Segítek! Egy autónak a futóművét-váltóját-kihajtását-fékrendszerét adott paraméterre tervezik. Ennek része a kerék mérete is -és nem csak az átmérő-, benne a középsík eltolás, vagy más néven ET szám is fontos. Ezektől eltérni elsősorban biztonsági okokból tilos! Van némi tűrési határ, ez a váltóméret, ami annyit jelent, hogy milyen más paraméterekkel biztonságos még az autó.
Itt egy példa:
Chevrolet Orlando alap esetben 16"-os felnivel és 215/60 R 16-os gumival van tervezve.
Kapható volt 17"-os meg 18"-os felnivel is. Értelemszerű, hogy az átmérő -és ezáltal a kerület- ne változzon ezért a felszerelhető gumik oldalmagasságának kisebbnek kell lennie
mint a 16"-nál. Egészen pontosan zollonként 25,4 mm-rel növekszik az átmérő, ezáltal a kerület is (kerület= átmérő x 3,14)
Tehát 215/60 R 16 átmérője 664 mm, kerülete 2087 mm, a gumi oldalfal magassága 215 mm : 0,6=129 mm
235/45 R 18 átmérője 669 mm, kerülete 2101 mm, a gumi oldalfal magassága 235 mm : 0,45=106 mm
Vagyis az átmérő nem változik észrevehetően, ebből következik, hogy a pótkeréktartóba belefér a 16"-os, ráadásul a menet tulajdonságok sem változnak
Egyedül a látvány furcsa, mert a gumi oldalmagassága nem azonos.