Szerintem ez csak a szállítmányozási szektor adata. Ez nem a teljes hajózás, és nem is a teljes gépjármüpark.
A legnagyobb károsanyag kibocsátó hajó viszont (ha jól tudom, még most is) pl. a Harmony of the Seas (5400 utas, és több, mint 2000 fös személyzet), ennek a motorja(i) a világ egyik legszennyezöbbjei. Az elemzök szerint csak ez az egy hajó akár 150 tonna üzemanyag elégetésével közel 5 tonna nitrogénoxidot és 450 kg ultra finom port tol a levegöbe. Ez az egy hajó évente annyi CO2-t tol ki, mint 83678 átlagos autó, annyi nitrogénoxidot, mint 421153 átlagos autó, annyi szálló port, mint 1,05 millió autó, és annyi annyi kéndioxidot, mint 376 millió autó!
És emellé érkezik "testvérhajónak" jövöre az Oasis Class, ugyanezekkel a paraméterekkel.
A NABU (Németország legnagyobb természetvédelmi szövetsége - én is a tagja vagyok, mi a gólyamentö telepet támogatjuk) nálunk az egyik élharcos épp ebben a témában. Ök nyomják ezt (is) mindenhol errefelé. Rendszeresen végeznek független laboratóriumi méréseket is mindenfelé. Elvégeztek 3 éve egy mérést, hogy mit is jelent a turistahajók terhelése Hamburgban: 2.000/ccm3 levegöben lévö szálló por mennyiség alatt számít a levegö "tisztának". Ekkor Hamburg belvárosában ez kb 20.000/ccm3 volt. A kikötöben az egyik meg nem nevezett turistahajó fedélzetén ekkor 380.000/ccm3-t mértek.
A Channel 4 végzett egy mérést a P&O Cruises (személyszállítás, UK) egy meg nem nevezett hajóján, és arra jutottak, hogy a fedélzeten a szálló por koncentráció átlagosan 84.000/ccm3 volt, közvetlenül a kémények mellett 144.000/ccm3, a kémény felett pedig 226.000/ccm3 volt. Összehasonlításként ugyanezzel a müszerrel Londonban a Picadilly Circus-nél "csak" 38.400/ccm3-t mértek. Maga a fedélzeten mért érték is közel duplája, mint a Shanghai-ban mérhetö értékek, szmogriadó esetén.
Csak lapozgatva a statisztikákat ezt találtam: jelenleg kb 760 millió gépjármü van forgalomban, amik összesen kb 78.590 tonna kéndioxidot tolnak ki évente. Ezzel szemben a 90 ezer forgalomban lévö teher és személyhajó évente összesen kb 20 millió tonna kéndioxidot nyom a levegöbe.
A dél koreai STX hajógyár által megadott adatok szerint csak az általuk az utóbbi 6 évben épített 3693 150 méteres hosszt meghaladó hajó (amúgy az aktuális elöírásoknak és szabályoknak teljes mértékben megfelelö) károsanyag kibocsátása összesen annyi, mint 29 milliárd átlagos autónak (ezt mondjuk kicsit soknak tartom, ez lehet elírás, vagy speciális szegmens. Erre nem találtam utalást).
Egyébként egy épp erröl szóló elöadás a TED-en: https://www.ted.com/talks/rose_george_inside_the_secret_shipping_industry
Amúgy azt meg ne várd, hogy pl. a VW fog elkezdeni a hajózásra mutogatni. Melyik ujját harapja? A VW csoport nyakig benne van saját neve alatt, de akár a Scania és a MAN neve alatt is a hajómotorok építésében. De ez igaz az összes többi autógyárra is. Nincs olyan autó(tömeg)gyártó szerintem, akinek nincs legalább komoly részesedése valamelyik hajózási motorgyárban.
De ha megnézed, az autóipar nem is nagyon kommunikál semmit ebben a témában. A gyárak mindegyike csak arról beszél, hogy 1. ök nem is érintettek 2. ja de mégis, de nem úgy és nem annyira 3. mit teszünk, hogy kijavítsuk. Semmi más kommunikáció nincs. Sem magyarázat, sem vélemény, sem egyéb. Csak szükszavúan a közlemény kiadásának pillanatában védhetönek tünö tények és a szükszavú tervek. Minden más info és kommunikáció a hivataloktól, a piac más szereplöitöl, suckemberektöl, önjelölt messiásoktól jön.