Hát igen folyamatban van a másik projekt :-)
Ma összeraktam a fémdaraboló fűrészt, legalább is annyira, amennyi alkatrésze megvan. Szépen megy a motorja, a fordulatszám szabályzó, teljesen újszerű a gép, látszik, hogy szinte nem is ment. Ami kínja van, azok a hiányzó alkatrészek és a hanyag tartásból eredő korrózió. Szerintem ridegtartásban volt, magyarán ki volt baszva a szabad ég alá, vagy max egy fedett pajtában lakott. Tiszta sár volt, a csavarok, acél alkatrészek berozsdásodva, akadozott rajta minden. De most már nagyon szépen fest, finoman megy.
Már "csak" a hiányzó alkatrészeket kell legyártanom. Nagy segítségemre volt Vati fórumtárs, akivel intenzív levelezést folytattunk az elmúlt napokban, képes volt szétszedni a gépét, hogy leméregesse, lefotózza, videózza az inkriminált alkatrészeket, és mechanikákat. Ezúton is köszönet neki.
Már megvan a szalagtárcsák méretezett rajza. A szabadonfutó meglepetésemre siklócsapágyas. Első gondolatom az volt, hogy én precízen illesztett golyóscsapágyas tárcsát csinálok, de rajzolás során, a kapott méretekből arra jutottam, hogy ez a tárcsa elég lazán van illesztve a tengelyre, vagyis kotyog. Kérdésemre Vati is megerősítette, sőt le is videózta, hogy mennyit mozog. Annál jóval többet, mint hogy ez kopás, hanyag szerelés, vagy konstrukciós hiba lenne. Különösen annak fényében gondoltam, hogy ez egy meglepően precízen épített gép, minden illesztett felület CNC-vel lemunkálva, a mechanikák nagyon átgondolt, masszív szerkezetek. A feszesség állító excenteres szánszerkezet is mozog axiálisan néhány mm-t, rugóerő ellenében, koppra húzott csavarokkal is. És Vati gyári állapotú gépe szépen dolgozik ezzel a kotyogós szabadonfutó mechanikával.
Szóval ez nem lehet véletlen. Az lenne a kérdésem a tapasztaltabbakhoz - elsősorban Csikarc véleménye érdekelne - hogy jól gondolom-e, hogy ez a "kotyogás" nem más, mint egy gyárilag beépített egyszerű önbeálló csapágy?
A faipari szalagfűrészemen a szokásos módon állítható a szabadonfutó tárcsa tengelyszöge. Ott a nagyobb tárcsatömeg, a jóval nagyobb fordulatszám miatt fixen kell rögzíteni, de a fémdarabolónál simán működhet. Sokkal kisebb a tárcsa, jóval alacsonyabb a fordulatszám. A szalag az optimális egyensúlyi pozíción túl úgy sem húzza a tárcsát, és a szalagot úgy is a szalagvezető görgők tartják nagyon masszívan. Legalább is én így gondolom. Jól gondolom?