Igen, ezzel én is így vagyok, vajon egy digitalizált, kürtölő-fütyülő, LED világításos, csak számítástechnikai készülékekkel üzemelő mikroelektronikai műanyagból öntött mai "átlag" modell mennyi ideg bírja vagy fogja bírni úgy, mint egy 1940-es évek végi-1950-es évekbeli (vagy még a II. vh. előtti) antik modell. Analóg modellekkel (konkrétan mai modern TT méretű mozdonyok) nem hallottam-láttam túl jó tapasztalatokat. Más méretarányban sem jobb a helyzet valószínűleg, de tapasztalataim - sem hallott sem saját - N méret kivételével nincsenek. Egy nagy múltú német gyártó (korábban nyugat-német) bizonyos mozdonyaiban kevés üzemórával és heti pár órás játék után kinyiffantak a motorok. Olcsóbb volt újból megvenni a mozdonyt, mint motort rendelni. Ehhez képest jó néhány zárlatosan vagy más hibával hozzánk került pénzverdei mozdonyt sikerült műszakilag rendbehozni (ha nem rozsdakupac, akkor a külcsínre nem adunk). A különböző keleti modelleket sokkal többre tartom (köztük a magyarokat is), mint a nyugati vagy mai darabokat. Még a műanyag modelleknél is van valami különleges érzés, amikor egy ndk-s vagy magyar darabok fogok kézbe, teszek fel pályára. Főleg, hogy ezeket még tervezőmérnökök óriási rajztáblák mellett állva méretezték, számítógépes tervezés és számítógép vezérlésű géppark nélkül alkották meg-ehhez a technikai feltételek mellett igencsak jó kivitelben és a legtöbb esetben könnyen javítható műszaki tartalommal. Persze az élethűség: van aki fanyalog, de szerencsére sokan vannak, akik elfogadják ezeket a kis remekműveket úgy, ahogy a kor színvonala ezt lehetővé tette.
A digitális vezérléssel is vannak nyűgök. Pl. több ismerősöm is járt úgy, hogy siklott a vonat és ezzel együtt kb 25ezres kár keletkezett: a dekóder kipurcant. Volt jópár Előre füstölésünk, de semmi komoly nem volt: pincelelet mozdony volt az illető és némi motor és kefeszabályozás után ismét műkűödött, üzemképesen került vissza dobozába.
Ugyanígy Meja gőzösünk élesztésekor is voltak hasonló hajtáshibák, motornyűgök, de megoldottuk. És a motor is túlélte a próbálgatásokat. Főleg, hogy előnyként látom a régi három részes kommutátorokat a mindenféle 5 pólusú motorcsodákkal szemben. Hiányolom a mai modellekből a fém alkatészeket, főleg a fogaskerekeket (ez a silányodás már az NDK modelleknél elkezdődött). Egyedül a Mikrolin motor nem szerelhető, de arra a gyártmányra vannak más lehetőségek, mint a gyári - nem jó minőségű - hajtás javítgatása.
Visszatérve az S vasútra (Fénycső KTSz): nem tartom offnak egy pénzverdei 0-ás témában. Ki lett próbálva az úttörővasúti készlettel, hogy mutat egy Előre pálya mellett, mint keskenynyomközű vasút. Jól. Tudom ajánlani azoknak, akiknél van belőle, Előréhez és Pannóniához, Helikonhoz is stílusos párosítás.