Rahed Lee Creative Commons License 2015.10.25 0 0 3106

A mai modern diesel egy nagy kibaszás. Részecskeszűrő, kettőstömegű lendkerék, agyonkomputerizált common rail befecskendezés stb. A régi jobb kormosok elmentek gond nélkül 800 ezer, 1 millió km-t is, egy mai korszerű diesel esetében, 150 ezernél már lehet aggódni, az üzemanyagrendszer esedékes felújítása miatt. Pl. egy Toyota gyári befecskendezőfej 250 ezer Ft. És ez csak 1 henger! Aztán a szerelését sem lehet a garázsban megoldani. Az iszonyat nagy nyomás miatt olyan tűrésekkel van szerelve, hogy van típus, aminél roncsolás nélkül csak gyári technológiával bontható, speciális szerszámokkal.

 

Amióta hagyományos adagolós diesel már nincs, én azóta használtban csak benzinesben gondolkozom. Az a többletfogyasztás semmi egy diesel üzemanyagrendszer felújítás, egy gyári kettőstömegű lendkerék cseréhez képest.

 

A múltkor a futár szentségelt nálunk az irodában. Amíg a régi autóval járt, addig semmi gondja nem volt. Kapott egy új Transportert, azóta állandóan szivatja a részecskeszűrő. A sok városi indulás, megállást nehezen viseli. Kétnaponta van olyan, hogy kell mennie a város körül egy 20 km-es gyorsasági szakaszt, ilyenkor kiég rendesen a részecskeszűrő.

 

Minden efelé halad. Vegyél újat, ne javíttasd, ne érje meg. A "tervezett avulás" egy régóta ismert közgazdasági fogalom. Éhenhal a gyártó, ha túl jó terméket gyárt. Ezért méretezik úgy az alkatrészeket, hogy egy bizonyos idő után elpusztuljanak. Csak akkor van gond, ha ez túl jól sikerül nekik. Ezért nálam tiltott márka lett pl. a Sony. Egyik pillanatról a másikra nagyhalál, minden előjel nélkül, szerviz széttárja a karját, árat sem mond a javításra, csak azt, hogy jobban járok, ha újat veszek. És ezt több terméküknél megtapasztaltam.

 

Ezért is értem amit mondasz, én is olyan megnyugvással vegyes csodálattal nézegettem belülről az Ergust. Minden olyan logikus, átgondolt, a lehető legegyszerűbben megoldott. Én ilyen vastag műgyantás védőlakkot még nem láttam egy nyákpanelon. Mint egy vastag fólia. És mindkét oldalon. És szóba áll veled a gyár, segítenek és nem azt mondják, hogy vegyél újat, vedd meg a gyári kigészítőt.

 

A BLM olyan zsúfolt volt belül, hogy egy csavarhúzót nem lehetett bedugni. Eszméletlenül túl van bonyolítva. Oké hogy abban AC is volt, de háromszor annyi elektronikát tartalmazott, mint az Ergus. Ahogy eladtam, meg is mekkent rövid időn belül kétszer egymás után. Először csak javították a vezérlőpanelt, másodszorra már cserélték, mert kiderült, hogy hibás széria. Még szerencse, hogy garanciális, így nem érte kár a cserepartneremet. De azért bántott a dolog, mert a látszatát is szeretném elkerülni, hogy valami vackot adtam el.

Előzmény: Törölt nick (3099)