Carina_S Creative Commons License 2016.09.29 0 0 11111

Igen, ez is, amit Te leírtál a (11091)-ben, ez a hat szempont (1. - 6. pontok mindegyike) is elengedhetetlen ahhoz, hogy a néző egy filmet hitelesnek éljen meg... . <---((Az 1., 3., 4., és 5. pontok betartása tesz arról, hogy hitelesnek hidd el a színész által előadott mondanivalót és jelenetet; míg a 2., és 6. pontok betartása garantálja azt, hogy a néző a dramaturg által megírt szövegeket is hihetőnek élje meg. Ezek a pontok arra elegendőek, hogy egy-egy jelenetsort hitelesnek hihessél el. Ennek a hat pontnak a következetes betartása ui. még csak az adott film szinkronjának a rendbetételéről szól. De a filmben lévő egész történet elhitetéséhez kell még valami... .. ! Ez a valami pedig már a forgatókönyvíró munkájának minőségén múlik... .. ! De ennek taglalását bővebben lásd: lentebb, ITT!!!-->... .. <<[*1.]))

De viszont nemcsak ezek szükségesek hozzá, hogy valóban valóságosnak hihessed el a film játékát is, és a mondanivalóját is, vagyis összességében véve a filmben lévő teljes kerek egész történetet is az elejétől a legvégéig. Mert van itt még valami, ami ahhoz szükséges, hogy a teljes történetet hitelesnek hidd el... . ---> Miről is beszélek??? Magának a teljes egész film által elmondott teljes egész történetről, aminek a hitelessége már főleg a forgatókönyvíró munkájának minőségén múlik. Az egyes rész-jelenetek hitelességéhez elegendő a szinkronrendező, a dramaturg, és a színészek, és a szinkronszínészek munkájának az összhangja, de ez mindig csak egy-egy jelenetsor minőségét dönti el. Mert ahhoz már, hogy maga az egész kerek történet elejétől végéig hiteles és/vagy hihető legyen, ahhoz már az szükséges, hogy a forgatókönyvíró jól és hihetőnek írja meg a történetet. [*1.]>> Ez a valami pedig a következő (tehát a forgatókönyvíró munkája!!):--> Sok filmet azzal rontanak el, hogy magát az elmesélt történetet teszik hiteltelenné azáltal -- függetlenül az egyes jeleneteken belüli hiteles alakításoktól! -- , hogy a film egyszerűen egy olyan világot próbál meg eléd vázolni, amilyent lehetetlennek tartasz. Ez pedig minden esetben a forgatókönyvíró által elkövethető lehetséges hibákon múlik.. ! <<[*2.]. Az ilyen jellegű tipikus filmkészítési hibák többnyire a következők, vagy ezekhez nagyon hasonlatosak:>>

1. A film egy fantasztikus űrhajót ábrázol, amin hosszú ideig képtelenség megélni.;
2. A film a nem a Földön, hanem a Marson, a Holdon, a Plútón, a Vénuszon, vagy más egyéb, de köztudottan lakhatatlan helyen játszódik.;
3. A film a Földön játszódik ugyan, de benne hihetetlen élőlények -- marslakók, elfek, zöld "emberkék", ufonauták, sohasem létezett szörnyek, rémfigurák, csontevők, vámpírok, földtörténeti középkor-beli húsevő dinoszauruszok (= alloszauruszok), stb.-k ... -- vannak.;
4. A film a Földön játszódik ugyan, de benne össze-vissza keverik a modern kort az ókori elemekkel -- pl. ókori hősök kezében modern kori gépfegyvereket, netán lézerfegyvereket látsz a korabeli hagyományos fegyverek ((korabeli kardok, tőrök, buzogányok, dárdák, lándzsák, íjak, számszeríjak (= nyílpuskák) helyett)), és így a két, vagy esetleg több össze nem illő kor összekeverése, összezagyválása által válik a történet hiteltelenné.;
5. A filmben a "hősök" "időutazást"(??!) visznek véghez... ! :-O
6. A film hihető korban játszódik ugyan, de benne jelentősen el van túlozva az erőszak, a horror, a terrorfenyegetettség, a gonosz világok hatalma, ereje, azt a hazugságot sugalmazva az átlag-emberek felé, mintha a rend őrei tehetetlenek lennének. <---((Ennél a verziónál már a filmkészíttető indokai és érdekei is felmerülnek: ki fizet neki azért, hogy ilyen ocsmány, félelemkeltő és hazug filmszemeteket készíttessen zsinórban??!! --> Direkt népbutításból készíttet talán ilyen hazug filmszemeteket.. ??!))

[*2.]>> A forgatókönyvíró által elkövethető lehetséges hibák.:--> A film egyszerűen egy olyan világot próbál meg eléd vázolni, amilyent lehetetlennek tartasz. Visszatérve ennek a pontnak a lényegéhez -- a tipikus hibák (korántsem teljes...) felsorolása után -- , erre a hibára két hasonló témájú film összevetésével szeretnék rávilágítani. Ezek a filmek viszont nem Bud Spencertől vagy Terence Hilltől származnak ((és mivel Bud S. és Terence H. filmjeiben nem követtek el sohasem ilyen szarvas hibákat, ezért kivételesen nézzétek el nekem, hogy itt és most ezekre a hibákra, ill. ezen hibák elkerülésére nem Bud S. és Terence H. filmjeiből hozok példát, hanem teljesen másféle filmekből)), mert az Ő filmjeikben ilyenre nem akad ilyesféle hibákra példa, mert ezekben minden történet hihető: hihetőek az Aranykezűhöz vagy Gennarinohoz hasonlatos zsebmetszők, zsebtolvajok, a kábítószer-maffia emberei, ezek áldozatai, a vallatások <--((lásd Tom Ferramenti esetében min. két ízben is :)) , vagy pl. a Piedone Afrikában c. filmben a fullasztásos vallatás :)) , vagy a Piedone Egyiptomban c. filmben a vörös sapkás barna ruhás arab kivallatása: lábra taposásos "felébresztés" után úgy kiabál vele, hogy "[...] A Svéd gyilkos.. !!!! Beszélj, mert különben olyan laposra verlek, mint ezt a szőnyeget!!!" :)) )), a túsz-szabadítások is egy hihető történet elemei <--((Coni esetében a Piedone Egyiptomban c. filmben, az Őrangyalok-1.-ben az elrabolt Huaníta és barátnője esetében, az Atyai Pofonosztóban Lulu esetében, ill. Maddalena kimentése a lövöldözés alkalmával, stb. ...)).

Ezek a filmek tehát, amik arra példák egymás összevetésével, hogy mitől hihetetlen egy adott történet, vagy hogy mitől válik az adott történet hihetővé és életszerűvé, a nem Bud Spencer - Terence Hill-féle filmek közül(!) az itt alább ismertetett két amazonos témájú film kitűnő példa rá.:>>

[A.]---->> Egy olyan film, amelyet a forgatókönyvíró nem hihető módon írt meg:--> Az egyik az ilyen rosszul megírott filmek közül, amelyiknek a címe (az egyik amazonos film) Fönix az amazon (Teljes film) egy olyan amazonos film, amelyben a történet szereplői részben ókori ruhákba öltözött nők (1. Kép.), de modern gépfegyverekkel felszerelve (2. Kép.), az amazonok ellenségének egyikénél nagy teljesítményű gokart-terepjáró (ahhoz hasonló, mint a quad), meg motoros szemüveg(!!), továbbá még géppisztoly is van (3. Kép.), másik ellenségük pedig egy eltorzult arcú rémalak-szerű öreg nő (4. Kép.), akinek fejéből drótok vezetnek ki és be a feje egyik és másik pontja között(!!), és "természetesen" rémalakként is viselkedik... . ---> Ez a film -- bármennyire élethűek is az egyes jeleneteken belül az egyes szereplők egyes alakításai -- teljesen hiteltelen történetvezetésű az ókor és a modern kor összemosása, a sosem létezett és hihetetlen rémalakok, és a történetvezetés logikátlanságai (egymás ellen is harcoló, széthúzó, kétféle táborra szakadt amazonok, továbbá egyéb ókorban nem létezett elemek, például a spermabankok(!!!) -- [:-O] -- megemlítése, stb. ...) miatt.

 

 << 1. Kép.                        << 2. Kép.                       << 3. Kép.                        << 4. Kép.



[B.]---->> Egy olyan film, amelyet a forgatókönyvíró valóban hihető módon írt meg:--> Az egyik az ilyen kitűnően megírott filmek közül, amelyiknek a címe (a másik amazonos film) az Amazonok és Gladiátorok (2001) egy teljesen logikus és elejétől végéig érthető történetvezetésű film, melyben az egyes motivációkból, indokokból a következmények törvényszerűen következnek egymásból, néha az események egész, egymásból következő láncolatán keresztül előrehaladva ((lásd: amazonok falujának felégetése és Serena anyjának megöletése --> Serena bosszúvágya és bosszúja a film végén Marcus Crassiuson; Ione kimenti Serenát és Brianát a római rabszolgaságból és a megerőszakolástól --> Serena megmenti Gretschen életét --> Ione amazonokká avatja Serenát és Brianát a karperec átnyújtásával, ami egymás védelmezésének is a jelképe --> amikor Serena és Briana magára hagyatva küzdenek az arénában Marcus Crassius ellen, akkor Ione az egész amazon-csapattal értük meg a kimentésükre, és itt Gretschen(!) is jelen van;)). Ebben a filmben az amazonok ruházata is, és fegyvereik is, meg egyéb más használati tárgyaik is egyazon korhoz tartozó módon(!!!) mind-mind korhű ókori ruhák és fegyverek, ill. használati tárgyak ((erős anyagú posztó- és szövet-ruhák, mellvértek, vállvértek, pajzsok, láncos és nyeles buzogányok, tőrök, kardok, íjak és nyílvesszők, dobókések, szekercék (= harci fokosok), dárdák, lándzsák, nyergek, lovak, lószerszámok, a sátraik, stb. ...)). --> Ez a film egy elejétől a végéig hihető népvándorlás-korabeli történet, amelyben a római rabszolgaság rémképétől fenyegetett amazonok összefognak a saját védelmük érdekében, és az életüket és a szabadságukat is egyaránt védelmező szigorú, de ésszerű és betartható szabályokat hoznak önmaguk életvitelére(!!) nézve, egymásért felelősséget és védelmet vállalnak, az ellenségeiket nem engedik a közelükbe sem, rejtett, és viszonylag biztonságos helyeken élnek, állandóan szorgalmasan gyakorlatoznak a különféle harci módokat gyakorolva, becsületesek és soha nem hagyják cserben egymást, edzettek, és még egy olyan idősebb társuk is van, aki a gyógyításban is elég járatos(!!), ami (a gyógyítás tudománya!!!) az ókorban nagyon figyelemre méltó dolog volt!

Történet:--> Marcus Crassiust, mint a pun háborúk győztes tábornokát és mint Spartacus legyőzőjét, a római császár, hogy hatalmi fénye és népszerűsége Marcus mellett el ne homályosulhasson, a Rómától igencsak távolra eső szíriai Hanne tartományban lévő Hanne városába (a tartomány székhelyére) nevezi ki helytartónak. A tábornok-helytartó elégedetlen a mellőzöttségével, és emiatt kegyetlen gladiátor-viadalokkal és a környező falvak (melyeket részben a közel-keleti népek és részben pedig az amazonok laknak) felégetésével "kárpótolja" magát. Élvezettel gyilkoltatja(!!) és irtatja az amazonok népét, és más népeket is, akik csak az útjába akadnak... . Az egyik ilyen felégetett kis faluból viszik el rabszolgának Serenát és Brianát, miután Serena anyját kegyetlen kínzással megölették (5. Kép.), melynek egyik felelőse -- részben -- Marcus Crassius volt. A régi táborból rabszolgaságba elhurcolt Serena és Briana számára Ione az első adandó alkalommal felajánlja a kiszabadításukat (amivel a szenátor csak hazug módon hitegette őket, azt Ione őszintén és komolyan is gondolja, és önzetlenül ajánlja fel nekik!!!), és ki is szabadítja őket (6. Kép.), ami után elviszi őket a biztonságot nyújtó amazon-táborba. Itt új ruhákat és meleg ételt, és nagyon sok szeretetet ad nekik(!!), majd pedig megismerteti velük a -- nekik nagyon is tetsző -- szabályokat (7. Kép.), aztán elkezdi a kiképzésüket (8. Kép.), hogy egyedül is meg tudják magukat szükség esetén védeni. Közben Serenának alkalma nyílik bebizonyítani az amazontársai iránti hűségét: amikor ui. Gretschent lábtöréses baleset éri (9. Kép.) és emiatt kis híján kiszolgáltatottan magára marad az erdőben, akkor Serena éjjel egyedül hazaviszi Őt, és ezzel megmenti Gretschent (10. Kép.) a majdnem biztos haláltól. Ione idővel bemutatja nekik a hercegnőjüket, Zenóbiát is, és idéz nekik Zenóbia tanításaiból ("Szabadítsál fel inkább száz rabszolgát, mintsem hogy egy zsarnokot is megölnél!!"), majd tapasztalatot és információkat cserél velük Marcus Crassiusról, amiből rájönnek, hogy Marcus Crassius a közös ellenségük. Ettől kezdve Serenának a céltáblájává válik Marcus Crassius (Serena anyjának meggyilkoltatója!), akit a történet végén -- kimentésére érkező társnői segítségével -- sikerül megölnie, és még a gladiátorokat is maguk mellé állítják át azzal, hogy őket is sikerül kiszabadítaniuk(!!), és ezzel sikerül hosszabb időre felszámolniuk a rómaiak fenyegetését. Serena Zenóbia táborában megismerkedik Luciussal, aki az egyetlen megbízhatónak tartott férfiként Zenóbia testőrségének vezére, és akitől Serena a harc terén rengeteget tanul, immár egy férfi-ellenféllel szemben is(!!!) kipróbálhatja az erejét és ügyességét, és tovább fejlődik. Időközben Marcus csapatai a Greenhaveni csapdánál elfogják és megölik több amazonnal együtt Zenóbia hercegnőt is; de ennek ellenére az Ione és helyettese, Britta által vezetett amazon-kolónia szerencsére a túlélők között marad csaknem teljes létszámban. A történet vége felé Serena egy gladiátor-viadal során kihívja párbajra Marcus Crassiust (Serena anyjának meggyilkoltatóját(!!!), aki (vesztére) egyúttal épp eme viadal előtt vált Serena nővérének, Gwynednek a gyilkosává(!!!) is!!), és szintén ugyanő, azaz Marcus Crassius(!) az is, aki a párbaj feltételéül Briana megölését(!!) szabja ki Serenára, aki viszont Brianát csak színleg(!!!) öli meg (Serena és Briana ezt úgy oldják meg, hogy Briana a szoknyája övrésze alatt a hasán vastag acélpajzsot visel, és Serena csak az áthatolhatatlan acélpajzsra céloz a kardjával a "hasba szúráskor", máshová még véletlenül sem, ami után Briana elájul ugyan az ütés erejétől, de nem sérül meg, de Briana -- megfontoltan(!!!) -- halottnak tetteti magát, amiről Serena szintén tud(!!!!); utána Briana az előzetesen Gwynedtől kapott kulccsal kiszabadítja a gladiátorokat a fogdából, ahová tetszhalála után visszavitték őt az őrök), akit a történet végén -- a Serena és Briana kimentésére a rohamtempóban sietve(!!) a -- korántsem véletlenül(!) -- legjobbkor megérkező amazon-társnői segítségével (11. Kép.) -- sikerül megölnie az élvezettel kegyetlenkedő zsarnok tábornok-helytartót, Marcus Crassiust (12. Kép.), és még a gladiátorokat is maguk mellé állítják át azzal, hogy őket is sikerül kiszabadítaniuk(!!), és ezzel sikerül hosszabb időre felszámolniuk a rómaiak fenyegetését.

Ez a történet elejétől a végéig logikus, az ókori római kori viszonyokat is többé-kevésbé megmutatva kalauzolja vissza a nézőt egy mára már rég letűnt ókori világba, a gladiátorviadalok, a rómaiak, a vízigótok, a hunok, az amazonok, és a népvándorlás korába, továbbá -- egy bizonyos fokig -- belelátást enged a rómaiak hierarchiájába is, és a film legvégén a narrátor még azt is felsorolja, hogy mely népvándorlás-korabeli (ún. "barbár"-) népek miatt bukott el ie. 476-ban a Római Birodalom (vízigótok, hunok, vandálok, és amazonok).

Ebben a filmben nemcsak a kitűnő színészi teljesítmény van beleadva, hanem a film által elmondott történet is elejétől végéig hiteles, hihető, minthogy az ókori Szíria és Anatólia területén valóban éltek amazonok, és valóban több elnyomó birodalommal szemben is sikerrel védekeztek, és álltak helyt eléggé hosszú ideig (a valódi amazonok több ízben a görögországi Athént is megfenyegették és feldúlták, egy ízben pedig be is vették egy rövid időre...). Ez a film csak annyit módosít  a valóságon, hogy itt az amazonok legfőbb ellenségeként nem az ókori Görögország, hanem az ókori Római Birodalom lett bemutatva.
Kiegészítésként azért meg kell jegyezni, hogy a rómaiak vezére nevében van egy kis névvita, vagy inkább talán névbizonytalanság... . A pun háborúk hőseként és Spartacus legyőzőjeként elhíresült tábornok-helytartót ui. a filmben Marcus Crassius néven, míg a történelmi anyagokban Marcus Crassus néven tartják számon. Hogy e két név közül melyik a helyes, azon lehetne vitatkozni.. . Ez azonban a történet hihetőségéből nem von le semmit, miután Marcus Crassus nevét valóban a pun háborúk hőseként és Spartacus legyőzőjeként tartja számon a történelem, mint ahogy valóság az is, hogy Szíriában is vezetett legalább egy hadjáratot, tehát azon a vidéken, ahová a film is és egyes történészek is helyezik az ókori amazonok szállásterületét (Kaukázus-hg., Grúzia, Anatólia, Szíria vidékei).

Az amazonok legmagasabb rangú vezetőjének (a hercegnőjüknek, Zenóbiának) neve már könnyen lehet filmes fantázia is (de ez persze nem feltétlenül biztos... ..), mert ebben a filmben ő a Zenóbia nevet viseli, a történelemben viszont egyik királynőjüket Pentheszileia néven tartják számon, aki viszont inkább a trójai háborúban vett részt és a görögök voltak az ellenségeik, míg Zenóbiát a film egyértelműen a későbbi római kor végére helyezi, az ún. "barbár"-népvándorlások korába... . Ilyen értelemben a film "némileg" keveri ugyan a valós elemeket a mondavilággal és a mítikus világgal, de arra ügyel, hogy az amazonok szállásterületét, a népvándorlás-kori időszakot, a főbb ellenséges népeket és néptörzseket legalább hozzávetőlegesen helyesen jelölje meg, és hogy a szemben álló felek (az amazonok, és a rómaiak) ruházatát, fegyverzetét, és egyéb használati eszközeiket is megközelítőleg korhű módon ábrázolja.

 

 << 5. Kép.                       << 6. Kép.                        << 7. Kép.                       << 8. Kép.

 

 << 9. Kép.                       << 10. Kép.                      << 11. Kép.                      << 12. Kép.

 


Összességében nézve, ha ezt a két, hasonló kategóriájú filmet összevetjük egymással, akkor könnyen belátható, hogy a két filmet a forgatókönyveik kidolgozottságának teljesen különböző színvonala miatt, a hihetőség és a hitelesség terén egy egész világ választja el egymástól, még egy kategórián belül is.
(Mindez pedig a két, egymástól teljesen különböző mértékben alapos forgatókönyvíró munkáján múlott... !!!)

Előzmény: A BS-TH Fanok Fanja (11091)