bm613 Creative Commons License 2017.08.14 0 2 3726

Fizessen a fene egy túraszervezőnek, pláne 5 személyre, pláne ha úgyis van nálatok autó.

Autót magatok intézitek, vagy megoldják valami illetékesek? Ha magatok, akkor jól nézzetek körül, de tudom javasolni a mycar.is-t. Azt mindenképp nézzétek meg, aztán vagy lesz jobb ajánlat, vagy nem. Nyárra vállalhatatlanul drága, főszezonon kívül viszont jó.

Az extrákra figyeljetek a bérlésnél:

  1. Milyen önrészű biztosítás van benne alapból? (CDW néven emlegetik; 1000-3000€ között bármi lehet az önrész)
  2. Döntsétek el, akartok-e további biztosítást. Ha igen, akkor az benne van-e alapból, avagy mennyiért adják és annak milyen önrésze van?
    1. SCDW, ez a CDW kisebb önrésszel, egyéni kockázatvállalás kérdése, hogy megkötitek-e. Néhol alapból SCDW-t írnak CDW helyett, aztán kiderül, hogy a sima CDW-k között is középszar volna…
    2. Gravel Protection, erre nem sok szükség van, hiszen nem lehet hosszan menni nem aszfaltos utakon.
    3. Theft Protection: elképzelhetitek az izlandi autólopási statisztikát J paranoidoknak ajánlható, másoknak nem.
    4. Sand and Ash Protection: a milliós kárt okozó homok/hamuviharokkal szeretik riogatni a turistákat, hogy megkössék a méregdrága biztosítást, de ritka az olyan vihar, és némi ésszel meg időjárás-előrejelzés figyelésével akkor is el lehet általában kerülni.
  3. A legtöbb cégnél pluszpénz, ha a bérlőn kívül további sofőr is meg van nevezve. Pár nap alatt menni fogtok 1500 km-t, szerintem érdemes, számoljátok mindig hozzá automatikusan a bérleti díjhoz. Néhol, pl. a mycarnál 1 további sofőr ingyenes.
  4. GPS tök fölösleges, pláne most a roamingdíj eltörlésével. A Waze kiválóan elnavigál bárhova, csak legyen valakinek használható netcsomagja. Mondjuk amíg ez nem volt, addig is fölösleges volt, a szokásos offline GPS-progik is egész jók. (Amúgy a legnagyobb lehúzás a GPS-re napi 1500-2000 koronát felszámolni. Ugyanis nem is GPS-egységet adnak bérbe, az a fedélzeti számítógép része, hanem ha fizetsz, akkor beleteszik a kártyát rajta a térképpel.)

 

Érdemes megfontolni a négykerékmeghajtást. A mycarnál a RAV4 2WD és 4WD verziója között csak 5000 korona a különbség. Nagyon nagy szükség nem lesz rá, igazi terepre úgysem lehet már menni olyankor, de ha váratlanul bejön csúszós, jeges idő, akkor jól jöhet, és némelyik kis bekötőút is lehet olyan pocsék, hogy jobban jár az ember 4WD-vel, még ha nem is kötelező. Az ilyen utakon persze a 4WD-nél is fontosabb az, hogy nagy, masszív autó legyen, de öten + csomagok úgysem tudtok kicsit választani :-)

 

Szálláskereséshez meg persze alap a booking és airbnb, kevésbé ismert (csak izlandi) oldal a bungalo.com, azt is nézzétek mindenképpen.

A bungalo hátránya, hogy nincs térképes kereső, mint az airbnb-n, hanem csak a 8 régió valamelyikére lehet szűkíteni. De minden szálláshely oldalán alul van térkép. (A listában megjelenő városnevet nem mindig kell komolyan venni, mert egy városhoz hatalmas kiterjedésű járás tartozhat. Csak támpontot ad. Mondjuk ha az Arany körnél kell szállás, akkor a déli régióból pl. Hella környéke jó lehet, Kirkjubæjarklaustur meg nem.)

Na mi fér így bele… ha Wizz, akkor érkezéskor van 2 napotok, távozáskor mondjuk 2,5.

Arra számítsatok, hogy bár csak egyetlen hónappal lesztek napéjegyenlőség után, mégis a végére már olyan rövidek lesznek a nappalok, mint itt karácsonykor. Nagyon ki kell maxolni, napkeltére (8-8:30) legyetek mindennap az első látnivalónál, ha lehet. Magyar idő szerint úgyis 10-10:30-nak fog érződni, talán nem lesz vészes időben kelni.

Itt lehet tanulmányozni részletesen.

https://www.timeanddate.com/sun/@2628020?month=10&year=2017

Abban igazatok van, hogy ha már el kell menni mindenképp az ország reptérrel átellenes sarkába, akkor érdemes egyszer az egyik, egyszer a másik félkörön menni.

Szerintem fordítsátok meg, odafelé legyen észak, amikor csak 2 napotok van, és visszafelé 2,5 napban dél, benne az Arany körrel.

 

1. nap
Indulás a bérautóval 18:00 körül (még mindig feltételezve a Wizz járatát). Sötét lesz, természeti látnivalókkal már nem nagyon érdemes foglalkozni.

  1. Ezt kihasználva egy kicsit nézelődtök Reykjavíkban, annak este is van értelme, és valahol ott tértek nyugovóra.
  2. Hagyjátok a fenébe a várost, inkább északabbra autóztok még este, és ennyivel is előrébb vagytok másnapra. Borgarnes és Reykholt tágan értelmezett környékét érdemes nézni szállásért. (Reykholttal vigyázni, kettő van, a másik az Arany kör közelében! Ez a Reykholt az 518-as úton van.) Én ezt választanám, de ízlés kérdése.

2. nap
Bár kitérő, de szerintem érdemes bemenni a Hraunfossar + Barnafosshoz, majd visszatérni a főútra. A Deildartunguhver hőforrásra is vessetek egy pillantást. Utána észak felé az 1-es mentén: Glanni vízesés (főút mellett parkoló, onnan pár perc gyalog; ha akartok még kicsit sétálni, Paradísarlaut, ez egy kis lagúna a fák között, alig 10 perccel arrébb), Grábrók kráter (2 km-re a Glannitól, közvetlenül a főútnál, kb. 100 méter magas, jó időben megér egy fölsétálást). Jóval arrébb: Kolufoss vízesés és a hozzá tartozó Kolugljúfur kanyon, elég közel az 1-eshez, de nem rajta. Aztán ha akartok egy skanzent: Glaumbær. Oda Varmahlíðnél kell letérni az útról. Varmahlíð amúgy is fontos hely, jó esetben a benzinkútnál a kézműves áruk boltjában lehet kapni forró földben frissen sütött kenyeret. Pofátlanul drága persze, de egyszer érdemes. https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20106823_1741561565861450_2822988598607518466_n.jpg?oh=7788f34d044c0065f002f8b5e33783e0&oe=5A2FFB12 ő az.

(Büfékben egyetlen szelet, egy kis lazaccal 500 korona… ehhez képest 900-ért a vekni vagy 450-ért a fele már egész korrekt :D)

Szállásra Akureyrit javaslom, de ha valami csoda folytán van valami használható Reykjahlíðben, a Mývatn-tónál, akkor legyen az. Akureyri aranyos kis városka, de ilyen rohamtempónál semmi értelme ott időt tölteni, sokkal jobb dolgok vannak. Ha mégis Akureyri, akkor persze fennáll, ami Reykjavíknál: este várost nézegetni még lehet, de kb. 1 db komolyabb látnivaló van, a templom. Volna még a botanikuskert, de szept. végén bezár :-(

 

3. nap

 

Akár Akureyriben alszotok, akár a tónál, mindenképpen utóbbit kell becélozni. Illetve amikor mentek Akureyritől a tó felé, akár előző este, akár ezen a reggelen, a Góðafossnál meg kell állni. Szerencsére a főútnál van. Utána jön a tó. Az 1-es helyett itt a 848-as úton menjetek félkörbe, ott vannak a látnivalók: Skútustaðagígar pszeudokráterei, Dimmuborgir lávasziklái. A tó után: Krafla geotermikus mező, Víti krátertó. Azért is érdemes még előző este elautózni a tóig, mert itt igen sokat lehet mászkálni, nem csak kiszállunk, kattintunk kettőt és továbbmegyünk típusú helyek. Utána pedig még a Dettifosshoz érdemes kitérni, mivel kevés az időtök, ezért a rövidebb, nyugati (862-es) úton. Aztán irány Neskaupstaður.

 

4-5. nap
A keleti részről nem sokat tudok, de gondolom, túl sok szabadidőtök nem is lesz ott.

 

6. nap
Indulás a déli útra :-) Még mindig nem tudok sokat az érintett területről, de biztos, hogy elképesztő a táj. Mint mindenhol. 4,5 óra Neskaupstaðurtől a Jökulsárlón gleccsertó, ott mindenképp meg kell állni álmélkodni. (Itt persze nem érvényes, hogy napkeltére legyetek ott :D) De biztos, hogy van még útközben is pár látnivaló.

Ezen a napon kell valószínűleg a legtöbbet autózni, mert alig létezik szállás. Höfn és Kirkjubæjarklaustur között 200 km-en át nincs település, de néhány fogadó és hotel akad. Ha mégis itt akartok megszállni, a bookingon van néhány (airbnb-n és bungalon nem látok egyet sem), és ezeket az oldalakat nézzétek még át:

http://www.visitvatnajokull.is/Wheretostay/

http://www.glacierguides.is/accommodation

A Jökulsárlón után még mindenképp erre a napra fog jutni a Skaftafell, ahol sok túraút van, valamelyik rövidebbet érdemes megnézni, mondjuk a Svartifosshoz elmenni. Oda-vissza kb. 1 óra.

 

7. nap

A déli part „kötelező” látnivalói, némelyik a főútnál, némelyik kisebb bekötőutakon: Reynisfjara, Dyrhólaey, Skógafoss, Seljalandsfoss+Gljúfrabúi. Kiegészítésnek ha belefér, Sólheimajökull, bár a Jökulsárlónnál már volt gleccser, de ez egész más, csak rá kell áldozni 1 órát. (bekötőút + séta)

Esetleg még meg lehet állni az Urriðafossnál is egy kicsit.

Szállás vagy Selfoss környékén, és akkor az egész Arany-kör marad utolsó napra, vagy ha sikerül bent a körnél találni szállást, akkor a Gullfoss és Geysir még beleférhet. Ebben az esetben persze maradjon ki a Sólheimajökull.

Ha akartok jó drága fürdőt, akkor este 8-ig nyitva van a Gullfoss közelében a Secret Lagoon, a négy luxusfürdő közül a legolcsóbb, és állítólag nagyon jó. (A Blue Lagoon eszetekbe se jusson, de mondjuk nem is férne bele időben, max. rögtön érkezéskor este.)

A Gullfossnál egyetek báránylevest. Finom és kiadós. 1950 pénz, de újratölthető, és a két adaggal bőven jól lehet lakni.

 

8. nap

Ha az egész Arany-kör erre a napra marad, akkor ennyi: Gullfoss, Geysir, Þingvellir, esetleg még egy kis kitérő a Þórufosshoz, és irány a reptér. Ha egy része megvolt előző nap, és csak a Þingvellir maradt, akkor utána még lehet kicsit nézelődni repülés előtt a délnyugati csücsökben, pl. megnézni a Krýsuvík/Seltún geotermikus mezőt. Bár volt már a Krafla meg a Geysir környéke, de jó ez is.

Vagy esetleg be lehet tenni egy mini reykjavíkozást, ha első este nem volt, és jólesne. 

Előzmény: Norcee (3725)