![](https://img.index.hu/imgfrm/4/8/1/3/THM_0014744813.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/4/8/1/4/THM_0014744814.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/4/8/1/5/THM_0014744815.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/4/8/1/8/THM_0014744818.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/4/8/2/0/THM_0014744820.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/4/8/2/1/THM_0014744821.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/4/8/2/3/THM_0014744823.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/4/8/2/4/THM_0014744824.jpg)
Szervusztok Urak!
Megtörtem az eddigi hallgatási fogadalmamat, ami a Pan- El motor elkészültéig tartott. Mindjárt többnek fogtam neki. Az egyik féléből kettőt, a másikból egyet készítettem. Ez utóbbi még nem teljesen kész, mert hiányzik hozzá egy Pannónia mozdony futómű. Annak aki nem ismeri, röviden:
Mindkét változatnál a Pannónia futóműre van egy Előre motor álló és forgórésze felszerelve. Ehhez azonban az új pajzsokon túl még jó néhány alkatrészt el kellett készíteni. Kiderült, hogy a lombfűrészgépem még az egy milliméteres vaslemezt is felkapkodja, így maradt a kézi lombfűrészelés, ami sziszifuszi munka.
Közben mindig volt valami sürgősebb munkám, ezért szegények úgy készültek, mint a Luca széke.
Most hogy készen vannak, igaz az Ezermesterben leírtak- a pénzverdeiek közül tényleg ez a legerősebb motor. Ami nem is csoda, ha vesszük, hogy az Előre vasmag keresztmetszete majdnem 50 %- al nagyobb, mint a Pannóniáé ( igaz abból kettő van, amiket nehéz szinkronba hozni ). Ehhez hozzájön a Pannónia jobb áttételezése.
A második fajtát a hiány miatt nem tudtam kipróbálni. ennél még egy trükk is van: az Előre forgórész a Pannónia forgórész tengelyére van húzva és Pannónia kommutátorral működik. Ezzel még nem vagyok kész. Közben hozzá jutottam egy Atlas tolatómozdonyhoz, amit életre keltettem Kitakarítottam a hajtóműbe száradt zsírt és motort is szétszedtem, mert nem működött. A " sógorok " pihent elméje olyan szénkeféket alkotott, amit még nem láttam. " S " alakú és az egyik törött volt. Pillanatragasztóval összeragasztottam - eddig még működik. Eredetileg háromsínes rendszerű volt, így ezt is át kellett szigetelt kerékűre alakítani. Szerencsére a Pannónia mozdony kerekei és áramszedői jók lettek hozzá. A furmányos osztrákok a középső kerékre nem tettek karimát, így kanyarodás közben ezek oldal irányban csúsznak. Jobb ötletem nem lévén, ezeknek az agyát szigeteltem. Látszik a képen, hogy ezek sárgarézből vannak. A karimás kerekek is sárgarézből voltak, tehát belerakták az anyagot a sógorok. Nem tudom a mostaniak - ha még gyártanak 0-ás méretben - miből vannak.
Így, hogy a motorok elkészültek, neki állok az Árpád motorvonat összeállításának. Jó játék lesz, mert az alvázat is el kell készíteni sok minden más egyébbel együtt.
Ismét sikerült jó bő lére eresztenem, így az átalakított Pannónia mozdonyhoz csak annyit, hogy biztosan Előre motoros. Viszont szép munka. Remélem az Árpád is ilyen lesz.
Üdv: Zoli