Hm, érdekes dolog ez a "testelés" / "földelés" dolog autókkal kapcsolatban. A Merci 124-es fórumon is belefutottam. Amikor leírtam a földelés szót, kicsit furcsán reagáltak páran. Főleg az autószerelők.
Pedig az a helyzet, hogy a szakszerű kifejezés a földelés a gépjárműveknél is, a testelés pongyola, pontatlan, vagy mást jelent. Valahogy elterjedt azok között, akik a gépjármű villamosságot nem iskolában tanulták, hanem autodidakta módon, esetleg kényszerből foglalkoztak vele. Feltételezem, hogy itt ők vannak többségben. :-) Azt is még megjegyezném, hogy még iskolában is taníthatják rosszul, manapság bármi elképzelhető.
Itt van némi olvasgatni való erről:
http://energiapedia.hu/polaritas
Érdemes kézbe venni egy készülék leírást, abban az esetek többségében viszonylag szabatos a megfogalmazás . Pl.
http://kozponti-zar.arukereso.hu/mechanikus-kozponti-zar-4-ajtora-p251835633/
Valamennyire érthető azonban a testelés szó elterjedése, mert az a kifejezés, hogy a "negatív a test" helyes lehet. Csakhogy sokan nem tudják, hogy az elektronikában a test és föld (valamint a hideg) szavaknak különös / fontos megkülönböztető jelentése van. A földelésnek nem feltétlenül kell azonosnak lennie a "testeléssel" azaz a testre lekötött vezetéknek. Kifinomultabb hangrendszereknél pl. előfordulhat, hogy a "grounding" és "chassis" (föld és test) jelek határozottan el vannak különítve, kapcsolási rajzon még a jelük is különböző, pedig első blikkre azonos "jelről" vagy "potenciálról" beszélünk. Az előbbi az amin valójában a tápellátás negatív oldala van, az utóbbinak meg jel árnyékolás, esetleg zavarszűrés, stb. jelentősége van. Érzékeny elektronikai áramköröknek tilos úgy a negatív tápellátását bekötni, hogy azt csak úgy találomra a kasznihoz csavarozzuk. A gépjárműveken dedikált "földelési" pontok vannak, oda kell egy jó saruval csatlakozni. Ennek híján, vagy nagy áramfelvétel esetén érdemes az akkumulátor negatív sarujára kötni. Ugyanakkor kis- és / vagy nagyfrekvenciás jelek árnyékolását szabad, sőt sokszor kötelező a kasznira kötni, le kell "testelni", esetleg "hidegíteni". Továbbá:
(Autóiparban)
Az akkumulátor negatív pólusa földelve van van az autóban, negatív földelésű, földpotenciálon van. A "földelés" lehet lokális, egy bizonyos gépre vonatkoztatva, nem kell fizikailag a földre kötni fém ráccsal, vízvezetékre, stb. Attól még földelés. A gépjármű nem negatív testelésü, annak ellenére, hogy ez a kifejezés is előfordul. Ugyanakkor érthető, hogy mire céloz az, aki ezt mondja.
Az angolban GROUNDING a földelés. A gépjárművek leírásában következetesen ezt a szót használják.
Testzárlat: A kasznihoz ér valahol az adott vezeték.
Földzárlat: Zárlat van a földelő vezeték és az adott vezeték között.
Nagyon nem mindegy. :-)