Hazai S méretű vasutak
http://indafoto.hu/garpad/fenycso_ktsz_s_meretu_villanyv
Ez a téma is volt már korábban itt, de azóta kissé módusult.
Sándor Béla és a Neon KTSz játékvasútjai
Az ’S’ építési nagyságú "Úttörövasút" első változata még szépen festett fa kasznival készült a 40'-es évek végén (1947?). A későbbi változat már alumínium öntvény, a dobozon belül Sándor Béla játékkészítő neve, II. ker Csatárka u. 29. és többek között ez szerepel: "az 1950. év kimagasló villamos játéka."
Az 1953-as "Úttörövasút" viszont már egy masszív vaslemezből készült változat, szögletesebb házzal, melynek gyártója a Neon KTSz volt. Az Úttörővasút motorja nagyon egyszerű és igen érdekes megoldású, ahol lényegében a forgórész maga az egyik kerékpárja volt a kéttengelyes kisvonatnak.
Kis Úttörő Villany Vasút 1948-as gyártás
1948-ban gyártott, Magyar játékvasút.
A mozdony kb. 30cm hosszú, a sín kb 35mm. Működik. Trafó eredeti. A mozdony anyaga fa és vas. A mozdonyon világít a kis lámpa, a festése eredeti. EREDETI A DOBOZA, A DOBOZTETŐ ÉS A BENNE LÉVŐ KEZELÉSI ÚTMUTATÓ! A sín nincs meg az összes, a doboz viseltes.
-------------
Ez az "S" építési nagyságú játékvasút -a "0"-ás és a "H0"-ás építési nagyság közti méretarány volt. Háromféle változatban készült, melyek: GANZ Hargita orrú sínbusz, Budapesti Úttörővasút "Kis Piri motorkocsi" és egy áramvonalas motorkocsi. Az egyes járművek, készletek között is vannak eltérések. Ilyen pl.: az ablakok a kasznira festve voltak, de van olyan kivitel, melynél kivágták őket; illetve az irányváltó fogantyú a kocsi egyik oldalán volt, íves kivágásban lehetett mozgatni. Ezt a fogantyút más kialakítással a tetőn levő kivágáson át felülről lehetett működtetni, olyan volt így a jármű, mitha felsővezetékes áramszedője lenne. A felső karos járművekhez körpályát, az oldalsó kallantyúsakhoz véges, egyeneseket is tartalmazó sínkészletet adtak.
Ennek a játékvasútnak az első kivitele, az 1947-es mozdony a nem sokkal korábban államosított ROGLIN vonatok (a francia Rogner báró Háztartási és Fémtömegcikk Gyára) litografált alumíniumlemez és öntvény karosszéria-alkatrészeinek felhasználásával készült, 1948-ra nyilván elfogytak az alkatrészek, - ez egyáltalán nem biztos, hanem a váltás a szovjet mintára megépült és átadott első szakaszú budapesti Úttörővasút hazavihető változata lehetett inkább - azért egyszerűsödött a kaszni a fent látható kivitelre, 1949-ben már vastag alu-öntvény és préselt vaslemez testtel lehetett vásárolni, ez utóbbi kettőt nem biztos hogy egy és ugyanazon műhely csinálta, már csak azért is, mert 1949-től, népköztársasági mentalitás szerint nem sokat számítottak a korábban bejegyzett szabadalmak.
A festett ablakos, oldalsó irányváltós úttörővasúti motorkocsi volt a második változat. A második "széria" alumínium öntvény alul bordó festésű, felül alumínium színű(ezüst), míg az utolsó változat alul piros felül vajszínűre festett lemez kasznit és belső világítást kapott kivágott ablakokkal. A későbbi változatoknak egy, egyszerű vasúti melléképületet - ami a budapesti Úttörővasút Széchenyi-hegy végállomásának váltóállító tornyának kicsinyített mása - formázó fából készült házikóban volt elhelyezve a trafója, illetve a járműveken az ablakokat kivágták. A második szériát Sándor Béla, II.ker. Csatárka u. 29. gyártotta. Az utolsó változat dobozán viszont már a Neon Ktsz. szerepel gyártóként. Egy korabeli játékkatalógusban szerepel is ez a játék.
Dobozos észletünk az úttörővasutas változat első szériájába tartozik, 1948-ban készült. Az épülete nincs meg.
Kis Úttörő Villany Vasút
1948-ban gyártott, magyar játékvasút.
A mozdony kb. 30cm hosszú, a sín kb 35mm. Működik. Trafó eredeti. A mozdony anyaga fa és vas. A mozdonyon világít a kis lámpa, a festése eredeti. EREDETI A DOBOZA, A DOBOZTETŐ ÉS A BENNE LÉVŐ KEZELÉSI ÚTMUTATÓ!A sín nincs meg az összes, a doboz viseltes.
Kis úttörő villanyvasút, eredeti dobozában, eredeti trafóval, sínekkel. Működik, világít, előre- és hátra is menő mozdonnyal, nagyon ritka darab. Magyarországon ezt az elektromos vonatot gyártották először, de nagyon kis példányszámban. Kiállításokon is igen ritkán bukkan fel.
-------------------------------------
Létezik fémlemez kasznijú, de ugyanilyen hajtású könnyű kis sínbusz is, piros-vaj színben. Körpálya tartozik hozzá, mely a képen látható sínekkel azonos elemekből áll. Csatlakozósínjéből két textilszigetelésű vezeték lóg ki, rajta bakelitszigetelésű banándugóval. Kézi irányváltója villamos áramszedő-szerűen a tetejéből áll ki (ez az irányváltó-kivitel az Úttörővasút későbbi változatánál már megjelent).
1945 után a német MARKLIN HO-ás vasutak magyarosított változatait többen kezdték gyártani, MIKROLIN, SZÉPLIN, ROGLIN, MEJA, VÖRÖS SZIKRA neveken. A ROGLIN vonatok csuklós két vagy három részes, az 1930-as években világhírűvé vált GANZ HARGITA és HELIKON motorvonatok pontos másai, többféle litografálással készültek, sárga-piros, kék-ezüst színekben, STREAM-LINER, AFRICA-LINES, RIO-GRANDE és ROGLIN-EXPRESS feliratokkal az oldalukon. Ezen vonatok alkatrészeiből lettek a korai Úttörővasutak, sablonfestéssel átfújva.
Doboz nélküli, majdnem teljes vasútunk 1952-es, Fénycső Világítástechnikai és Villamossági Kisipari Termelő Szövetkezet, Bp. IX. Ráday utca 31. terméke. egy íves sín hiányzik. Tetőkapcsolója ennek egy keskeny fémpálca, nem pedig egy igényesebb kialakítású fogantyú. Eredeti kialakítás. Körpályás, tetőkapcsolós sínbuszos változat és megvan hozzá az épület is, melyben a transzformátor van. Az épület kivilágítható belülről és a motorkocsiban is van egy izzó. A hálózati kábel újra lett cserélve, megvan az eredeti is. Működőképes. Talpfás vaslemez sínjeivel szépen mutat keskenynyomközű vasútként pl. egy régi "0"-ás pálya mellett (pl. orosz IC51 készlet, Marklin, Állami Pénzverde Előre, Pannónia, Helikon készleteihez).
Csak egyenes és íves sínek ismertek, gyári kitérőkről, átszelésekről nincs tudomásunk.
Források: két saját készlet alapján leírás és internetes oldalak, vatera hirdetésekhez írt megjegyzések