Csak az gondolhatja hogy nincs lélek és szellem, aki nem éli meg a lélek és a szellem gyümölcsit, és hiányzik az életéből mindkettő.
Amennyiben a meditáció csak egy tudatos tevékenység, még bőven lehet az a korlátolt szellemiség üresjárata.
Mik tehát a gyümölcsök, amelyek alapján meg lehet különböztetni ezeket a lényegeket, és meg lehet tapasztalni, hogy nem pusztán a tudatnak egy vezérelve, képzete, eszméje lennének?
A lélek alapjaiban az érzelmek világát fedi le, gyümölcsei a szeretet, öröm, bánat, békesség, bátorság és az érzelmek egy széles skálája, amely mind hiányzik a csak tudatosan élő ember elvekkel vagy szabályokkal irányított viselkedéséből.
A szellem mozgástere a bölcsesség, tudomány, értelem területe, amely képes feltárni a valóság összefüggéseit, okait és következményeit, értékelni az eseményeket, és döntéseket hozni a helyes és helytelen megkülönböztetésével.
A test valójában egy köztes tere az egyén lelki és szellemi valósága valamint a környezete valósága között, biztosítja a környezet mind szélesebb érzékelését, annak hatásait rögtön reagálja szenvedésein és élvezetein keresztül, valamint visszahat a környezetre az én-tudatával gyártott és mérlegre tett cselekedetei segítségével.
A tudat amennyiben csupán a környezet visszahatásaként alakul ki, megalkotja az ÉN képzetét, és ezzel korlátokat emel a lélek és a szellem megnyilvánulása előtt, kötődni kezd a maga alkotta szabályok és képzetek önalkotta rendszeréhez, és konfliktusba kerül az így már meg nem értett környezetével.
Honnan van a sok összeütközés, konfliktus és háborúság? Mind ennek a mesterségesen kitermelt én-tudatnak az eredménye, amelyben nincs helye már a lélek és a szellem gyümölcseinek.
Ha az egyén képes felszabadítani szellemét és lelkét a hamis tudatosság korlátaiból, megszületik a világosság, és megtapasztalhatja Isten békességét és lényegét.
Ezért mondja Jézus: ha megismeritek az igazságot, az igazság szabadokká tesz titeket.