Schaf Creative Commons License 2017.05.16 0 0 12157

Na jó... mivel időnként úgy látom elő-elő jön és óriási a képzavar a témában, egy másik topicból átemelem ide is egy postomat. Megpróbálok nem OFF topic lenni, remélem a modik is így látják majd. Igyekszem azokra az alapvető kérdésekre egyesével kitérni amik elő-elő jönnek egy-egy navigációs termék kiválasztásakor....


--------------------------------------------------------------------


Mielőtt iGO kontra Waze kontra Sygic, kontra akkármi témában írnék, először is, tegyük rendbe a térképek kérdését....

Európai térképek tekintetében alapvetően a következő térképgyártók termékeivel találkozhatsz (értsd felvásárolták, egyesültek, ugyanazt a térképi alapot használják, stb) egy-egy programban:

- Navteq (1985-től) = Nokia (2007-től) = Here (2014-től)
- TeleAtlas (1984-2008) = TomTom (2008-tól)
- Google Maps (eredetileg Navteq térképalapokon, aztán TeleAtlas majd 2013-tól már saját térképészeti üzletággal)

 - AppleMaps (2012-től Google térképekkel, előtte saját meglehetősen véleményes térképészettel)


Ha figyelmesen megnézed tulajdonképpen minden ma megtalálható térképi adat két őstől származik (ide értve az áruházakból letölthető ilyen-olyan navi szoftverek térképeit is!)


Persze ez a dolog eléggé bonyolult, oldalakon keresztül tudnék írni róla, hogy valaki valamennyire átlássa az elmúlt 10-15 év történéseit, de a lényeg kb. ebből is látható...  Eredetileg igazából két valamire való térképész cég működött, a TeleAtlas és a Navteq. Plusz természetesen léteztek kisebb helyi (országos) térképész cégek, azonban a GPS rendszer zártsága miatt ennek gyakorlatilag 2000-ig (ekkor szüntették be nemzetközi nyomásra a jelbe épített zavaró jelet) nem volt jelentősége.

2000 után Európa nyugati részében a Navteq és a TeleAlas lett az egyeduralkodó, de őket a 2006-tól kezdődő Kelet-európai boomig az itteni régió nem nagyon érdekelte. Ennek következtében alakultak ki a kelet-európai térképészcégek saját megoldásai, amit sokszor egy-egy saját térképszoftverhez próbáltak illeszteni.

Itthon és kezdetben a keleti régió számos országában NNG kft "iGO My Way" megoldása volt azonban az egyetlen, amely végül sikeres is lett, nem kis részben a jó időzítésnek, a TeleAtlas a Navteq és a keleti régióban a saját honi térképészeti cégek térképeinek integrálásának (licencelés) illetve versenyszabályok semmibevételének és a sokszor gátlástalan üzletpolitikának köszönhetően. 

...és még folyathatnám.


Tehát az, hogy milyen szoftvert használsz tökmindegy.. legye "igóóó" vagy Sygic, here, Waze akármi...   az "alatta" lévő térkép a nem mindegy, amikor vásárolsz...  

Persze van akit meg lehet vezetni azzal, hogy a Nextgen a legfrissebb NNG navi... jahh... és az egyik legszarabb is, és messze nem tud többet navigáció terén, mint mondjuk sok versenytársa....  :D :D


A TMC....


Sokaknak az egyik legfontosabb kérdése, a "TMC" mint olyan. Itthon gyakorlatilag mondjuk azt, hogy igazából nincs is..  illetve ami van az katasztrofális. Késik, elavult adatokat tartalmaz, főként olyan offline adatokra támaszkodik amelyek vagy valósak, vagy nem... A frissítését anno úgy képzelték, hogy te majd betelefonálsz egy 30-as számra és bejelented, ha dugó van..(Nóóórmáális Margit!!??)

A szolgáltató alapelképzelése elve szembe megy azzal ami a dolog lényege lenne, hisz anno a lokációs tábla megalkotásakor nem a te kényelmed volt a szempont, hanem a profit, amit akkor egyes cégek dobtak össze az emlékeim szerint angliában bejegyzett(!!!)szolgálatónak. Mára ezen cégek többsége kvázi megszűnt, a hazai TMC szolgáltatást pedig szép lassan lecserélték a felhasználók a Waze által nyújtott közösség alapú forgalomfigyelésre.

A tipikusan magyar probléma azonban itt is felütötte a fejét...  Egyes magyar adminok úgy gondolták a waze-nél, hogy nincs elég adat, főként az ország kevésbé frekventált helyeiről, így CSINÁLNAK(!!!) oda adatot...  érted?  Csinálnak....   Hogy te azt lásd mennyire sok adat van...  Agyam áll meg...

Ezen volt nem kis vita a waze hazai közösségében, de éppen tesznek arra amit a felhasználók szeretnének. :D  :D

Ezzel együtt a forgalmas helyeken (főként Budapest) jelenleg a Waze a legjobb megoldás.


Visszatérve kicsit a térképekre....

Hagyjuk egyelőre a márkákat, kicsit merüljünk el a térképészet rejtelmeiben....

Először is vegyük figyelembe, hogy hol fogod használni az eszközt. Ha túlnyomó többségében itthon akkor igazából a fentebb említett 4 térképgyártó termékeivel találkozhatsz készülékben és nagyon nem mindegy, hogy hazai viszonylatban melyiket használod, bár a Navteq és a TomTom térképek nagyjából ugyanolyanok. Nyugat-európai viszonylatban persze szinte mindegy, ott majd minden gyártó térképe megfelelő minőségű, de egyre keletebbre haladva, egyre nagyobb a gond....

A hazai térképészeti cég (Topmap zRt) elvileg ebben a szegmensben csak az NNG számára illetve a hazai Garmin fogalmazó a Navigate SAJÁT felhasználására ad/adott térképet.  Ez azt jelenti, hogy olyan térképpel, ami a hazai kib...-t útdíjhálózatból, a házszámozásokból, a legfrissebben átadott utakból és az esetleges időszakosan hosszabb időre lezárt szakaszokból is szinte naprakész, csak két cég termékeiben találkozhatsz.  Az NNG által supportált eszközök és a Navigate Garminjai.

Utóbbi esetben nagyon oda kell figyelni, hogy csak a Naviguide adott verzióját is tartalmazó Garmin eszközre lesz ez igaz, a más úton behozott tisztán Here térképekkel dolgozó eszközökre nem! 

A térképek egyébként sokfélék és koránt sem naprakészek. Elterjedt az a tévhit, hogy ha valaki azt olvassa pl egy NNG terméknél, hogy "2016 Q4" vagy a Garmin-nál "2017.20" akkor az a 2016 év végi adatokat tartalmazó térképet jelenti..

A nagy mári pélóját!  (bocs)

Ez az információ a mostani trükkös időkben SEMMI MÁST nem jelent, mint  hogy az adott gyártó mikor adta ki az adott térképet. A kiadás dátumától függetlenül azonban simán tartalmazhat 2010(!!)-es adatot is!!! lásd az NNG térképek Kelet-Európában, vagy a Here, de akár a TomTom ezen régiós térképeit is.

A TomTom még azt is eljátszotta az egyik partnernél (Renault, akinél most folyik a GVH vizsgálat, hogy ez kinek a sara), hogy a frissítő szoftver 200 EUR-ért gyakorlatilag csak "azt hazudta", hogy frissültek a térképek, a valóságban azonban egy bit térképi adat sem került frissítésre! Emellett a vásárlót szerintem megtévesztő leírásokkal próbálták rávenni, hogy vásároljon a digitális frissítésekből. De nyugalom, a versenytársak sem különbek! :D

...mondjuk a GVH vizsgálat hírére hirtelen néhány cég elkezdett hogy-hogy nem konkrétnak látszó infókat elárulni a frissítésről és pár szerintük konkrét információt kitenni a weboldalra. (Mondjuk téged pl. az érdekel rajta van-e a térképen az új M85, azaz mikori térképváltozások vannak az adatban, vagy az, hogy Pistike mikor nyomta le a "save" gombot a gépén a térképi adat mentésére? Mert nagyon nem mindegy!!)

Itt említsem meg gyorsan a Waze-t is, aminek térképe egy régebbi Google (TomTom) térkép saját fejlesztése, melynek pont azok a hatalmas hátrányai, ami a Waze előnye a sűrűn lakott Budapesten...   A felhasználók javítják, emiatt a forgalmasabb helyeken tökéletes... sőt... az újonnan épült útszakaszok is rettentő gyorsan bekerülnek...
Azonban vidéken (és itt értsd azokat az országokat is, ahol nem használják..), kevéssé frekventált helyeken az útosztályozás, a tervezés, a házszámozás és a térkép maga is SIRALMAS!

Egy kis kitérő: A házszámozást a térképgyártók zöme un. interpolálással oldja meg. Ez azt jelenti, hogy csak azt tudják egy utcáról, hogy a sarkokon hányas házszám van (azaz az adott szakasz házszámozása mettől meddig  tart) és ezt az adatot ARÁNYOSAN elosztják az adott szakaszra. Ez azt eredményezi, hogy pl. Budapesten az Üllői út esetében a foghíjtelkek miatt akár km-es eltérés is lehet a számolt és a valódi cél között!!  Ugyanez a helyzet más nagyvárosokban is...

A Waze persze erre egy remek megoldást talált, ami megint csak a közösségi navigáció adottságait használja ki. Pontosabbak és sokrétűbbek a POI pontjai (érdekes pontok), mivel a felhasználók gyakorlatilag ELLENŐRZÉS NÉLKÜL (!!) ide is bármit betehetnek az "XY kft telephelye"-től a "Fekete Pákó utca"-ig. Azaz mondjuk adott céget/üzletet könnyebben fogsz itt megtalálni, mint mondjuk egy amszterdami térképész cég POI pontjai között.


Offline-online....
Az online megoldások, mint a Waze egyértelműen előnyben vannak a változások gyors lekövethetősége szempontjából, hiszen az események, a történések azonnal bekerülhetnek a szoftverbe. Ugyanakkor ez a hátrányuk is, hiszen ebben a formában ezen adatok ellenőrzése gyakorlatilag lehetetlen. Emellett ott van még az adatforgalom, amely hála az EU-nak egyre kevésbé lesz probléma nekünk külföldön, azonban nem mindenkinek van lehetősége roaming használatára (sok cégnél nem engedik).

Az offline térképek ellenben ellenőrzött, kvázi manuálisan bejárt adatokat tartalmaznak, így megbízhatóságuk sokkal nagyobb és a kevésbé frekventált helyeken is ugyanolyan minőséget feltételezhetünk tőlük (ez azért nem mindig van így). Azt azonban nagyon meg kell nézni, hogy melyik gyártó milyen frissítési lehetőségeket kínál, azok mennyivel drágítják a terméket és hogy milyen minőséget képvisel az adott termék. Hiszen pl hiába kapsz "élettartam" frissítést, ha a készülék 14 hónap után meghal...  Vagy hiába van ingyenes térképfrissítés 3 évre, ha mondjuk 2 év után a forgalmazó vagy a gyártó csődbe megy...

A másik probléma a warez...  Igen.. annak ellenére, hogy sokan használják, tulajdonképpen nem sokan fogják fel, hogy magukkal csesznek ki a ki nem fizetett liszensz előbb-utóbb a minőség romlásához vezet...  A hazai példa is mutatja...  Volt idő, amikor az NNG hazai térképéből pl évente 4(!!!) jött ki, most alig kapnak a felhasználók egyet...  vajon miért?  A válasz egyszerű.. ingyen a térképfelmérő, a térképész, de még a térkép tesztelő se akar dolgozni...  

...mákja van a kőműveseknek, azokat muszáj megfizetni  :D :D

 

A másik probléma a warezzel, hogy a legtöbb hazai warezhuzár, aki itt-ott villog a felhasználók előtt, tulajdonképpen csak külföldi fórumokról leszedett cuccokat másol fel valahová és terjeszti sajátjaként. Ennek eredményeképpen fogalma nincs a működésről, a jelentkező hibákról, kompatibilitásról... elolvas egy-egy külföldi hozzászóülást (jegyzem meg sokszor azok is orbitális baromságok) aztán közli:"nálam megy, te vagy a hülye, próbálkozz"...  

Jahh.. csak éppen azt felejtik el, hogy ők mondjuk (és itt most egy kis warez jön) egy feltört NextGen-t használnak, mert szerintük az milyen cool, míg a kérdező mondjuk iGO8-at vagy Primo-t, legrosszabb esetben akár Amigo-t...  és hopp máris nem tudnak segíteni pl abban, hogy a 2017.12.-es HU térkép miért nem megy egy adott készüléken...  Csak ötletelnek..  "Egyesével cserélgesd le a file-okat"...  Muhhahha...  

Pedig pofonegyszerű.. Az adott térképhez az NNG pl. csak NextGen-es licencet adott ki egyelőre, mivel olyan partnernek készült aki régebbi szoftvert nem használ...  innentől kezdve ha csak valaki hozzáértő nem csinál, vagy nem jut hozzá megfelelő licence file-hoz, csak egy adott szoftver környezetben fog futni még a warez térkép is....  Egyszerű....


*************

Összegzés....
Igazán jó javaslatot a választáshoz nem lehet adni általánosságban senkinek sem. A legegyszerűbb lenne azt mondanom: "tőőcséé le valamit oszt használd", de ugye ezt próbáljuk meg most hanyagolni, ráadásul ebben a topicban és az Index fórumain tilos is a warez...  :D

A fentiekben leírtak jól körvonalazzák mekkora kavarás van a hazai és más kelet-európai régiókban ebben a témában. Az NNG pl valamiért éppen most szünti meg a komplett EEU (Kelet-Európa) csomagot, már csak országonként vásárolható a térkép tőlük. De ugyanígy szart sem ér a Here, vagy a TomTom térképe az erdélyi havasokban, Bulgária vidéki részein, vagy a Lengyel síkságon...

Szóval ezeket figyelembe véve abszolute a pénztárcád szabja meg mit fogsz megvenni, vagy használni. 

- TomTom "örök" frissítéssel?  
Nos ez az a gyártó akinek a térképeiben jó ideig szerepelt Budaapesten a Fekete Pákó utca, mivel a Google autója mellett megpróbáltak felhasználóktól adatot szerezni...  a példa mutatja mekkora sikerrel...
Szóval amíg nem lesz félévente az itthoni utakon a "búbos" autó, addig sok jóra nem kell számítani tőlük. Plusz a térképek kiadása náluk is követhetetlen, gyakorlatilag ők sem mondják meg neked az éppen aktuális frissítésben mit kapsz..  mondjuk mé mondanák? Ingyééé van örüjjéé.... :D :D

 

- Garmin "élettartam frissítéssel"
Nos talán ez az egyik legkorrektebb megoldás, de a hazai forgalmazó azért a versenyben el-el feledkezik a korrekt tájékoztatásról, mert magyar mbert az érdekli lehet-e fél ÁFA-val, meg feléért okosba...
Az élettartam térkép jó dolog, de itt sem tudod mi frissült, hogy milyenek a térképek egészen a vásárlásig. VISZONT! Itt legalább tudható, hogy a Naviguide szoftver ami CSAK Magyarország friss térképe, az mikori...  (most már odaírják..  Vajon ki súghatott a GVH vizsgálatról? :D )
Emellett szól még a kissé drágább, azonban ATOMBIZTOS hardver is. Hiszen a Garmin az a cucc ami szinte biztosan 10 év múlva is működik majd..  Akinek ilyen van az ezt igazolhatja. :)

Még egy dolog ami e mellett szólhat, hogy használható hozzá offroad, azaz pl. turista térkép is, a készülék cseréje nélkül is és kétségtelen tény, hogy az egyik legsokoldalúbb térképi adat áll rendelkezésére. (A világ gyakorlatilag bármely pontáról)

NNG szoftver Navonnal, CNS-sel, Beckerrel vagy lopottan?
Az utolsóra had ne írjak semmit az előzőekben leírtak alapján...  :)
A többi esetben meglehetősen gyenge hardverrel és hatalmas térképi átverésekkel találkozhat a felhasználó, ráadásul gyakorlatilag "élettartam" frissítés mint olyan nincs is, hiszen az NNG a térképeit csak és kizárólag a partnerein keresztül forgalmazza.
Mellette szólna a térképek skálázhatósága, illetve hogy nem csak megvenni lehet tőlük a térképeket, hanem egy.egy időszakra bérelni is.
A SAJÁT Magyarország térképe elvileg a legjobb a piacon, azonban a kereslet visszaesése és a warez miatt gyakorlatilag megszűnőben van, lassan felváltják a Here térképek.

Nyugat-Európa viszonylatában elkezdték a TomTom térképeket kifuttatni így hamarosan már csak a Garminnal azonos Here térképeket fogják használni.
Kelet-Európa esetén elvileg tőlük kaphatod a LEGJOBB(!!) térképeket, azonban ezek már többségében 3-6 éves térképek.



**********************

Véleményem szerint az, hogy a 2009-ben írt cikkem ebben a témában pár cég nevének átírásával még ma is aktuális(!!) az nem engem dicsér. Igazából a hazai boom már kifújt, a forgalmazók és a gyártók egy része más irányba fordul.

Jó szívvel nem tudok ajánlani semmit sem, ezért írtam le kicsit hosszabban a helyzetképet. A kérdezők többségénél úgyis a pénztárca meg az "azt hallottam a havertól" dönt. Már több példa is mutatta itt a fórumon, hogy ha konkrétan az adott kérdező által felvázolt igényeknek PONTOSAN megfelelő cuccot ajánlottuk, akkor "az túl drága" felkiáltással mást választott. (Mondjuk akkóóó minek kérdezőőő waze?). Persze minden pénzbe kerül, tehát nem lesz olcsó egy olyan navi, ami jó is, szép is, okos is és még strapabíró is.

Ha azonban a hazai és külföldi (figyelem fizetős!!) TMC a sokkal jobb Magyar térkép és a viszonylag jó hardver is szempont akkor csak egy márka jöhet jelenleg szóba a piacon...


Rád bízom, hogy a fentiekből levezesd melyik.  :D :D



Bocs a hosszáért.....

Előzmény: Törölt nick (12152)