John Howard Creative Commons License 2016.04.12 0 1 9126

"Ma a csápos troli sacc per kábé kétszer annyiba kerül kilométerenként mint egy dízel busz."

 

Azért ez így egyértelműen kijelentve minimum erős tévedés.

 

Ha szigorúan csak az üzemeltetést vesszük, körülbelül ugyanott van a két járműfajta. Üzemanyag-költséggel (ha csak ezt néznénk, a troli bőven nyer*), karbantartással, valamint figyelembe véve azt a tényt, hogy az autóbuszhoz képest másfélszer-kétszer annyi ideig gond és nagyobb felújítás nélkül közlekedtethetők a másfélszer-kétszer akkora beszerzésű költségű kocsik. Ha hozzávesszük az infrastruktúra-amortizációt is, akkor egy 1,2...1,3-as szorzó esetleg reálisnak látszik, de a kétszeres már nem. Viszont Euro6, vagy Euro-akárhány motor ellenére továbbra sem csak langyos levegőt pöfög ki magából egy dízel, míg a troli lokális null-emissziója vitathatatlan tény, amit egy város közlekedésénél ugyan elég nehéz forintosítani (élhetőbb környezet, stb.), de mindenképpen előny.

 

Egyben viszont én is biztos vagyok: 10-15 év időtávlatban a hagyományos, csak vezetéken közlekedő trolibuszból "kinövő" önjáró trolibusz, és a hibrid vagy e-busz gyakorlatilag összeolvadhat technikailag, és ezzel bizony a trolibusz felsővezetékének nagy valószínűséggel örökre búcsút lehet majd inteni. De addig, ahol már létezik, célszerűbb használni, mint a jelenlegi dízelekkel kiváltani. Talán még kifizetődőbb is...

 

* Tavalyi BKV árak szerint 1 kWh energia 86 Ft körüli, egy troli fogyasztása 1,5...2,0 kWh/km, tehát 100 km megtétele 12.900...17.200 Ft. 1 liter gázolaj 300 Ft körüli, egy busz fogyasztása 50...70 l/100 km, tehát 100 km megtétele 15.000...21.000 Ft.

Előzmény: trizs77 (9122)