12843synop Creative Commons License 2017.06.17 0 1 2996

Sziasztok!

1979 februárban vonultam és 1980-ban szereltem le. Börgönd Hírszázad állományába tartoztam. Munkaköröm: IDŐJELZŐ katona a toronyban. Ez a repülésmeteorológia észlelői munkakörét jelentette. Én főiskola után vonultam be, már kopaszként is korom szerint öregnek. Ez a korszak a Mi-1 es és a Ka-26 időszaka volt a reptechnika vonatkozásában. A folyamatos szolgálat miatt a laktanya épületekben a hírszázadnál csak az alapkiképzés alatt voltam, majd a napjaimat a toronyba töltöttem. (Ott volt egy pihenőszoba) Mikor lejárt a munkaidő a nőtlen tiszti szálláson volt az elhelyezésem, a kerítés külső oldalán a kisbolt mögött, mert a munkakör tiszthelyettesi volt, állandó kimaradási engedéllyel. Az észlelő szoba a rádiós és géptávíró helyiséggel együtt a diszpécserekkel egy szinten helyezkedett el. A 18 hónap alatt 3 szinoptikus tisztel szolgáltam: "Hanyi" bácsival (akkor százados); Borsos József (akkor) főhadnaggyal (aki elvégezte az ELTE meteorológia szakát!) valamint Hatvani századossal aki műszaki tisztből gyorstalpalón került átképzésre. A synop kód, a speci távirat, a temp rajzolás, a körzeti térkép rajzolás, a nonstop észlelés és óránkénti észlelőnapló vezetés és a szentkirályi valamint a szolnoki időjelzőtől az aktuális időjárás begyüjtése, valamint továbbítása a RIK-be (Sirató örnagy), rádiózás nem fixfrekvenciás készülékekkel hanem folyamatos hangolással, a dekóderrel géptávíróra való küldés, a Ladoga térképtávíró, a felhőalapmérés fényszóróval, katódsugaras műszerrel vagy pilotozással (Teodolit, balon+Molcsanov koronggal); felhőatlasz ismeret, időképek felismerése, hőmérőház és barométer műszerei ismerete stb.

A heti 3 repülési napon a torony előtti betonplatzon felsorakozott az ADK25 daru, a mentő UAZ, a Skoda tüzoltó 3 tengelyes jármű, a műszaki mentő Csepel, és éjszakainál a fényszórós kocsi. Ezen kívül természetesen a hajózó állomány, a repelőtti eligazítást tartó parancsnok és a meteorológus a térképpel. Ezt követően már csak folyamatosan az időlapokat állítottuk ki az aktuális reptéri és útvonali adatokkal.

Van pár fotóm, de most épp nem találom őket, pedig minden látszik a börgöndi toronyépület fénykorából. Meg az aug. 20. díszelgésre történő felkészülésről, amikor is Mi-8-asok is "ellepték" a füves pályát.

A kor meghatározó volt életemben, mert ennek hatására kezdtem érdeklődni a repülés iránt, (leszerelésem után előszőr Hidegkúton gyalogsárkány, majd a Csepel klubba Gobé); repülőmakettezést feleségem "örömére", majd munkahelyet is váltottam a ferihegyi reptérre. Itt aztán több Börgöndi hajózóval is találkoztam később, akik a Légirendészeti Mi-2 és MD-500-asokat repülték. (Most már nyugdíjasok)

A rakétás "Objektum" mellett gyalogoltam ki rendszeresen át a "piroson" a toronyba, oda egyszer sem jutottam be mert annyira titkos volt.

Megvan még valahol az obsitom is piros bársonyba kötve, de azt sem tudom épp hol van. 

Elődöm, aki szintén sorállományú volt Mellen szakaszvezető, aki a kiképzésünk oroszlánrészét végezte, teljesen normális volt velünk.

Itt kezdtem meg a véradást is (két nap eltáv..) és ez tart a mai napig is (csak szabi nincs).

Részt vettünk a nemzetközi Pajzs 79' gyakorlaton is a Bakonytól az Ercsi átkelésig időjelző dobozos Csepelünkkel, de ez egy másik történet...

(Facebookon nem vagyok rajta.) 

Szívesen részt vennék börgöndi laktanyabejáráson, ha egyszer valaki szervezne...

Üdv Börgöndiek!!!