szia
nem egyszerű de meg lehet csinálni nekem m0jdnem 2 évembe került de sikerült itt van egy pár jog szabály hátha segít :
A Közlekedési Főfelügyelet Műszaki Osztályától kapott tájékoztatás a feltett kérdésre történő jogszabályi hivatkozást tartalmazza. A leírtak alapján (5/1990. (IV.12.) KöHÉM r. 2. § (3) bek. f) pontja) nem minősül átalakításnak „a gyártómű által rendszeresített oldalkocsinak motorkerékpárra történő felszerelése, amennyiben a motorkerékpár oldalkocsi csatlakoztatására alkalmas”.
Kérdésére, hogy hogyan értelmezendő a gyártómű által rendszeresített oldalkocsi az a válasz, hogy a motorkerékpár gyártója által gyártott és a motorkerékpárhoz gyári alkatrészekkel csatlakoztatható oldalkocsi felszerelése esetére vonatkozik a rendeleti szöveg. Ez azt jelenti, hogy ebben az esetben nem szükséges átalakítási engedély kérnie az oldalkocsi felszerelésekor. A kész járművet műszaki vizsgálatra kell állítani (vizsgadíj: 4.540,- Ft), melynek során azt vizsgáljuk, hogy az oldalkocsi ténylegesen a gyártótól származik, csatlakoztatása a gyártó által előírt módon, gyári helyekre történt-e. Ezután az okmányiroda bejegyzi a forgalmi engedélybe a változást, ill. kiadja az oldalkocsira szerelendő második forgalmi rendszámot.
Minden más gyártó által gyártott oldalkocsit csak átalakítási engedélyezés keretében lehet felszerelni. Előzetes átalakítási engedélyt a területileg illetékes Közlekedési Felügyelettől kell kérnie. Mivel az átalakítással olyan jármű jön létre, mely az átalakításra kerülő típus gyári változataként nem létezik, ezért a kérelemhez csatolni kell az elbíráláshoz szükséges műszaki dokumentációt. A műszaki dokumentációt közlekedés-, vagy gépészmérnök, üzemmérnök, ill. hasonló területen gyakorlattal rendelkező közlekedés-, vagy gépésztechnikus végzettségű szakember készítheti el. (Szóbeli, telefonos tájékoztatás még: Elméletben jó lehet a külföldi terv-, méretezési- vagy műszaki dokumentáció is, nem biztos, hogy meg kell rajzoltatni és méreteztetni egy magyar szakemberrel. Talán még lefordíttatni sem kell. Mindenképpen a létrejött új jármű - az oldalkocsis motorkerékpár vizsgálandó, tehát kell külön az oldalkocsi és külön a majdani összeépítés – átalakítás - végeredménye tekintetében a műszaki dokumentáció. A felszerelésre alkalmasságot nézik a csónaknál, és a 6/1990. KÖHÉM rendelethez igazodást vizsgálják a teljes járműnél. Ez a rendelet elméletileg EU-tól átvett előírásokat tartalmaz, tehát ezért is elfogadható - ha teljeskörű a tartalmi megfelelés – a külföldi dokumentáció.)
A kérelem benyújtásához csatolni kell a jármű (motorkerékpár) forgalmi engedélyének másolatát, valamint az engedélyezi díj befizetését igazoló pénztárbizonylatot (jelenleg az engedélyezés díja: 10.000,- Ft). Engedélyezett átalakítást követően az elkészült járművet műszaki vizsgálatra kell állítani (vizsgadíj: 5.720,- Ft), majd szintén az okmányirodára menni, a megváltozott adatok forgalmi engedélybe történő bejegyzése végett.
Gyártótól vásárolt oldalkocsi esetén - függetlenül a származási országtól – számlával, vagy adásvételi szerződéssel igazolni kell a tulajdonjogot is. Nem EU országból származó oldalkocsi esetén természetesen vámkezelési eljárás is szükséges.
Motorkerékpár oldalkocsi csatlakoztatására akkor alkalmas, ha annak gyártója, ill. a forgalmazó hazai vezérképviselet nyilatkozik, hogy a motorkerékpár kialakítása, műszaki jellemzői erre alkalmasak. E nyilatkozat hiányában a motorkerékpárhoz oldalkocsi nem csatlakoztatható még átalakítási engedélyezés keretében sem. Abban az esetben, ha a motorkerékpár oldalkocsi csatlakoztatásra alkalmas, de ehhez magán a motorkerékpáron is átalakítást kell végrehajtani, természetesen a műszaki dokumentációban erre is ki kell térni.
Régebbi gyártású oldalkocsi fékberendezéssel történő ellátása csak akkor lehetséges, ha az oldalkocsinak létezett gyárilag fékezett kivitelű változata is, és mindenben ezt a változatot hozza létre. Mivel az átalakítással járműjellemzőt változtat meg, ezért ez is átalakítási engedély köteles. Gyári változatként fékkel nem rendelkező oldalkocsi fékezetté átalakítása akkor engedélyezhető, ha a fékezhető kerekű oldalkocsis motorkerékpár – mint teljes jármű – rendelkezik az ENSZ-EGB 78.02 jóváhagyással. Ez a jóváhagyási előírás 2003. június 17-től kötelező érvényű Magyarországon. Mivel átalakítással csak a ma hatályos jogszabályoknak megfelelő jármű hozható létre, így ebben az esetben is figyelembe kell venni. Fék jóváhagyást Magyarországon a Közlekedéstudományi Intézet Kht. végez (1119. Budapest, XI. Thán K. u. 3-5. Tel.: 1/371-5936). (Ismét szóbeli, telefonos info: ez több százezer, esetleg millió forintba kerülhet. Egyedileg valószínűleg senki nem vállalja fel.)