Urak!
A felvetésekre röviden:
-valóban Európa (ebből a szempontból) az önpusztító. Itt (kb) 55% volt tavaly az újonnan értékesített személyautóknál a dízel részaránya, az USA-ban pl. 5% körül mozog.
-Bár a dízel részarány kevesebb, a javítóbázisokon a dízelek aránya ennél is jóval magasabb (nálunk kb. 70-75%), a felülreprezentálás egyik oka a dízelek évi jóval magasabb futásteljesítménye.
-"A koromszűretlen gépkocsimotorokból, a gépkocsi által megtett út minden milliméteres szakaszára, százmillió részecske jut. A dízelkoromszemcsékre el nem égett szénhidrogén-részecskék tapadnak, amelyek igazoltan rákkeltő anyagok" (Forrás: Autótechnika, Petrók János).
-A felvetés jogos: korábbi dízelek egy része nem tartalmazott részecske szűrőt, (FAP, DPF) ott mi is a történet?
Az első generációs Common Rail dízeleknél 1350 bar maximális befecskendező nyomást alkalmaztak, ma az 1800 bar környéki, feletti csúcsnyomás mindennapos, teherautó / kamion motorokon jóval 2000 bar felett. Minél nagyobb a befecskendezett gázolaj nyomása, annál kisebb méretű a kipufogógázban megjelenő részecskék mérete, annál veszélyesebb a belélegzése. Egy 2000-es gyártású motornál veszélyesebb mondjuk egy 2008-as motor DPF nélkül, ebből adódóan.
-Csak Németországban évi 800,000 olyan beteg jelenik meg az egészségügy látóterében, akinek a betegsége összefüggésbe hozható a dízelüzemmel. Nyilván ezeknek csak kis hányada tüdőrákos, de a szám akkor is megdöbbentő.
-A regenerálási problémák ismertek, némelyik autónál olyan szigorúak a spontán regeneráció feltételei, hogy az nagyon kínkeservesen indul el.
-A dízelek eladási sikerei miatt a benzines fejlesztések erősen beindultak, a kis lökettérfogatú, turbó-feltöltő hátán, közvetlen befecskendezés nyert teret, amik megintcsak erősen aggályosak. De ez most nem lényeges.
-A "hajózni muszáj" elv nem jelentheti azt értelmes ember számára, hogy még jobban élhetetlenné tegye a környezetet, részecskeszűrőt, katalizátort barmolva szét. Kelet-európai betegség: az emberek egy része két számmal nagyobb zakót visel, mint a mérete. Szvsz. olyan autót célszerű tartanunk, amit megfelelő műszaki állapotban fenn is tudunk tartani.
Üdv az Uraknak!