A troli politikai tényező?
Igen. Ez abban nyilvánul meg, hogy még van. Kb. sikerült belátni, hogy a troli egy olyan technológiai zsákutca, mint a videokazetta. De ha valaki a befolyásosak közül csak arra mer gondolni, hogy felszámolni a jelenlegi pazarló és csonk hálózatot, akkor pár órán belül már mindenki a városháza előtt verné magát, hogy a mi kis "környezetkímélő" trolinkat el akarják venni. Ezt pedig senki nem vállalja be.
Trolipótló
A trolipótlózás nem azért van, mert kiszámolták, hogy melyikbe mennyibe kerül az üzemanyag, hanem a szerződés miatt. Ugyebár a debreceni buszokat a Tankertől béreli a DKV
Na és míg a DKV a város korlátlan pénzével dolgozik, a Tanker egy vállalkozás. Mint ahogy korábban is írtam mindennek van egy alapköltsége, a buszoknak is (Pl: biztosítás). Mivel a Tanker nem hülye, kiszámolták, hogy minimum mennyit kell kérni a buszflottáért egy adott időintervallumban. Ez olyan, mint a levásárolható belépőjegy. Mindenképp kifizeted, de hogy felhasználod-e, már a te dolgod.
A helyzet pedig az, hogy a sima buszokból nem telik ki ez a km, főleg nyáron a ritkább menetrenddel. Ilyenkor célszerű valahová kiadni. Lehet, hogy síncsere miatt villamost kell pótolni, különjáratozni kell vagy akármi, a lényeg hogy lefogyasszuk a már kifizetett km-t. És ha nincs más, az áramszámlán még lehet spórolni, kiadjuk a trolivonalakra.
Nyáron azért minden hétvégén + június teljes második felén trolipótló volt.
Luxus a villamos?
Nem. A villamosnak nagyobb a kapacitása, ami előny a buszosokhoz képest. A 2-es vilinél sok dolgot lehetett volna másképpen csinálni, és az ilyen apróságok miatt nem is nagyon szeretem, de a villamosépítést alapvetően támogatom. A troliét nem.
Járművek költsége
Ez már a szavak kicsavargatása. Debrecenben nincs olyan sok jármű, nem nagy tétel ezeket vásárolni. Nem az a sorsdöntő kérdés. Igen, a belső égéses motorok hamarabb tönkre mennek, de akkor vizsgáljuk meg az önjáró trolikat is. Abban is van dízel motor ami használódik rendesen. Ha meg a Vincellérig nem buszt viszünk, hanem önjáró trolit, akkor ugyan ott vagyunk.
A Hibrid buszokra amúgy meg van mindenféle EU-s meg állami támogatás, az önkormányzatnak talán jobban is megérni.
Ja, és a már itt tarunk felsővezeték használódásáról se felejtkezzünk meg!
És a végére:
Mondj már akár egy értelmes indokot is, hogy mi az előnye a trolinak?