ltm83 Creative Commons License 2018.01.20 0 0 462

Új téma: a termosztát (túl alacsony nyitása) és annak javasolt cseréje.

 

Az én autóm 1.6 benzines (2008) Golf V (eleve szellős motor és kis térfogatú), de szinte mindegyik VW-ra vonatkozik a termosztát-hiba, még a dieseleknél is. Végülis fizika :), gondoltam jelzek nektek is erről. 

 

Azt vettem észre az utóbbi hetekben, de főleg a hidegebb időkben, hogy elég nehezen ment fel a motor hőmérséklete, 45-50 fokig elég gyorsan, de 55-65 után már kellően kínlódás-szeruen kúszott fel a motor-hőfok / vízhűtés hőmérséklete, lassan és lineárisan (ami nem ok!!!) kivétel, ha nem magasabb tempóval hajtottam. Ha emelkedőn mentem fel, hidegben 3-4km után is 68 fokon állt és ha alapjáraton hagytam 5-10perc állás után is alig mozdult meg a műszerfal szerinti 90 irányába ami ugye a normál lenne. Amint elindultam szépen lassan, azonban lineárisan (nem ívelve) kuszott fel MAX 84ig!!! ami furcsa volt, tudván, hogy benzineseknel 90 vagy 90+ kéne legyen és még nagy hideg mellett is 5-10percen belül 90en kellett volna legyen (nalam ez 10-15p volt). Ráadásul a ventilatoraim vagy nagyon ritkan (csak klíma mellett vagy extrém dugozassal) vagy semmikor se kapcsoltak be az utjaim soran. Tudni kell, hogy ezt VCDS-el és a Climatronic digitális szabályzójával is ellenőriztem(először azt hittem ezek is jó nagy eltérést mutathatnak, azonban nem tévedtek), mert a műszerfalon lévő óra gyárilag csal, így vannak beállítva és amit ott látsz az tk. csak egy nyugtató a tulajdonosok / sofőrök számára, hogy ne kelljen idegeskedniük ha a tű fel-alá mászkálna(ami adott tartomanyban a motor terhelesetol és menetszeltol fuggoen normalis) . A 76-115fok tartományt már pontosan 90en mutatja, ha törik, ha szakad és csak 112 fölött kezdene el folfele kuszni, vagyis valós túlmelegedes eseten. Raadasul 10fokot csal fölfelé a valós, VCDS értékééhez képest. A Climatronic Hőmérséklet-mutatóján könnyen elő lehet csalni ezt az értéket, pontosabban az ECU(motorvezérlő)  által leadott értéket (VCDS közvetlenül a szenzortol szamolja ki adott ellenállás-ertek szerint az értéket, míg a Climatronic az ECU-tól kapja azt meg). A lényeg, hogy ez a két érték már valós és kevés az eltérés közöttük, nálam 0.5-1 Celsius fok eltérés van és nincs dinamikus tartománya, mint a műszerfalon lévőnek, tehát a valos értéket latjuk. Akinek nincs VCDS-e, de van digit klímája, az aktivalja a szerviz-uzemmodot (megnyomva előbb a klíma/eco és rögtön utana a levegő fölfelé keringtetes gombokat sorra, nyomva tartva egyszerre mindkettőt (kinek mikori évjárat és mi van benne) és nulla értékek fognak megjelenni a ket kijelzőn,  a 19-2 - re beallva, a jobb oldali (utasoldali) homersekletkijelzon lehet vizslatni a vízhőfok értékét. A bal oldali digitkijelzon az első szamerteket 19re a homerseklet állító gombbal, míg a hatvanyerteket a középső tekerőgombbal lehet 2-re allitani. Minden egyes szamertek masmas diagnosztikai értéket ad meg, már többször foglalkoztak itt ezzel a magyar forumokon is. 

Nálam egyszer nagy dugóban sikerült 94ig feljutnia(pörgetnem kellett kellően), de soha tovább és visszaallt 81-84 tartomanyba. Ami még erdekes volt, lejtmenetben ugyanígy visszahűtötte magát 78-79re még akkor is, ha jól be volt melegedve. Vagyis túl hamar nyitott a termosztát a gyari 87 helyett vhol 70 körül már átereszthetett. Eleve 96fok körül nyitnak valósan elsőre, olyankor engedik át a hűtött vizet tevékenykedni és normál hőmérsékleten tartani 90 körül. A ventillatorok sokkal kesobb, 102 fölött indítanak és dinamikusan valtoztatjak igeny szerint a fordulatszamot. Persze ez autó /motortipus fuggo is. Figyelembe vesz a rendszer rengeteg más egyeb hőmérséklet-erteket is, most nem ez a lényeg. 

Egye fene, beszereztem hozzá termosztátot és elvittem cserére a szakimhoz szervizbe. Kicserélték és láss csodát : kb 3 perc alatt cövek 90fok, később 91-93 tartományban tartja, a ventilátorok végre elől megmozdultak 102 körül (nem kellett sokat várni) és visszahűtötték pár mp alatt min. 90+ tartomanyba, de közel se 84re és alá :) Azóta kizárólag 90+ (91-94) a motor hőmérséklete és a bemelegedes sokkal gyorsabban hajtodik végre, ezáltal optimalisabb uzemanyagfogyasztast, belső fűtést és motorműködést biztosítva. Jelenség volt még az is, hogy a belső levegőkeringtetes is magasabb fordulatszamon működött, 23-23.5-re kellett feltekernem a belso hőmérsékletet, hogy 21-22-n tartsa 4-5ös belso vent. fokozaton. Most 22re allitva mindkét oldalt minimalis idő alatt (pár perc) visszafogja 2es fokozatra (automatán) és kellően kellemes a hőmérséklet hidegben is. Ennyit szamitott az automata rendszernek is, arra van optimalizálva. Rövidebb utakat megteve is mar hamar 90en állunk, elotte orultem, ha 5-6km utan eppen bealltunk a 90re a tűvel :) 

Termosztát-cserénél érdemes lehet a hőmérséklet-szenzorokat is kicserelni, mert a VW-nál ez gyerekbetegseg volt, főleg az idosebb kocsiknal. Nálam ez nem volt esedékes, megfelelő értékeken belül uzemeltek, stimmeltek a ki-es bemeneti homerseklet-elteresek a rendszerben. Ezekből van 2 vagy 4 érintkezős és min. 2 vagy tobb darab is lehet, amelyek ertekeibol számol egy atlagot és érdemes a zöld vagy barna (ezek a javítottak, jobbra cserélt változatok) színűeket, mert a fekete színűek voltak a hibára hajlamosak. Vagyis, ha fekete színű van a tiédben, akkor kérj zöld kupakost / csatlakozósat. VW/Audis szakik ezt jól tudják :) Ha ezek nem megfelelő értéket továbbítanak a motor vezérlő felé, meleginditasnal nem induló motor jelenséget is szoktak osszehozni, ill. annyira osszehulyitik a rendszert, hogy nem megfelelő környezethez mérten fogják a motort vezérelni. Nálam semmilyen hibára utaló jel nem volt, diagban nulla visszajelzés, csak a megerzeseimre és a megfigyelt értékek alapján figyeltem fel rá, főleg, hogy van egy Omegám is, melynek a motorhomerseklet visszajelzoje a műszerfalon valos érték szerint analóg modon az "igazat" mutatja és az igencsak 92-95 fok körül szokott ingadozni, V6-oskent pedig klímával nyaron, napon, autopalyazva igencsak megütjük a 100 folotti hőfokot amit visszahűt a megfelelő értékekre. Télen 92.5-re szegezi oda magát és alig mozdul, szereti a téli időjárást. Eleve dupla hűtő és fűtő-kore van, mert skandinaviabol szarmazik és oda betettek egy plusz keringtetest a zord hideg telekre gondolva. Miután leallitod a motort és gyújtáson hagyod kb 15-20 percig még képes a belső legteret optimalis hőmérsékleten tartani + arra is jó, hogy több órás várakozás és leállás után visszaerkezeskor a kocsihoz egyből meleget fujjon :) Ott lehet jatszani vele és ott már megtanultam az iskolát a termosztát / érzékelők körül :) 

 

Audinál, V6 FSI motor 115 fok is normális pl. hazatérés után, garázsba beallva, alapjaraton hagyom 1-2 percet lehulni 95 körülre, és még akkor is 102-108ra visszakúszik a víz hőmérséklete leállítás után (ugye akkor már nincs keringtetes, max a ventilatorok hűtik vissza, de csak erre az emlitett értékre). 

 

Szóval javaslom ellenőrizzétek le ezt az értéket és szükségszerűen csereljetek a termosztátot időben, a motor meg fogja hálálni! :) (hosszú távon a pénztárcátok is a hidegebb motor/a magasabb fogyasztás miatt)

 

Rossz termosztáttal, sok rövid út mellett majonézes termék fog megjelenni az olajbeöntő kupak alján, ami normális lehet :) Nálam is jelen volt. Most épp figyelem így mennyire jelentkezik, főleg, hogy oda szoktam figyelni, hogy rendesen melegítsem be rövidebb távon is, de inkább a rovid tavokat kerülöm vele. Az 1.6 szívómotor igencsak hűs tud lenni és annyira eltalálták a tervezésnél az optimalis működését + dugattyúk elrendezését, stb, hogybsok hibát vele véteni nem lehet, azonban szereti, ha odafigyelnek rá kellő mértékkel, időben. Hálátlan gazdák is sokaig járatják különlegesebb hibák nélkül. Most arra leszek kivancsi, hogy az alapjarati vw remegést (jelen esetben BSE motor) a csökkentett EURO4 emisszió normák miatt mennyire befolyasolja a magasabb, normál uzemmelegben. Ugye eleve az EURO4 szabvany miatt alapjaraton vissza kellett fojtsak a motort, igy tudtak cdak elerni ezt és a teljes uzemanyagrendszer-ellatast ujra tervezték, cserebe extraként kaptunk masszírozó motort alapjaraton kinél mennyire jelentkezve :) Nalam most nem mindig csinalja, ill. minimalisan lehet erezni, ha nagyon figyeled és 800 fölötti fordulatoknal olyan az egész autó menetdinamikája, mint egy svajci vekker. A fordulatszám-visszajelzese nagyon pontos (mint az Audiban) és 2200 fölött elkezd húzni, ahogyan kell, 8szelepes kecses morgás mellett :)

 

Üdv mindenkinek!