nem az volt.

 

*: 86 foknál kapcsolja a hőgomba a ventit. Pontos, mint a halál, pedig olasz gyártmány.:-D Viszont a gyári vízhőmérő az nagyon tájékoztató jellegű: se egy normális beosztás, se egy rohadt szám nincs rajta, hogy mégis mi a fenét akar mutatni? Végtelenül primitív szerkezet amúgy! Ennek ellenére simán lehet rossz, ha mondjuk elszakadt benne valami: elengedte magát egy forrasztás pl., esetleg beragadt a mutató, bármit el tudok képzelni. Tesztelhető, ha tápfeszt kötsz a jelbemenetére: ki kéne vágnia a mutatót végállásba, mint a pinty. Ha nem teszi, akkor hibás. (Nekem van egy pár darab bontott elfekvőben...:-D)

 

De természetesen lehet a jeladó hibája is: az is tesztelhető. Ki kéne mérned, hogy milyen ellenállása van alapból ill. megfújva mondjuk egy hőlégfúvóval/hajszárítóval. Én mondjuk sose vacakoltam vele, hiszen elég gyorsan kukáztam a gyári jeladót, helyette egy szabvány 10K NTC termisztor dolgozik, amivel a KOSO fordulatszám mérőm alján egy LCD jelzi ki a konkrét vízhőfokot. Innen tudom, hogy a ventit kapcsoló gomba tökéletes, hiszen pontosan 86 foknál indul a venti.:-) Ma is így tett, mire beértem a céghez, habár ma nem volt olyan meleg a levegő. Viszont ez a meleg oldal, a termosztátházon mért hőfok! Ha egyszer (neadjisten) a termosztátod ragad be zárt állásban, akkor alig lesz vízáramlás, nagyon gyenge lesz a hűtés, és kb. folyamat megy a venti. Nade, ha raksz be egy hőmérőt a másik (hideg) oldalra, láthatod, hogy ilyenkor a hideg víz tényleg "hideg" marad, mondjuk csak 50-60 fokos, míg a meleg oldal meg 80-90 akár, vagy több. Na, az a nem jó. Nagyon nem. (Bár drága így diagnosztizálni.:-D De megint elkalandoztam.)

 

Ja, és ha már termosztát: nekem a műszakilag tip-top gépnek hirdetett vasban konkrétan nem is volt benne. Tömítőpasztával volt összetaknyolva a fedél, "jóleszaz" alapon. Ezért mindig nehezen melegedett be a motor, viszonylag sokáig kellett neki a szívató, meg ilyen apróságok... Röhej, de ez van. Amikor szétszedtem, akkor jött a meglepi, hogy basszus, ebben nem hogy rossz a termosztát, hanem konkrétan NINCS is benne. Mondanom sem kell, hogy a folyamatosan túlhűtött blokk mennyivel jobban kopik. (Kis aranyos sündisznónak nézett ki a mágneses olajleeresztő csavar az olajcserekor.) Ja és a hab a tortán, hogy a termosztátfedelem is olyan szinten rohadt volt, hogy az már egy mélytengeri búvárnak is megtetszene... Mint egy mini hajóroncs: készítettem is róla egy videót anno!:-D http://youtu.be/pF8-uokWMNs

 

Ui: ülésről tárgyaljunk majd privátban!:-)

Előzmény: hambiarpi (13787)