Eddig csak sejtettem, de most már tudom, hogy az Indóház képletében a legkisebb érték az olvasó...
Egy elfelejtett kismozdony
1966.I.4.-én Hejőcsabán a Beremendi Cement és Mészmű számára gyártott, a Cementipari Gépjavító Vállalat szakmunkásai által készített kismozdony tett sikeres műtanrendőri próbát.
A mozdony alváza a MÁV B326,123 pályaszámú szerkocsi alváza lett. Maga, a gőzmozdony 1885-ben készült a bécsújhelyi Sigl gyárban 2993-as gyári számmal és 1885.V.12.-én tett sikeres műtanrendőri próbát, mint MÁV IIIe osztály 623 pályaszámú lokomotív. Ez 1891-ben MÁV IIIe 2373-ra, 1911-ben MÁV 326,123-ra változott. 1902 és 1909 években Zágráb fűtőházánál volt honos, de még 1917-ből is tudjuk, hogy a Zágrábi Üzletvezetőség területén állomásozott. 1918.XI.16.-én Dombóvárról Fiuméba nyer kihelyezést, ahol 1919.IX.12.-én az FS állományába vette. Természetesen Trianon után Olaszországban maradt, mint FS 187-002 pályaszámú masina, majd 1927.IX.-ben selejtezték.
A szerkocsija viszont hazánkban maradt valamelyik másik mozdonyon. 1965-ban hét 326,-os lett selejtezve, ha egyáltalán ezek valamelyikéről kapcsolták le, hogy ipari mozdonyként szülessen ujjá. A keresztségben BER 2 pályaszámot kapó mozdony főbb adatai:
Gyártva: 1965-ben
Motor: Csepel gyártmány, 4 hengeres álló dízel, Pl. 406.12 gyári számú, 85 LE teljesítményű (2 400 fordulat/percnél), 6 341 m3 hengerűrtartalom, 630 kg önsúly, hengerek furata 130 mm, hengerek lökete 125 mm, vízhűtés, gumibakon felfüggesztve
Önsúly: 11 060 kg
Tengelynyomás: 5 530 kg
Terhelhetőség: 1 darab teher, vagy személyvagon
Sebesség: 10 km/h (technikailag 24 km/h képes)
Üzemanyag tartály: 140 Liter
Az ötfokozatú, csúszófogaskerekes, mechanikus sebességváltóból két görgős lánc adja át a hajtást a hátsó tengelynek. A kézifék mindkét tengelyre hat. A homokolás kézi működtetésű, a motor önindítós. A mozdony homlokonként 2-2 fényszóróval és zárlámpával van felszerelve. Hangjelzésre villamos kürt szolgál. A fülkében szerszámosláda, a mozdonyon két porral oltó készülék van elhelyezve. A mozdony méreteiről a jellegrajz tájékoztat minket. Érdekesség még, hogy a masina nem kapott A 000 iparvasúti pályaszámot.
A mozdony ereje kevés volt Beremenden, de az Alföldi Porcelángyárnak (megalakult 1965-ben) Hódmezővásárhelyen elégséges volt: 1972.VIII.31.-én megvásárolták 30 000 Forintért. Itt a mozdony 2009/2010-nél tovább nem valószínű, hogy üzemelt, addig viszont kb. évi 20 000 tonna leadás és 6 000 tonna feladás volt. A csatlakozó iparvágány a Hódmezővásárhely-Makó vasútvonalból ágazik ki, immár forgalom nélkül.
Egyedisége és apró termete miatt érdemes lenne valamely klubnak, vagy cégnek megmenteni.
Köszönöm Tamás!